Hlavní obsah

Kdo je Martin Doubek, jediný Čech, který startuje v NASCAR?

Foto: NASCAR

Martin Doubek sice závodí s autem, co vypadá jako Ford Mustang, ale pod kapotou je stejná V8 od Chevroletu, jako mají všichni

Bude to o víkendu velká premiéra pro jezdce i diváky, na autodromu v Mostě se poprvé pojedou závody kultovní americké série NASCAR. Jediným Čechem ve startovním poli je 24letý závodník z Litomyšle Martin Doubek. Po slibném otvíráku sezóny ve španělské Valencii byl třetím jezdcem v tabulce, v Itálii ale přišla nehoda a zranění, takže následující závod v Brands Hatch v Anglii musel kvůli rekonvalescenci vynechat. Před domácím publikem tak má co dohánět...

Článek

Martin Doubek je mladý, usměvavý kluk, který začal už v šesti letech jezdit na motokárách a od svých osmi let pravidelně závodil. Narodil se asi pod šťastnou hvězdou, na Vánoce 22. prosince 1994. V motorsportu ho podporoval hlavně tatínek, ale Doubek tvrdí, že závodní geny má po mamince – dle jeho slov jde o jednu z mála maminek, které závodění nevadí. Ve světě motokár setrval do svých devatenácti let, pak ale přišla nabídka zkusit NASCAR a na první dobrou prý bylo jasno. Nyní už kroutí svou pátou sezónu. V Mostě plánuje zabojovat, a to nejen proto, aby se předvedl před domácím publikem, ale samozřejmě také aby snížil bodovou ztrátu a posunul se v tabulce výše. „Nic není ztraceno, včetně Mostu nás čekají ještě čtyři závodní víkendy. Poslední dva na Hockenheimringu a v Zolderu jsou navíc za dvojnásobné body,“ nevzdává se Doubek.

Foto: NASCAR

Hned první závodní víkend zajel Doubek skvělé třetí místo

O NASCAR říká, že mu stačilo jediné svezení, aby měl jasno. „Stačilo fakt jedno testování a byl jsem v tom až po uši. To auto totiž nemá skoro nic, nemá ABS, kontrolu trakce a řadu další elektroniky. To je na tom to krásné oproti jiným závoďákům,“ říká Doubek a svítí mu při tom oči. A pak jedním dechem dodává, že dalším faktorem při rozhodování byl fakt, že NASCAR je v Americe hned po fotbalu nejsledovanějším sportem. Jeho snem je totiž dostat se do USA na velké závody na ovále. „Věřím, že to dopadne. A děláme pro to všechno, já i lidé kolem mě.“

V loňské sezóně skončil na celkovém třináctém místě, což je sice zatím jeho nejlepší výsledek, ale ani tak to nevnímá jako velký úspěch. „Kupovali jsme nové auto a opozdila se nám jeho stavba. Dva závody jsem jel s autem od promotéra,“ řekl Doubek při slavnostním zahájení víkendu, které se odehrálo v ulicích Mostu. Český závodník, který letos poprvé startuje v barvách nizozemského týmu Hendriks Motorsport, byl po letošním prvním víkendu ve španělské Valencii na skvělém třetím místě, ale druhý závod v italském Franciacorta přinesl bouračku, při které si Doubek potrhal vazy v koleni a musel na operaci. Připravil se tak o body ze tří závodů, protože následující závodní víkend na britských ostrovech musel kvůli rekonvalescenci vynechat. „Teď už jsem v pohodě, ale mám za sebou jen dva půldny tréninků. Snad to bude stačit, abych nyní v Mostě zajel slušný výsledek,“ přeje si závodník z Česka.

Foto: NASCAR

Při teplotách, jako panují nyní, může být v kokpitu závodního auta až sedmdesát stupňů

I když se Doubkovo auto tváří jako Ford Mustang, pod kapotou je motor Chevrolet V8 se 450 koňmi pohánějící 1 225 kilogramů hmotnosti přes zadní kola a klasickou manuální čtyřstupňovou „H“ převodovkou. „Všechna auta jsou totožná, a navíc jsou stejná jako ta, co jezdí v Americe,“ konstatuje Doubek. Jízda bez podpůrných systémů a elektroniky je podle něj těžší, ale vnímá to jako výhodu, protože více záleží na schopnostech jezdce. Jediný rozdíl oproti USA jsou podle Doubka tratě, protože v Evropě se zatáčí i doprava: „NASCAR patří na ovál, ale evropská verze má také své kouzlo. A jeden závod na oválu čítající celých sto kol pro kategorii Elite 1 se přece jen pojede – hned dva týdny po mosteckém závodě v nizozemském Venray. Moc se tam těším!"

Foto: NASCAR

Martin Doubek si vysloužil ostruhy na motokárách, v sérii NASCAR jezdí už pět let

V horkých letních dnech je podle Doubka závodění v NASCAR speciálech opravdová lahůdka. Laminátová karoserie auta totiž nemá dveře, pouze okna, žádný větrák. Když je venku 30 °C, v autě je 70 °C. „Přehřívá se všechno. Motor, brzdy, ale samozřejmě také piloti,“ směje se Doubek. Snad bude mít ještě víc důvodů k úsměvu i po tomto víkendu. Držíme ti palce, Martine!

A vy teď víte, komu máte v Mostě o víkendu fandit!

Načítám