Článek
Možná už jste tu zprávu zaslechli, vláda chce legislativně zakázat jízdu kamionů v neděli do 22.00 hodin, podobně jako je to jinde v Evropě. Teď mohou nákladní auta jezdit do 13.00 hod. Kamiony však budou mít nově možnost dokončit jízdu na cílové místo v Česku. Dohodli se na tom premiér Andrej Babiš s ministrem vnitra Janem Hamáčkem, ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem a policejním prezidentem Janem Švejdarem. Jinými slovy, v neděli kamion na dálnici hned tak neuvidíte.
Aby bylo jasno, tohle je běžná praxe v okolních zemích, stačí se podívat do tabulky, kterou zveřejnila Policie ČR. Stejně jako v ostatních zemích by i v ČR mělo platit, že kamiony čeká zákaz jízdy od sobotní půlnoci až do neděle večer. Řidiči osobních aut tleskají, řidiči kamionů skřípou zuby, spediční společnosti se ohánějí tím, že to pro ně může být i likvidační.
V neděli už na silnici kamion nepotkáte
Jak už to bývá, každý má svou pravdu. Spolu s tím, jak neustále narůstá provoz na dálnicích, doprava na nich se zpomaluje. Přihoďte si k tomu zúžení, nebo rovnou stažení do jednoho pruhu a je jasné, že dávno pryč jsou doby, kdy jste dojeli z Brna do Prahy bezpečně pod dvě hodiny. A nedejbože, když se na té trase něco stane.
Mně osobně vyhovuje praxe, jak to mají kamiony dnes. Když se odněkud vracím, stejně je to většinou až pozdě večer, a to už jsou silnice relativně prázdné. Opravdu nevím, čemu pomůže, když bude platit zákaz kamionů i v neděli dopoledne – raději bych byl, pokud by kamiony nemohly na silnici v pátek odpoledne až třeba do deseti večer, ale chápu, že to je nesmysl.
„Jsme jediná země, která má povolenou jízdu kamionů v neděli do třinácti hodin,“ uvedl premiér Andrej Babiš po jednání o strategii kamionové dopravy na českých dálnicích. Hm. No a co? Když to tak mají všichni, musíme to tak mít nutně i my? Tohle je vážně otázka do diskuze – jak to vidíte vy?
Je na místě ale zmínit, že kamiony získají právo dojezdu v těch případech, kdy se bude cíl jejich cesty nacházet v ČR. „Máme způsob, jak to legislativně zařídit,“ řekl ministr vnitra Jan Hamáček.
Podle sdružení Česmad zákaz nedělní jízdy kamionů ale ničemu nepomůže. „Nedá se argumentovat v žádném případě nějakou bezpečností, protože v neděli tam žádný provoz není a nehodovost je minimální,“ řekl mluvčí sdružení Martin Felix. Domnívá se, že by nařízení bylo likvidační především pro moravské dopravce. „Jedna z jejich hlavních přeprav je do Německa, kde musí být v pondělí ráno. Teď v neděli dopoledne dojedou k hranicím. Nově by tam ty řidiče museli poslat už v sobotu a platit jim tak další den navíc.“
Počet stání pro kamiony se bude řešit, bude to stát 7 miliard
Mně daleko víc vadí, že kamiony si dělají přestávku tam, kde to je jen trochu možné. Stojí klidně v křižovatce, v odstavném pruhu, zabírají místo na příjezdech a výjezdech u benzinek. Důvod? Bezpečnostní přestávky jsou povinné a aktuálně v ČR chybí 1 400 stání pro nákladní vozidla. Snad se blýská na lepší časy, na tento rok se plánuje otevření přibližně 241 stání pro nákladní vozidla, v roce 2020 přibude 119 stání, v roce 2021 dalších 233 stání a v roce 2022 dojde k vybudování 308 nových stání. Stačit to pořád nebude, ale je to lepší než drátem do oka. Na druhou stranu, vybudování odpočívadel pro kamiony je investice za sedm miliard, což není úplně málo.
Co bych ale rozhodně řešil, to je situace, která nastala vloni v prosinci, kdy doprava na dálnici D1 několikrát zkolabovala. Na začátku byla dopravní nehoda, ale když došlo k jejímu odstranění, stála dálnice dál, protože pár řidičů kamionů si prostě udělalo bezpečnostní přestávku přímo na dálnici. Více o tom si můžete přečíst ZDE.
Ale i tady prý bude líp, ehm, protože podle premiéra Babiše má být na dálnicích více vidět policie. Ministr vnitra Hamáček uvedl, že na každém dálničním oddělení přibude jedna hlídka. „Aktuálně je na každém dálničním oddělení jedna hlídka pro nonstop službu a jedna hlídka pro denní režim. Cílem je přidat tam alespoň jednu hlídku,“ řekl. Navýšení počtu dálničních policistů potvrdil policejní prezident Jan Švejdar: „Policie ČR skutečně zvýší dohled, zejména na vytipovaných dálnicích, jako jsou D1, D2 a D5.“ Nu, uvidíme.
Konec předjíždění kamionů?
Na konec si nechávám to nejdůležitější a tiše doufám, že čtenáři internetu nedočítají články do konce. Alibismus, že? Jde o zákaz předjíždění kamionů!
Z úterního jednání totiž vyplynulo, že na některých úsecích dálnic přibude stálý zákaz předjíždění pro kamiony. Dosud se předjíždění zakazovalo operativně, a to zejména v zimě. Ředitelství silnic a dálnic má spolu s policií vytipovat vhodné úseky, kde předjíždění kamionů způsobuje opakovaně největší problémy. „Jsme teď ve fázi, kdy chceme takovýto režim celoročně," řekl Hamáček.
Situace, kdy se předjíždí dva kamiony nekonečně dlouho, je nepochybně zlo. Ale jsem moc rád (a opět jde výlučně o můj osobní názor), že se nemluví o plošném zákazu předjíždění kamionů, protože to by byl kolaps. Ptám se ale, jestli by byl tak velký problém použít proměnlivé dopravní značení, jako to mají třeba v Německu, kdy dispečink vyhodnocuje aktuální dopravní situaci a podle toho omezuje či povoluje nejen předjíždění kamionů, ale i aktuální maximální rychlost, nebo dovoluje použití odstavného pruhu pro běžnou jízdu.
Skutečný problém je ale někde úplně jinde...
Tohle všechno je samozřejmě moc pěkné a buďme rádi, že se kamionové dopravě a provozu na dálnicích všeobecně někdo začíná věnovat. Skutečný problém je ale ještě někde úplně jinde. Je jím absolutně nedostačující dálniční síť v ČR! Máme málo dálnic a jejich výstavba trvá proklatě dlouho. Rekonstrukce dálnice D1 byla perfektní příležitostí udělat ji jako tříproudou, ale prý by to stálo moc peněz...
Jsem rád, že se konečně začalo něco dít. Ale ten plán by měl být dlouhodobý a měl by mít vizi. Jinak to jsou pořád jen výstřely do tmy.
A jak to všechno vidíte vy?