Hlavní obsah

Kalifornská firma ukázala vodíkové XP-1, zvládne 356 km/h

Foto: Hyperion

Hyperion XP-1

Kalifornská automobilka Hyperion představila svůj první model – vodíkový hypersport XP-1. Jeho parametry jsou ohromující – zrychlení na „stovku“ trvá lehce nad dvě sekundy, dojezd přes 1 600 kilometrů a nejvyšší rychlost 356 km/h. Je to příliš dobré na to, aby to byla pravda?

Článek

Model XP-1 už na první pohled jasně ukazuje své (hyper)sportovní ambice, zároveň ale použitou technologií jde proti proudu. Nejedná se totiž o bateriový elektromobil, nýbrž o vůz poháněný vodíkem prostřednictvím palivového článku. Fanoušky netradičních řešení zaujme i extrémně nízká světlá výška společně s futuristickými tvary a solárními panely na bocích karoserie.

Vodík v automobilech má obecně několik výhod a jednu obrovskou nevýhodu. Nejprve to kladné: vodíková auta jsou zcela bezemisní, protože vypouští pouze neškodnou vodní páru. Palivo lze navíc získat elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů a samotné tankování zabere jenom pár minut. Zcela ale chybí infrastruktura, takže i kdybyste vlastnili vodíkové auto, máte jen malou šanci natankovat. Stanice prakticky nejsou, ta jediná v Česku, která se nachází v Neratovicích, je neveřejná. Otevření dalších veřejných stanic je teprve v plánu...

Kalifornská firma, jejíž název pochází z řecké mytologie, byla založena v roce 2011. Už v té době údajně pracovala na automobilu, který si můžete prohlédnout v galerii a který prý skutečně jezdí. Ono, těch ambiciózních firem, které ukázaly renderovanou fotografii supersportu, bylo za poslední léta opravdu mnoho.

Do masové produkce má XP-1 jít už za dva roky. Parametry má ohromující: vodík ukládaný do karbonových nádrží se natankuje za pět minut a vydrží na více 1 000 mil (1 609 kilometrů). Z klidu na 96 km/h zrychlit za 2,2 sekundy. A stejně interesantní je i nejvyšší rychlost, která činí 356 km/h.

Karoserie je vyrobená z karbonu a titanu, a proto by vás nemělo překvapit, že hmotnost vozu činí pouze 1 032 kilogramů. Síla čtveřice elektromotorů se přenáší na všechna čtyři kola. Ta mimochodem mají rozměr 21 palců (vpředu), respektive 22 palců vzadu. Obutá jsou do pneumatik Pirelli P Zero (255/30 ZR21, respektive 335/25 ZR22).

Výroba by měla začít za dva roky a firma plánuje prodat 300 automobilů. Kolik bude vůz stát, zatím nevíme. Automobily se budou vyrábět ručně v USA a budete si na ně moci zvolit libovolnou barvu karoserie i čalounění.

Související témata:
Načítám