Hlavní obsah

Jihoafrická pobočka BMW zrestaurovala první „eMko“

Foto: BMW South Africa

První, i když vlastně neoficiální sportovní model M nevznikl v Německu, ale u jihoafrické pobočky BMW. Šlo o pětkový sedan 530MLE postavený na první generaci E12. Pravděpodobně do dnešních dnů přežil jen jeden –a ten se dočkal precizní renovace.

Článek

Víte, kde se vlastně vzala divize M od BMW? Tu zná dnes každý, vždyť modely M3 a M5 jsou legendární takřka v každé své generaci, „eMkové“ variace modelů Z nebo kupé M6 májí také slušnou pověst a „iXková“ SUV si ve sportovní variantě také rozhodně nemohou stěžovat na nezájem zákazníků.

Kromě plnotučných modelů M existovaly i jakési předstupně, například M635CSi. Nebo M535i, jehož skvělé chování jsem si také před pár lety vyzkoušel. Co se mi ale asi jen tak nepoštěstí, to bude projížďka s úplně prvním autem, které se v názvu pyšnilo magickým „eMkem“. Poněkud překvapivě totiž nevzniklo ani v Mnichově nebo Dingolfingu, ale u jihoafrické pobočky německé automobilky BMW.

Foto: BMW South Africa

Staré pětky jsou nesmírně sexy a o téhle to platí obzvlášť

Právě tam totiž postavili první neoficiální „eMko“, a to dokonce celé dva roky před supersportem M1. Jde o sedan 530MLE postavený na základě generace E12. Ta zkratka znamená Motorsport Limited Edition. Jako všechna skvělá auta, i tohle vzniklo kvůli homologaci. BMW s ním chtělo závodit v místním šampionátu cestovních vozů. Šéf divize Motorsport Jochen Neerpasch dal projektu zelenou a výsledky mu daly za pravdu. Auto vyhrálo patnáct závodů a získalo tři tituly v prvních třech letech. Homologace vypršela až v roce 1985 a do té doby se mu dařilo tak, že dodnes jde o nejúspěšnější závodní pětku všech dob.

Foto: BMW South Africa

Výchozí stav před renovací nebyl nic moc

Civilních aut musela jihoafrická pobočka postavit minimálně sto a prodat je tamním zákazníkům. Těm se auto ale tak líbilo, že v roce 1976 prodalo BMW 110 aut a o rok později dokonce 117 kousků. Šestiválec pod jeho kapotou pocházel z modelu 530 a nabízel 197 koní a 277 Nm. Hlavní změnou bylo masivní odlehčení díky velkému použití hliníku, absenci zadní sedačky, manuálním stahovačkám oken a chybějící klimatizaci. V praxi to znamenalo maximální rychlost 208 km/h a zrychlení na stovku za 9,3 sekundy. Na tehdejší dobu jde o skvělá čísla, která nebyla mezi sedany běžná a stačila i na prohánění sporťáků. Přitom zvenčí ten akční potenciál jen lehce naznačují lízátko, decentní spojler a kola Mahle.

Je jasné, že takové auto si zaslouží náležitou pozornost. Není divu, že se k jeho odkazu hrdě hlásí i tvůrci, a tak BMW South Africa před časem slíbilo, že jeden kousek zrestauruje do precizního stavu. Slib splnili nyní a auto ukázali v Rosslynu u jihoafrické Pretorie. Vůz z roku 1976 vypadá po důkladné péči jako nový. Tým renovátorů tvořili kouzelníci Luis Malhoul, William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matanabe a Cassie Calaca. Odvedli vážně výbornou práci, jak můžete z fotek posoudit i vy. Jen je škoda, že jde patrně o jediné dochované 530MLE, a tak se dalšího nejspíš nedočkáme. I když kdo ví, co se ještě někdy někde najde v kterési zapadlé stodole...

Načítám