Článek
Druhy jízdních asistentů jsou poměrně jasně dané, a i když je každá automobilka nazývá trochu jinak a v maličkostech se liší svou funkcí (například v rychlostech, kdy zasahují, nebo ve vzdálenosti, kam senzory „vidí“), v principu všechny fungují podobně (i když s různou výkonností v reálných podmínkách). Podívejme se na ty hlavní i s vysvětlením, jak fungují.
Dešťový asistent
Za tímto názvem se skrývají automaticky ovládané stěrače. Pokud je máte přepnuté do automatického režimu a dešťový senzor zaznamená déšť (sníh), stěrače začnou samočinně pracovat. Intenzitu jejich činnosti ovládá řídicí jednotka, případně ji většinou můžete regulovat na páčce stěračů.
Senzor: dešťový senzor ukrytý pod čelním sklem v oblasti zpětného zrcátka
Světelný asistent
Jeho základní funkcí je automaticky rozsvítit potkávací světla, pokud se zhorší světelné podmínky (když padne tma, přijde bouřka nebo jen vjedete do tunelu). Asistent dálkových světel pak automaticky přepíná dálková a potkávací světla tak, aby neoslňovala ostatní auta před vámi nebo v protisměru, případně při průjezdu obcí (detekuje světelné zdroje v okolí). Adaptivní funkce světel pak přizpůsobuje geometrii a intenzitu světelného paprsku podle podmínek (počasí, rychlost, obec/mimo obec a další). Nejvyšší úroveň představují Matrix LED světla, která umí vypínat jednotlivé segmenty generující světelný paprsek, a tak zabrání oslnění ostatních, i když dálková světla zůstávají zapnutá.
Senzor: světelný senzor ukrytý pod čelním sklem v oblasti zpětného zrcátka
Nouzové brzdění
Systémy neustále sledují situaci před vozem a detekují možné překážky (automobily, motocyklisty, cyklisty, chodce, pevné překážky). V případě hrozící kolize systém upozorní řidiče (zvukový signál, varování na displeji palubního počítače) a zvýší tlak v brzdovém válci pro vysoký brzdný výkon. Pokud řidič nereaguje, začne brzdit samočinně a tím sníží důsledek havárie, nebo jí rovnou zamezí. Nejsofistikovanější systémy dokonce pracují i při odbočování v křižovatce, pokud by hrozila srážka s autem v protisměru. Systém funguje v městských rychlostech čili obvykle do 50 km/h, čímž zabraňuje běžným ťukancům (ačkoliv nedoporučujeme se na něj plně spoléhat).
Senzor: radar v přídi vozu, případně kamera pod čelním sklem
Sledování mrtvých úhlů
Výhled dozadu pomocí bočních zpětných zrcátek má svá omezení, tzv. mrtvý úhel. Při změně směru tak snadno můžete přehlédnout překážku, která je na úrovni vašeho vozu mírně vzadu. Aby se to nestalo, sleduje tento systém prostor na bocích vozu a za vozem a upozorňuje na pohybující se objekty – obvykle vizuálně uvnitř bočních zpětných zrcátek.
Senzor: radary v zadním nárazníku
Čtení dopravních značek
Tento systém sleduje svislé dopravní značení podél silnice a zobrazuje je řidiči (na palubním displeji nebo HUD) – především rychlostní omezení, zákazy předjíždění apod. Některé systémy porovnávají přečtené značky s daty v mapových podkladech pro ještě přesnější informaci řidiči. V nejmodernějším provedení pak dokáží rychlostním omezením přizpůsobit například rychlost adaptivního tempomatu.
Senzor: kamera ukrytá pod čelním sklem v oblasti zpětného zrcátka
Adaptivní tempomat
Běžný tempomat udržuje zadanou rychlost, ať se děje, co se děje. Adaptivní tempomat přizpůsobuje rychlost dopravě před vozem – když doprava zpomaluje, zpomalíte automaticky i vy. Pokud máte auto s automatickou převodovkou, dokáže bezpečně zpomalit obvykle až do zastavení i s následným opětovným rozjetím. S manuální převodovkou je to komplikovanější, protože si musíte sami podřazovat (elektronika vám na to chvilku dá, než se systém zcela vypne).
