Hlavní obsah

Jezdíte starým autem? Dobře vám tak, dostanete za to pokutu!

Foto: Profimedia

Statistiky sice mluví o zastaralém vozovém parku, ale realita na silnicích je jiná

Zapomeňte na šrotovné, začněte šetřit. Česká vláda a Sdružení dovozců automobilů nám neustále opakují, že průměrné stáří aut v České republice je patnáct let a toto číslo se dále zvyšuje. Místo výhodných pobídek na nákup nových nebo zánovních aut se ale chystá něco úplně jiného - daňové zatížení starých aut! Jinými slovy: pokuta za chudobu.

Článek

Tento článek nemá ambice nic hodnotit, k tomu bude ještě příležitost, ale chce jen informovat. A sice o tom, že Ministerstvo dopravy pracuje na analýze zdanění a zpoplatnění starých vozidel. V rozhovoru pro Radiožurnál to potvrdila tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. „Cílem analýzy je poskytnout přehled o zdanění vozidel v zahraničí a posoudit jeho vliv na podobu vozového parku v daném státě. Na základě této analýzy budeme moci navrhnout konkrétní možnosti úpravy zpoplatnění vozidel v Česku s cílem zlepšit jak obnovu vozového parku, tak podpořit rozšíření nízkoemisních vozidel,“ řekla Petra Roubíčková. Analýza by mohla být hotová příští rok a na jejím základě by se rozhodlo, jak majitelům starých aut jejich vlastnictví znepříjemnit.

Před dvěma roky se mluvilo o tom, že by Ministerstvo průmyslu připravilo návrh šrotovného, ale zůstalo jen u slov. Už dlouho se mluví i o podpoře vozidel na alternativní paliva, ale na dotaci od MŽP, které přispívá na nákup elektromobilu, hybridu nebo auta na stlačený zemní plyn, mají nárok jen obce nebo kraje - firem a obyčejných lidí se rozhodně netýká.

V Německu, se kterým se politici tak rádi srovnávají, je aktuálně zavedeno šrotovné ve výši až 2 500 eur (66 tisíc korun) - vyplatí vám ho, když necháte sešrotovat nejméně devítileté auto a koupíte si vůz nový. Návrhy v Česku se různily - bylo to od tří do pěti tisíc korun. Podstatně zajímavější je ale nabídka, kterou aktuálně nabízí Volkswagen, ale i Škodovka, bohužel opět jen v Německu. Říká se mu taky šrotovné, ale je to vlastně sleva při výměně staršího dieselu za nový naftový vůz stejné značky. Její výše se pohybuje od 1 500 do 7 500 eur, tedy od 40 do 200 tisíc korun, a závisí na kupovaném modelu. Konkrétně je to 1 500 eur při koupi modelu Citigo, 2 500 eur dostanete za Fabii, 3 500 eur za Kodiaq nebo 7 500 eur za Škodu Superb. Podle mluvčího automobilky mohou akci využít i čeští řidiči, ale musí svoje staré auto nechat sešrotovat v Německu a nový vůz zakoupit u tamního dealera.

Ale zpátky do Česka… Podle statistik Svazu dovozců automobilů jezdí v ČR přes 5,6 milionu vozidel, z toho je 3,4 milionu aut starších deseti let. Ale když si před pár lety nechalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypracovat monitoring, jaká auta jezdí po vybraných komunikacích, vyplynulo z něj, že průměrný věk aut je 7,5 roku, přičemž tehdejší průměrné stáří vozů registrovaných v Česku bylo 13,7 roku! Bohužel, podobného aktuálního výzkumu přímo ze silnic jsme se již nedočkali a pracuje se jen s registracemi vozidel. Tato studie přitom byla o to cennější, že pracovala s daty posbíranými na mýtných branách - sledovala tedy skutečný provoz na dálnicích a silnicích první třídy, kde vozidla najezdí nejvíc kilometrů.

Oficiálně se o možné výši daňového zatížení ještě nejedná, ale neoficiálně už nějaký nástřel existuje, byť se od něj ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí distancují. Silniční daň by se nově vztahovala nejen na podnikatele, ale na všechny motoristy a její výše by záležela na tom, jak vaše auto plní emisní normu. Za auto v kategorii Euro 0 by to mohlo být až šestnáct tisíc korun, za Euro 3 čtyři tisíce korun. Tuto částku byste jednoduše zaplatili za pouhé vlastnictví vozu a bez ohledu na to, kolik kilometrů s ním najezdíte nebo jestli s ním vůbec jezdíte. Když se přitom podíváte, jaká auta jezdí po dálnicích nebo po velkých městech, v devadesáti procentech případů to nejsou stará auta, natož vraky. Ostatně průměrné stáří vozidel v Praze je sedm let. Spousta starších vozidel totiž slouží jako druhé nebo třeba třetí auto v rodině a používají je lidé bydlící hlavně na venkově, a to třeba k dojíždění pár kilometrů na vlak, autobus či víkendový nákup. O (ne)způsobilosti těchto aut k provozu pak rozhodují Stanice technické kontroly, které mají nově nastavená přísná pravidla. Přesto i tyto staré vozy bývají v relativně slušném stavu - jejich majitelé se o ně starají, protože si nemohou koupit vůz nový.

Emisní norma Euro 3 je v mnohých západních zemích považována za limitní a podle odhadů ŘSD ji splňuje 95 procent vozidel, která se pohybují po českých silnicích. Což znamená, že na tom nejsme zas až tak špatně, jak se nám některé jiné statistiky snaží namluvit.

Podle Vítězslava Pelce z tiskového oddělení Škodovky není pro Českou republiku vhodným řešením ani přehnaná motivace, jako je šrotovné, ani zdanění starých vozidel. „Opatření by měla být motivační, ne represivní. Hlavně by to měl být strategický plán vypracovaný na dalších pět až deset let, kdy by byl zákazník motivován k nákupu nového, nebo prověřeného zánovního vozu. Měl by řešit, jak budeme zacházet s vozy bez katalyzátoru a s vozy se starými normami Euro 1, Euro 2.“

Podle všeho je chystaná případná varianta zdanění nevyhovujících aut tou nejhorší možnou, představovala by svého druhu bič hlavně na ty, kteří si nové (nebo novější) auto nemohou dovolit.

Podělte se s námi v diskusi o to, jak se na celou problematiku díváte vy. A my vám již nyní slibujeme, že se k tématu ještě vrátíme!

Související témata:
Ministerstvo životního prostředí (MŽP)
Načítám