Článek
Příchod jara zase znamená hromadný úprk do pneuservisů a přezouvání na letní pneumatiky. Někdo to řeší svépomocí a prostě si přehodí sady kol doma, někdo má uskladněné jen pneumatiky a nechává si auto pravidelně přezouvat. To má výhodu v tom, že vám pneuservis pokaždé kola vyváží. „Někteří ze zákazníků považují vyvažování kol za nedůležité nebo žádají kola nevyvažovat s tím, že to není potřeba. Neuvědomují si, že nevyvážená kola mohou mít vliv na jízdní komfort a také může dojít ke zbytečnému poškození podvozku v důsledku vibrací kol,“ říká specialista v oboru pneumatik Jaroslav Braňka. A někdo na to kašle úplně a jezdí celý rok na zimních.
„No a co, pořád je lepší jezdit v létě na zimních a neporušovat zákon než obráceně,“ šlo by namítnout. Ale jak se říká, cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Zákonodárce chtěl napáchat dobro, tak prostě nařídil povinné zimní pneumatiky. A asi nedomyslel, že to bude mít také negativní efekt.
Připomeňme si ještě jednou, co znamenají ty „povinné zimní pneumatiky“ a proč vlastně povinné nejsou. Detailně jsme to rozebrali v samostatném článku, ale jen připomeneme: abyste směli vyjet jen na zimních pneumatikách, musí se v období mezi 1. 11. a 31. 3. na silnici nacházet souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně když lze očekávat, že takové podmínky nastanou.
Tím jasně odpadá povinnost používat zimní pneumatiky ve zmíněném období, pokud je lidově řečeno hezky a nesněží. Samozřejmě chápeme, že chcete být připraveni, protože pokud prostě musíte jezdit (například dojíždíte do práce každý den či chcete mít auto v pohotovosti), je dobré mít přezuto ve zmíněném období na zimní. Nemusíte pak vymýšlet alternativní způsob dopravy, když náhle přes noc napadne.
Ale zpátky k tomu, jestli je vůbec bezpečné a smysluplné jezdit na zimních celý rok, abyste se nemuseli obtěžovat s přezouváním. Odpověď už jste asi odvodili. Není. A hned si vysvětlíme, proč.
Zimní pneu je do sněhu a bláta
Konstrukce pneumatik s označením M + S (z anglického mud and snow, tedy bláto a sníh) je předurčuje přesně k tomu, tedy k jízdě v blátě a sněhu. V jakýchkoli jiných podmínkách bude auto na zimních fungovat hůř. Z testů brzdné dráhy na suchu nebo mokru jasně vycházejí lépe letní pneumatiky. Výjimkou jsou jen situace, kdy je na silnici led, sníh nebo rozježděná břečka.
Pokud v zimě bude sucho a třeba pět stupňů pod nulou, bude lépe brzdit auto na letních. Ta hranice 7 °C, kterou se ohánějí pneumatikářské firmy, je mýtus a marketingový blábol. Dokonce i na mokru kolem nuly bude kvalitní letní pneumatika brzdit lépe než srovnatelná zimní.
Naopak při vyšších teplotách se začne konstrukce zimní pneumatiky přehřívat a rozdíl v naměřených hodnotách se ještě zvětší. Když byl v nízkých teplotách rozdíl v brzdné dráze pár metrů v neprospěch zimních gum, tak v letních třicítkách to bude ještě víc. Zatímco slušné letní gumy zastaví auto ze 100 km/h na suchu na zhruba 38 metrech (bez reakční doby řidiče), na zimních to bude na asi 46 metrech. Že to není takový rozdíl? V momentě, kdy auto na letních už stojí, to na zimních ještě jede rychlostí 15 km/h…
„Analogicky vás zimní pneumatika nepodrží tak dobře v zatáčkách. Zkrátka ve všech limitních jízdních situacích, kdy se dostanete na hranu přilnavosti (prudké brzdění, vyhýbací manévr, prudká akcelerace) se bude auto na zimních chovat hůř,“ říká Cyril Mladenov ze společnosti GlobalAuto.
Nebrzdí, nezatáčí a máte vyšší spotřebu
Zimní pneumatika se ve vyšších teplotách také rychleji opotřebovává a dochází k jejímu vyššímu zahřívání. V extrémním případě se může pneumatika přehřát a prasknout. Každopádně má ale zimní pneumatika zpravidla vyšší valivý odpor, a tedy i vyšší spotřebu paliva. Rychleji se v létě ojíždí a je také hlučnější.
Existuje vůbec něco, v čem je zimní pneumatika v létě lepší? Ale ano. Pokud přijde náhlá přeháňka, tak kvalitní zimní pneumatika s dostatečným vzorkem lépe drží na takovém tom zmoklém blátíčku (ostatně, od toho je to pneumatika do sněhu a bláta) a v některých případech také lépe odolává akvaplaninku, pokud byste vletěli ve vyšší rychlosti do hluboké louže vody. Konstrukce zimní pneumatiky s větším množstvím drážek se lépe „prokousne“ tím vodním filmem.
Ovšem k těmto povětrnostním extrémům dochází vzácně, zhruba stejně vzácně jako v zimě k tomu, že napadne. Vzpomeňte si na letošní zimu. Kdy byl na silnicích sníh v nižších nadmořských výškách? Tři dny? Možná čtyři dny?
Nenabádáme nikoho, aby nepřezouval na zimní a v zimě riskoval. Případně prostě musíte v zimě myslet na to, že když napadne (nebo hrozí, že napadne), abyste nikam nejezdili. Ne snad, že byste se museli hned na letních zabít, ale značně to ovlivní jízdní vlastnosti a na letních na sněhu to vážně není úplně optimální.
Chceme ale apelovat na ty, kteří jezdí celý rok na zimních, aby mysleli na to, že si pneumatiky značně opotřebovávají a také si zhoršují jízdní vlastnosti. Pro ostatní na silnici jsou zhruba stejnou hrozbou jako člověk, který v zimě za sněhu jezdí na letních. Jejich auto se prostě chová hůř. Že tomu uzpůsobí styl jízdy? To je sice hezké, ale když pak přijde krizová situace, prostě vám těch pět šest metrů brzdné dráhy bude chybět. Úplně stejně, jako vám budou chybět v zimě na sněhu, pokud máte letní.