Hlavní obsah

Kde hledat ty nejatraktivnější sporťáky? Přece v Rijádu!

Foto: Silverstone Auctions

Mercedes SLS AMG Black Series byl jedním z posledních mercedesů, kterému hřměla pod kapotou 6,2l V8 bez turbodmychadla

Ve dnech 21. až 26. listopadu se v Rijádu, hlavním městě Saúdské Arábie, bude úplně poprvé pořádat přehlídka vozů. Vzhledem k tomu, jaké tato země nacházející se na Arabském poloostrově vlastní ropné i jiné zdroje bohatství, dá se čekat, že půjde o hodně opulentní přehlídku vzácných vozů všelijakých značek.

Článek

Ale je to ještě lepší – Saúdská Arábie nechce evidentně nikoho nechat na pochybách, že pokud se arabských končin týče, skvělá auta nejezdí zdaleka jen v Dubaji! Vybrali jsme pro vás tedy desítku zatraceně akčních chuťovek, které budou součástí dražby pořádané aukční síní Silverstone Auctions.

1. Bugatti Chiron Sport

Asi vás tak úplně nepřekvapí, že se na výstavě, a hlavně na aukci, objeví nejnovější hypersport francouzské automobilky Bugatti, ačkoliv vlastněné německým Volkswagenem. Bugatti Chiron zkrátka každý správný ropný šejk ze Středního východu musí mít. U nás úspěšní podnikatelé jezdí v pětkových BMW, v Arábii pro změnu v Chironech…

Tento kus je poměrně neobvykle naspecifikovaný – tmavě zelená metalíza, černá kola a interiér vystlaný hnědou kůží. Pravda, je poměrně nezvyklé naspecifikovat si „sportovní“ verzi Chironu s hnědou kůží, na druhou stranu by tento kus mohl slušně držet cenu, protože podobných Chironů bude jako šafránu.

2. Lamborghini Diablo VT

Lamborghini Diablo bylo ikonou 90. let a přelomu milénia. Bylo maskulinní, bylo okázalé a rychlé, tedy přesně jak má Lamborghini být. Diablo se vyrábělo celých 11 let – od roku 1990 až do roku 2001, přičemž za tu dobu se stačilo vyrobit cca 2 400 kusů. V průběhu výroby vzala Lamborghini pod svá křídla německá automobilka Audi, všechna „Lamba“ od té doby dostala pohon všech kol, a tím pádem už rozzuřený býk nebyl tolik vzpurný.

Bystré oko podle designu předních světel jistě zaznamenalo, že tento model je vyroben již po převzetí Lamborghini Němci. Dotyčné Diablo VT bylo vyrobeno až v úplně posledním roce výroby, tedy v roce 2001. Za 18 let najezdilo 13 tisíc kilometrů, takže nejde tak úplně o „garážovou královnu“, na druhou stranu už však auto bude dobře zajeté. Šestilitrový atmosférický dvanáctiválec, poctivá manuální převodovka s otevřenou kulisou, tuhým chodem a těžkou spojkou… Je snad na čtyřech kolech něco víc chlapáckého?

3. Mercedes SLS AMG Black Series

Jsou mercedesy, které tak nějak vyčnívají nad zbytkem stuttgartského vozového parku, a jak známo, nosí zpravidla označení AMG. Jenže ačkoliv jsou si všechna zvířata ze smečky AMG víceméně rovna, některá jsou si rovnější, jak by řekl George Orwell. A právě k takovým se řadí verze AMG „Black Series“. „Standardní“ SLS AMG byl v podstatě takový trochu německý Muscle Car. Velký a silný motor vpředu, pohon zadních kol, ale nedalo se tak úplně říct, že by šlo o opravdové řidičské náčiní – rovinky mu chutnaly více. A proto vzniklo SLS Black.

Je podstatně širší, má nižší těžiště, celá karoserie je osazena aerodynamickým bodykitem. Ale co hlavně – motor je mnohem silnější. Tohle je přesně to auto, které byste si byli ochotni koupit už jen kvůli jeho motoru – je jím 6,2l atmosférická V8, přičemž SLS Black je jeden z posledních sériových modelů Mercedesu, kam se tato strojovna ještě montovala. Vlivem emisí už zmíněný motorářský skvost najdeme pouze v závodním skvostu Mercedes-AMG GT3. Tento kus v ojedinělé rudé barvě Mars navíc najezdil dosud jen tzv. „převozní kilometry“. Což je podle nás až trestuhodné.

4. Mercedes 300 SL Gullwing

Pro vyznavače klasiky tu máme tento nádherný Mercedes 300 SL, tedy model, který kdysi pomohl postavit automobilku na nohy. A bylo to přesně tohle auto, kde výše zobrazené SLS čerpá inspiraci se svými „racčími dveřmi“.

Tohle je jedno z pouhých čtrnácti set vyrobených kupé v černé barvě s kontrastním a nepřehlédnutelným interiérem v červené kůži. Vyroben byl v roce 1955 a prošel kompletní renovací od dvorního úpravce Mercedesu, společnosti Brabus.

5. Italdesign Zerouno

Tento záhadný sporťák už jsme tu jednou měli. Vlastně bychom vsadili boty na to, že jde o tentýž kus. Pod temnou karoserií à la Darth Vader je ve skutečnosti Lamborghini Huracán, jen auto dostalo zcela novou karbonovou karoserii na zakázku od věhlasného designového studia Italdesign.

