Článek
Organizaci Euro NCAP asi znáte, ale možná nevíte, že má také svou odnož s názvem Global NCAP. Zatímco první jmenovaná společnost testuje bezpečnost aut v Evropě, druhá zase ve zbytku světa. A je to právě organizace Global NCAP, která často informuje o autech, která v testech naprosto vyhoří. Důvod je prostý. Často zde testy prochází auta určená pro nejchudší trhy na světě a bohužel se zde na nějakou bezpečnost a kvalitu moc nehledí.
Všechny ty indické a třeba jihoamerické modely na světě nejsou proto, aby chránily posádku, ale aby se prodaly. A to za co možná nejnižší cenu, kterou by logicky kvalitní materiály a kopa bezpečnostních asistentů zvedly. A tak se čas od času do testů dostanou auta, ve kterých bychom opravdu nechtěli sedět. A nemyslete si, že jde o nějaké místně příslušné automobilové značky. Standardně jde o modely zavedených značek, které se ovšem vyrábí právě tam, kde se také budou prodávat.
Přesně to je i případ Nissanu NP300 Hardbody, tedy pickupu, který nejen náš trh zná pod jménem Navara. Kdo z vás Navarou někdy jel, dozajista ví, že jde o kvalitní auto, které si velmi dobře vede při běžných cestách po silnicích, tak také při práci v terénu. Ovšem NP300 Hardbody se vyrábí v Jižní Africe a je zde také v prodeji. Organizace Global NCAP se tedy rozhodla, že zjistí, jak je na tom s bezpečím a kvalitou.
Tak špatný výsledek ale asi nečekala. Velký pickup se při čelním nárazu zcela zbortil a pokud by za volantem seděl řidič, neměl by jedinou šanci přežít. Auto nemá dostatečně tuhou karoserii a nákladový prostor za kabinou na tom není o moc lépe. Pojem bezpečnostní asistent pak tato verze Navary vůbec nezná. Smutné, ale v určité části světa bohužel zcela běžné.