Článek
Pokud hledáte ve slově Kaipan nějakou hlubší symboliku, zklameme vás. Pojmenování má oficiální původ ve zkomolenině nějakého řeckého úsloví a Michal Hradský, zakladatel automobilky, jej odkoupil od svého známého (strůjce onoho názvu) za dvojku bílého vína.
Příběh tohoto odvážného muže se datuje k roku 1991, kdy pevně rozhodnut, že si postaví svůj vlastní roadster, nakráčel se sbírkou zákonů v ruce na dopravní inspektorát, kde jej dva posttotalitní majoři vyzvali ku procházce hájem.
Následovaly roky válčení s úředníky i časté dotazování na adresu Ministerstva dopravy. Potenciálně odrazující verdikt zněl po letech jasně, buď malosériová výroba, nebo nic. A tak štosy homologačních požadavků a předpisů daly základy dnešnímu Kaipanu.
Základem byly fordy i škodovky
První ovoce začal Hradský sklízet už v roce 1997, kdy získal schválení pro malosériovou produkci modelu 47 (svého času už čtvrtého vývojového prototypu). První vozy byly určeny pro něj, jeho kamarády a kamarády kamarádů, však to znáte…
Ve finále se však narodilo 50 kusů, přičemž všechny dostaly dvoulitrový zážehový čtyřválec z Fordu Sierra naladěný na výkon 105 koní a splňující emisní normu EURO 2. Vzhledem k okolnostem se tehdejší cena jednoho automobilu vyšplhala na cirka půl milionu korun.
Mezi další milníky ryze české společnosti patří Kaipan 57, který vznikl v roce 2004 a dostal přeplňovanou benzinovou osmnáctistovku o výkonu 150 koní, splňující přísnější normu EURO 4. Vůz s motorem z jedničkové Octavie se na trhu udržel zhruba do roku 2011, kdy jej pohřbily další předpisy, ovšem ne na dlouho.
Když se zadíváte na modernější Kaipan 14, vyráběný od roku 2006, patrně byste neodhadli, že má své základy (motor, podvozek aj.) v legendárním Favoritu. Auto lze sehnat i dnes, stačí si dodat vhodného dárce, pár měsíců počkat a pak hltat kilometry v přestavěné karoserii. Podobnou životní cestu měl i Kaipan 15, vyráběný z jedničkové Fabie s motorem 1.4.
Příchod elektrické éry
Rok 2012 byl pro hochy od fochu veledůležitý. Schválení se dočkal Kaipan 16, fungl nový model s evropskou homologací, postavený na bázi dvojkové Fabie s motorem 1.2 TSI. Na přání klientů došlo pár let na to také k modernizaci motoru 1.8 turbo na emisní normu EURO 6, a tudíž k obnově výroby modelu 57, překřtěného na 57a.
A konečně, nejnovější kousek ze Smržovky nese označení Kaipan 415 (významově four-fifteen = pro-patnáctileté). Jde o lehkou elektrickou čtyřkolku vážící 350 kilogramů, kterou lze řídit už od 15 let. Její zakázkově vyvinutý elektromotor uložený vzadu má výkon 4 kW a samotný vůz dle typu baterie dojezd 40 nebo 80 kilometrů na jedno nabití.
Víte, proč jsou kaipany pro české zákazníky jako stvořené? Nabízí se totiž i jako stavebnice (existuje vícero typů), které tvoří zhruba 90 % prodejů. Cesta na značky pak funguje velmi snadno – auto si svépomocí podle několika druhů návodů postavíte, následně dovezete do Smržovky na kontrolu, a pokud je vše v pořádku, obdržíte od automobilky příslušný technický průkaz.
Ale jak vlastně samotná produkce funguje? Michal Hradský nás provedl po továrně, tak neváhejte a pojďte s námi.
Ručně a s láskou
Bavíme se o ruční výrobě, takže nikoho nepřekvapí, že na karosářské díly z laminátu existují všemožné formy, včetně jedné celistvé a otočné (pro model 14), na které uděláte prakticky celé auto. Samotný proces je však poměrně náročný, skládá se z přikládání vrstev skelné rohože nebo tkaniny, prosycování štětcem namočeným ve speciálním roztoku pryskyřice a z dokončovacích prací.
Část komponentů lze zhotovit rovněž z kevlaru nebo karbonu, nicméně jde o velmi nákladnou činnost. Poslední slovo v této sekci má zkušený lakýrník, který na jednotlivé díly nanese svrchní barevný lak.
Pokud by došlo k nehodě, tak dle míry poškození je reálné mnohé díly opravit. V nejhorším případě se prostě zhotoví nové. V Kaipanu mají totiž potřebné formy i pro nejstarší modely.
Další hala hýří železem, pilou a svařovacím stolem, jenž pomáhá mechanikům zhotovovat nosné prostorové rámy. Po dílně běhá ještě jeden pomocník, a to kočka Morris, která se stará o redukci lokální populace hlodavců.
Do předmětné kovové konstrukce (rámu) se následně vsazují podvozkové komponenty, pohonné ústrojí, elektroinstalace, díly interiéru a vše přikryje hotová laminátová karoserie. Následuje kontrolní i testovací fáze, předání klientovi.
Pro studenty i nadšence
Pod značkou Kaipan spatřilo světlo světa více než 460 roadsterů. Mezi hlavní trhy patří samozřejmě ten český, následovaný zhruba 15% podílem ostatních zemí Evropy. Za jeden rok firma zhotoví přibližně 20 stavebnic/vozidel, přičemž mezi významné odběratele patří tuzemské školy technického zaměření. Doba dodání kitu k sestavení svépomocí je 3 až 4 měsíce, na kompletně hotový automobil se čeká asi půl roku.
Pokud by vás zajímala exkurze, prý není problém. Stačí se předem telefonicky domluvit, zaplatit přibližně 120 až 150 korun za osobu a objevit tajemství výroby sportovních roadsterů. Pro náročnější jedince je připravena rovněž autopůjčovna nebo rovnou objednávkový formulář.
Ceník | Stavebnice (dle typu) | Přestavba | Auto |
---|---|---|---|
Kaipan 14 | 159 800 Kč až 239 800 Kč | 437 000 Kč | x |
Kaipan 16 | 159 900 Kč až 239 600 Kč | 457 000 Kč | 680 000 Kč |
Kaipan 57a | 174 600 Kč až 710 000 Kč | x | 1 280 000 Kč |
Kaipan 415 | x | x | 460 000 Kč až 520 000 Kč |
Společnost se vrhla taktéž do víru elektromobility, takže se aktuálně zaměřuje na nedávno představený Kaipan 415. Už nyní se však v hlavách a rukou šikovných chlapců ze Smržovky rýsuje další elektrický vůz, tentokrát dodávkový pro městský provoz, který by měl být hotový za 2 až 3 roky.
Ryze česká firma se tak neztratí ani v rámci nové bzučivé éry, avšak nezapomíná na klasiky milující tradiční tvary roadsterů a rachot benzinových motorů. Koukneme-li na evropské předpisy i emisní normy, je vlastně malým zázrakem, že se takové unikáty vůbec vyrábí, a to rovnou v dílnách nedaleko Jablonce nad Nisou.