Výhodou je, že má pořád zvučný 5,2l V10 bez turbodmychadla o výkonu 610 koní. Říkáte si, o kolik vyšroubovala zakázková karoserie a omezená pětikusová série jeho cenu? Na těžko uvěřitelných 1,5 milionu eur, a to když auto bylo nové. I když, tohle auto v podstatě stále nové je – nikdy nebylo ani přihlášeno k provozu…

6. Aston Martin V12 Zagato

Aston Martin V12 Vantage je dnes mezi sběrateli velmi vyhledávaným kouskem, a pokud má daný vůz manuální převodovku, strhne se o něj nejspíš nesmlouvavý aukční boj. V12 Vantage byl totiž labutí písní atmosférického dvanáctiválce Aston Martinu pro produkční vozy. Nová DB11 si prozatím sice V12 ponechala, za což patří Gaydonu velký obdiv, ovšem už jí pod kapotou syčí také dvě turbodmychadla.

V12 Zagato vzniklo de facto jako pocta původnímu DB4 Zagato, které v době jeho vzniku slavilo přesně 50 let od představení. Moderních Astonů v karosářské úpravě Zagato vzniklo jen 61 kusů. A podobně jako další auta z našeho výběru, i tohle bohužel najezdilo pouze několik desítek kilometrů. Hanba vám, sběratelé!

7. Gumpert Apollo Sport

„Jé, to je to auto, o kterém v Top Gearu říkali, že by mohlo jezdit po stropě!“… Ano, to je ono. Gumpert Apollo bylo seriózní řidičské náčiní, jehož otcem je někdejší inženýr Audi. Nebylo jen rychlé, bylo velmi schopné v zatáčkách, takže si také užilo svých pět minut slávy na okruhu Nürburgring, když zajelo tehdejší rekord pro produkční vozy s časem 7:11,57.

Takže toto ošklivé auto bylo zároveň i ošklivě rychlé. Není divu, pod kapotáží se uprostřed šasi skrýval 4,2l V8 od Audi, který se kdysi montoval třeba do Audi R8 nebo RS4, ovšem zde byl „dovybaven“ ještě dvěma turbodmychadly, což výkon zvedlo ze 420 na 690 koní. Do určité míry šlo o poctu závodním vozům třídy GT1, která jakýmsi nedopatřením dostala homologaci pro běžný provoz. Jde o jeden z posledních kusů vyrobených v roce 2013, a sice jen krátce předtím, než automobilka vyhlásila bankrot.

8. Lamborghini Murciélago 40th Anniversary

Zajímavé, jak se Murciélagu daří důstojně stárnout, nemyslíte? Takových deset až patnáct let dozadu šlo o hvězdu superaut, dnes se z něj pomalu ale jistě stává budoucí klasika a má i slušně nakročeno ke statusu legendy.

Murciélago je totiž poslední „Lambo“ ze starého kmene – kořeny jeho motoru byste vystopovali tam, kde začínala kdysi Miura, ovšem takový Aventador už měl od základu nový motor. Tato edice vznikla u příležitosti čtyřicátého výročí automobilky a vidí se opravdu málokdy. Navíc v modré barvě Verde Artemis s klasickými koly ještě v retro designu navazujícími na Diablo vypadá tak nějak… čistě. Vzniklo pouze 50 kusů této edice, daný kousek nese pořadové číslo 2 s rokem výroby 2004.

9. Ferrari F12tdf

Pokud jste zde čekali „klasiku“ v podobě modelů 250, 275 nebo dokonce 280 GTO, zklameme vás, i když, pravda, na stránkách aukční síně je právě i jedno GTO, které se dražby také zúčastní.

Jenže, když ony teď ty atmosférické dvanáctiválce tak frčí… A když už se blíží jejich soumrak, tak jakoby se s nimi na všech světových aukcích roztrhl pytel. A věřte, že tohle je jeden z těch nejlepších kousků – 6,3l V12, kterou F12 tdf z velké části sdílí s hypersportem LaFerrari. Plných 770 koní v „cestovním“ GT, to už docela ujde, ne? Daný kus navíc nese speciální třívrstvý lak Blu Eletrico ze speciálního programu „Tailor Made“, tedy „Na míru“.

10. Porsche 911 Turbo S

Jsou v současnosti taková zaklínadla, na která sběratelé velmi dobře slyší, podobně jako Pavlovovi psi. Jsou jimi „dvanáctiválec“, „atmosférické plnění“, „chlazení vzduchem“ a „manuální převodovka“. Dvě z těchto magických zaklínadel má právě toto Porsche 911 Turbo v silnější verzi S.

Pozorný čtenář si jistě všiml, že jde právě o poslední generaci, která ještě používala chlazení vzduchem, tedy 993. Vzniklo pouze 345 kusů 993 Turbo S, a tento 22letý exemplář najezdil za svůj život slušných 35 tisíc kilometrů.

Nenechte se však zmást tím, že jde o 22 let staré auto. Tahle „Turbína“ je rychlá i podle dnešních měřítek – 450 koní, stovka za 3,6, sto šedesát za 8,9 a maximálka 300 km/h!

Načítám