Článek
Kromě natáčení pořadu Grand Tour píše Jeremy Clarkson také pro nedělní noviny Sunday Times, pro které v průběhu roku 2018 otestoval 28 vozů, z nichž 14 si u něj vysloužilo minimálně čtyři hvězdičky z pěti možných. To je slušné skóre s ohledem na Clarksonovu typicky nesmlouvavou kritičnost. A i když tentokrát neskončilo žádné auto bez hvězdičky, našlo se mezi nimi dostatek slabších kousků. Výběr těch nejlepších a nejhorší aut tedy podle Jeremy Clarksona vypadá následovně:
Nejlepší auta
Lamborghini Huracán Performante
Před nedávným příchodem Aventadoru SVJ byl Huracán Performante tím nejrychlejším a nejlepším autem, jaké kdy Lamborghini vyrobilo. Není divu, že na Jeremyho udělalo velký dojem: „Není jen rychlé. Je vzrušující. Je to auto, které naštvaně ječí a radostně přede v tu samou chvíli.“ Moc dobře ví, že McLaren Senna by na okruhu byl rychlejší, ale Lambo dělá větší show. A o to jde u supersportů především, ne? I proto ho zvolil nejlepším autem roku 2018.
Porsche 911 GT2 RS
O Jeremym je všeobecně známo, že Porsche 911 nemá právě v lásce (ale možná ho jen neumí řídit, jak kdysi poznamenal Jay Kay). Proto jsou pochvalná slova o nejrychlejší 911 všech dob skutečnou poctou: „Opravdu ji miluju. GT2 RS je naprosto brilantní sportovní auto.“ Spolu s Huracánem Performante si 911 GT2 RS od Clarksona vysloužilo plné pětihvězdičkové hodnocení.
Alpina B5
Možná byste na tomto místě čekali spíš BMW M5, ale Alpina má prostě větší kouzlo. Dokáže být podobně rychlá (vždyť má 600 koní!), ale nedává to tolik na odiv a svou rychlost prezentuje v elegantnějším balení. Dokáže být zábavná na řízení a zároveň uvolněně pohodlná, což u divoké M5 vážně nehrozí. Proto Jeremy označil B5 jako nejlepší verzi řady 5, jakou řídil: „Velmi se přibližuje představě o naprosto dokonalém autě.“
Aston Martin Vantage
Vzpomínáte si na Clarksonovo video ještě z dob Top Gearu, kdy s Vantagem V12 projíždí krajinou jako rozloučení s velkoobjemovými motory? Ještě dnes nám z toho běhá mráz po zádech. Skvělá zpráva je, že Vantage je zpět! Sice bez V12, ale jeho twin-turbo V8 s 510 koni ho dokáže nahradit a pomáhá z něj udělat opravdové sportovní auto. „Vzrušením za volantem se Aston dokáže vyrovnat Porsche 911,“ potvrzuje Jeremy.
Bentley Continental GT
Předchozí generaci odsoudil Jeremy jako „auto pro fotbalisty“, ale tahle nová se mu líbí natolik, že by jí dal přednost před Aston Martinem DB11. A to už něco znamená! „Brilantní design je třešničkou na správně vyrobeném dortu,“ rozplývá se Clarkson.
Nejhorší auta
Abarth 695 Rivale
Clarkson je fanouškem Fiatu 500, ale jeho sportovnější verze se stahovací střechou ho příliš nenadchla: „Abarth 695 je nejistý ve vyšších rychlostech, uskákaný a špatně se řídí, pokud nejste zvyklí nosit tanga.“
Audi Q8
Jeremy byl nadšený extrémně chytrými palubními technologiemi, ale jako celek ho Q8 nijak neoslovilo. „Je to rival pro příšerné BMW X6, což znamená, že je pro lidi, kteří jsou šílení,“ vysvětlil Clarkson.
Dacia Duster
Na rozdíl od Jamese Maye, Clarkson není žádným velkým fanouškem Dacie. U Dusteru ho zklamal především ošklivý design a slabý motor (atmosférická 1,6), zlatá barva a vysoká cenovka Dusteru také příliš nepomohla. Nelichotivě o něm prohlásil: „Nikdo nemůže s Dusterem jezdit plynule. Nebo potichu. Nebo s nedotčenou důstojností.“
MINI 1499 GT
O speciálni edici původního Mini 1275 GT jste nejspíš nikdy neslyšeli, ale jeho moderní reinkarnace si z něj bere barevné kombinace a nalepovací pruhy ve spodní části karoserie. Vlastně vypadá docela cool. Akorát ho pohání základní tříválec, který se stovkou za 10,1 sekundy nepůsobí nijak sportovně. Rozhodně ne dost na to, jak sportovně tvrdý má podvozek. Výsledek? „Je těžké najít to správné slovo. Ale ‚hrozný‘ je docela blízko,“ prohlásil na adresu MINI Clarkson.
Volvo V60
Čtenáři Sunday Times ho možná zvolili rodinným autem roku, ale Clakrson na něj má trochu jiný pohled: „Nic neříká ‚můj sexuální život je mrtvý‘ lépe než Volvo zaparkované před domem.“ Ha, takže to vlastně souhlasí!
Jak se vám líbí Clarksonův výběr? Souhlasíte s ním, nebo byste mu nejraději vrazili jednu pěstí? Napište nám do komentářů!