Hlavní obsah

Kam letos vyrazit za zimní rallye klasických automobilů?

Foto: Groupe Renault

Renault Alpine A110 a Rallye Monte Carlo je nepřekonatelná kombinace emocí pro fanoušky rallye klasických vozů

Milovník klasických automobilů na podzim svůj hýčkaný vůz umyje, naleští, k baterii připojí udržovací nabíječku a přikryje ho saténovou dekou. A pak už jen jako medvěd brtník spí klidně až do jara, očekávaje novou sezónu. Jenže člověk by si měl dokázat užívat svůj koníček, co nejvíc to jen jde, protože nikdy neví, jak dlouho na tomhle krásném světě ještě bude. A tak zajede do pneuservisu a na svůj nablýskaný Jaguar E-type nechá obout krásné nové zimní pneumatiky. Vezme šálu, rukavice, čepici a vyrazí do Alp. A já se na tyhle opravdové pány kluky jedu tento víkend podívat, abych před nimi smekl alespoň toho kulicha.

Článek

Na stránkách Garáže uvidíte brzy již přímou reportáž z aktuálně probíhající soutěže Planai-Classic v rakouském Gröbmingu, kde se jede každoročně i letní soutěž. Jestli si pamatujete, na Ennstal-Classic jsme se byli podívat loni a přinesl jsem vám z ní reportáž a přidal i pár zajímavých tipů na silnice, které stojí za to projet. Tentokrát to je jiné. Mrzne, oblohou se ženou mraky a co chvíli z nich vypadne slušná chumelenice. Tady byste vážně automobilové dědečky milionových hodnot nečekali.

Co je smyslem setinové veteránské rallye pravidelnosti?

Potřebujete stopky, ideálně mechanické, tužku a itinerář závodu, který dostane spolujezdec. Itinerář se velmi podobá tomu, který dostane závodník jakékoliv dálkové rallye. Pak máte časové kontroly a průjezdové kontroly. Stejně jako při doopravdické rallye. Dokonce se ve vybraných podnicích na start soutěžící dostávají takzvanou hvězdicovou jízdou ze vzdálených měst. Rychlostní zkoušky jsou tím, co setinovou rallye odlišuje od ostré soutěže. Principem není zajet co nejrychlejší čas, ale jde o to zajet co nejpřesnější čas tomu cílovému. Pár minut před startem „testu pravidelnosti“ totiž dostanete instrukci: „Zajeď 150 m za 20 sekund!“. Jenže nebývá to tak jednoduché. Profil „TP“ bývá často složitý. Je třeba objíždět dokola členitou autobusovou zastávku anebo se dozvíte, že je „TP“ z kopce a vy svůj čas musíte zvládnout bez motoru a na neutrál. Anebo musíte zajet slalom ve stejném čase dvakrát. Jednou na začátku a podruhé na konci soutěže. Kdysi i automobilové soutěže měly podobné testy stálosti. A nyní si představte soutěžit na ujetém sněhu a zvládnout dva průjezdy stálosti. Jeden do kopce, druhý naopak z kopce, což na ujetém sněhu s mnoha starými auty bude opravdová výzva. Vždyť nejstarším účastníkem první novoroční Planai Classic bude Sunbeam Supersport z roku 1930!

Foto: Ennstal-Classic gmbh

Planai-Classic a posádka Sunbeamu z roku 1930

A kam se tedy můžete letos vypravit?

Planai-Classic (3. 1. – 5. 1. 2019)

V rakouském Štýrsku se každoročně hned zkraje ledna připravuje impozantní setinová rallye pro čtyřicet devět odvážných posádek. Automobily nesmí být mladší než z roku výroby 1972 a stabilně se jí účastní velcí srdcaři, manželé Johann a Gabi Köflerovi se závodním Sunbeamem z roku 1930. Ten automobil je otevřený, má kompresorem přeplňovaný motor a oni v něm musí přežít tři dny závodění v mrazech, sněžení, případně i v zimním dešti, pokud se zrovna počasí v údolí řeky Enns nevydaří. Článek píšu trochu s předstihem a moc se na akci těším. A vy můžete také, protože reportáž na stránkách Garáže bude následovat, a o tom, jaké to bylo dobrodružství se dozvíte už brzy.

