Článek
Jinak vcelku poklidné dny končících prázdnin rozbouřila zpráva, že vláda chystá omezení jízd kamionů v neděli na celý den. Nechme teď ale stranou, jestli má smysl kamiony blokovat v neděli dopoledne, když je na dálnicích jen minimální provoz, a pojďme se věnovat druhé novince, tedy opatření, že se připravují úsekové zákazy předjíždění pro nákladní vozidla. Policie a ministerstvo dopravy tvrdí, že se to už jinde prý osvědčilo. Řidiči kamionů však varují, že tohle v Česku nemůže nikdy fungovat!
Podle mnohých z nich jsou totiž úsekové zákazy předjíždění tím nejhorším možným řešením a v praxi způsobí úplný dopravní kolaps. A světe div se, opět to souvisí s tím, že většina dálničních úseků je jen dvouproudá. „Když bude na některém místě zákaz předjíždění, vytvoří se tam samozřejmě kolona kamionů. Sjedou se za tím nejpomalejším, kterého pak budou chtít všichni předjet,“ vysvětluje Vít Tichopád, jenž je profesionálním řidičem kamionu už dvaadvacet let. „Jakmile zákaz skončí, všechny kamiony začnou předjíždět, budou se chtít dostat dopředu. A to dálnici definitivně zpomalí, nikdo nepojede rychleji než 90 km/h.“ Jeho slova potvrzuje i Tomáš Kunc, který jezdí s kamionem čtvrtým rokem. „Tohle je nejhorší možné řešení, je to pak jen krok k tomu, aby byl vypsán definitivní zákaz předjíždění kamionů, a to pak nastane situace, kdy v jednom pruhu dálnice pojede šňůra kamionů a v druhém šňůra osobních aut. Shodujeme se na tom se spoustou dalších řidičů.“
Jestli teď souhlasně pokyvujete hlavou a zdá se vám to logické, nejspíš vás okamžitě napadá otázka, jak to tedy vyřešit jinak, když se tří a víceproudých dálnic nejspíš hned tak nedočkáme. „Já osobně bych viděl nejlepší řešení v časově omezeném zákazu předjíždění kamionů, ne v úsecích,“ vysvětluje Vít Tichopád. „Umím si představit, že třeba ráno od sedmi do devíti bude celoplošný zákaz předjíždění kamionů a pak zase večer, třeba od pěti do sedmi. Podobně to mají vyřešené třeba v Dánsku, a tam jim to funguje.“
Ano, to by mohlo být řešení. Tím jediným opravdu koncepčním by však byla rychlejší výstavba dálnic s větší kapacitou, ale toho se v dohledné době nejspíš nedočkáme. Opět se ukazuje, že hlavním důvodem celé tragické situace na českých dálnicích jsou nejen dlouhodobé opravy, ale zejména jejich absolutně nevyhovující propustnost, respektive jejich celková kapacita. Nepotřebujete drahé studie na to, abyste zjistili, že za poslední roky stoupla doprava o desítky procent, stačí vám postavit se k dálnici a chvíli počítat. Proč se však páteřní dálnice D1 „jen“ rekonstruuje, místo aby se rozšířila, to nezjistíte, ani kdybyste měli pět vysokých škol. V okolních zemích se staví dálnice minimálně tří, ale spíš čtyřproudé, na nejdůležitější tepně v Česku dál zůstávají jen dva proudy, neboť rozšíření by prý bylo příliš drahé. Ale o tom už jsme taky psali…