Senzor: radar v přídi vozu, případně kamera pod čelním sklem
Sledování (udržování) jízdy v pruhu
Systém sleduje podélné dopravní značení na vozovce a registruje přejetí bílé čáry označující jízdní pruh. Buď vás upozorní akusticky, vizuálně nebo vibrací do příslušné strany volantu, případně kombinací těchto upozornění. Pokud máte při přejíždění pruhu zapnutý blinkr, pak systém nereaguje. Nadstavbou je vedení jízdy v pruhu – v tom případě systém přímo zasahuje do řízení a drží vůz v jízdním pruhu. Nejsofistikovanější systémy vám při vedení v pruhu dovolí i změnit jízdní pruh – stačí jim naznačit blinkrem a zatočením volantu, a automat provede manévr za vás.
Senzor: kamera ukrytá pod čelním sklem v oblasti zpětného zrcátka
Asistent jízdy v dopravní zácpě
Kombinací funkcí adaptivního tempomatu a udržování jízdy v pruhu vzniká asistent pro popojíždění v dopravní zácpě. Systém vás drží v jízdním pruhu, sám brzdí a zrychluje, přičemž po vás vyžaduje naprosto minimální součinnost.
Senzor: radary vpředu i vzadu, kamera, parkovací senzory
Parkovací asistent
První úroveň parkovací asistence představují ultrazvukové senzory, které mohou být vzadu, vpředu nebo také na bocích a měří vzdálenost od objektů v okolí vozu (upozornění řidiči obvykle akustické i vizuální na displejích vozu). Druhou úrovní je kamerový systém, který vizuálně sleduje okolí vozu a obraz promítá obvykle na displej infotainmentu – kamera může hledět pouze dozadu (většinou má naváděcí linie, buď pevné nebo natáčející se s otočením volantu), nebo také vpřed i do stran (pak hovoříme o 360°/panoramatickém kamerovém systému). Nejvyšší úrovní je automatický parkovací asistent, který dokáže změřit parkovací místo (podélné i příčné) a sám do něj zajet – auto manévruje samo, vy jen řadíte a šlapete na plyn a brzdu.
Senzor: UZ senzory v nárazníku (vzadu, vpředu, na bocích), kamery vzadu, vpředu a pod bočními zpětnými zrcátky
Asistent vyparkování
Abyste při opouštění parkovacího místa přes okolní vozy (a jiné překážky) nepřehlédli auta, která projíždějí kolem, kryje vám záda asistent vyparkování. Akusticky i vizuálně vás upozorní, pokud se z nějakého směru blíží jedoucí auto či cyklista nebo třeba i prochází chodec.
Senzor: radary v přídi a zádi vozu
Asistent couvání s přívěsem
Couvání s přívěsem patří mezi nejtěžší řidičské disciplíny, naštěstí mají některá auta asistent, který to kompletně odcouvá za vás. Vy mu jen ovladačem ukazujete směr, kterým chcete couvat, přidáváte plyn a brzdíte, řízení obstará automat.
Senzor: UZ senzory v nárazníku (vzadu, vpředu, na bocích), zpětná kamera
Asistent sledování únavy řidiče
Abyste neusnuli za volantem, mají některá auta nainstalovaný asistent sledování únavy. Ten sleduje vaše reakce ve volantu, případně dokonce kamerou snímá přímo samotného řidiče, a vyhodnocuje, v jaké formě aktuálně je. Pokud pojme podezření, že působíte unaveně, upozorní vás, abyste si dali pauzu.
Senzor: přímo v řízení, případně i kamera na řidiče
Znovu však upozorňujeme, že všechny uvedené systémy vám mají řízení pouze ulehčit, nikoli odvést celou práci za vás, takže ten mobil za jízdy pěkně odložte a věnujte se řízení a sledování dopravy kolem, může vám to zachránit život!