Foto: Ennstal-Classic gmbh

Mini Cooper v tempu sjíždí z horského průsmyku rakouských Alp

The Winter Trial (27. 1. – 1. 2. 2019)

Na přelomu ledna a února je kupodivu na scéně historických automobilů i youngtimerů docela nabito. Holandský Winter Trial, který je tradiční rallye, se koná vždy v srdci Evropy a každý ročník vede trochu jinou trasou. Organizátoři se snaží pojmout akci jako setkání přátel, účast je limitovaná striktně na maximálních sto posádek a ubytování je vždy ve stejném místě, ideálně i ve stejných větších hotelích, kam se celá ta přátelská parta vejde. Winter Trial je ideální pro pány kluky i holky, kteří kdysi snili o tom, že budou závodit jako Eric Carlsson, Jimmy McRae nebo Paddy Hopkirk. Jenže osud tomu chtěl jinak a až v pozdějším produktivním věku konečně mají peníze i čas si soutěžní atmosféru alespoň v amatérštější podobě vyzkoušet.

Tratě nabízejí fantastické silničky třetích tříd a zkoušky pravidelnosti na uzavřených úsecích, kde se kromě stopek soupeří i s vlastním uměním řídit. V uplynulých ročnících se rallye dostala i k nám, ať už po stopách českokrumlovské rallye, nebo se speciální rychlostní vložkou na mosteckém autodromu či jednou v Sosnové. Tempo zde bývá poměrně vysoké a automobily účastníků vypadají často přesně jako repliky slavných závoďáků, například Fordy Escorty RS, Porsche 911 či Datsuny 240Z. Pořadatel se snaží limitovat věk automobilů na maximální rok výroby 1985.

Foto: ČK motorsport

Škoda 130 RS na Monte Carlo Historique

Monte Carlo Historique (30. 1. – 6. 2. 2019)

Zlatým hřebem a perlou mezi zimními rallye je Monte Carlo. Princip soutěže je rallye pravidelnosti s dálkovou hvězdicovou jízdou zvanou „Concentration leg“ z předem vybraného místa z pěti možných startovních lokalit. Slavnostní start do pravých rychlostních zkoušek proběhne po skončení aktuální Rallye Monte Carlo, podniku světového poháru rallye. Rychlostní zkoušky jsou náročné, ale jede se na předem stanovený rychlostní průměr, kdy si soutěžící mohou vybrat ze tří variant dle věku jejich závodního auta. Účast je striktně limitovaná jen pro posádky typů automobilů, které od roku 1955 do roku 1980 v soutěži Rallye Monte Carlo doopravdy odstartovaly. Pochopitelně nemusí jít o originální vozy, ale organizátorům jde o přesně autentický typ a model automobilu, jaký se na tehdejší rychlostní zkoušky podíval. O rallye je obrovský zájem a není snadné se vůbec zařadit do startovní listiny čítající až tři stovky gentlemanských posádek.

Foto: ČK motorsport

Posádka Karel Mach a Honza Bláha v krásné „stotřicítce eres“, která k Monte Carlu patří

Z České Republiky se podařilo účastnit v uplynulých ročnících Honzovi Bláhovi s Karlem Machem za ČK motorsport s nádhernou Škodou 130 RS v dobových barvách, tedy právě tak, jak na „Monte“ excelovala v roce 1977. Další posádkou, které se start na Monte Historique podařil, byla Škoda 110L Ivana Pistulky s navigátorem Františkem Vahalou v roce 2016. Do startu aktuálního ročníku zbývají čtyři týdny a s jistotou se o dění historického Monte Carla budeme zajímat na konci ledna znovu.

Související témata:
Načítám