Hlavní obsah

Jen čtvrtina řidičů má zrak v pořádku. Co s tím?

Foto: Zeiss DriveSafe

Tohle je rozdíl při použití speciálních řidičských brýlí

V České republice je asi šest milionů řidičů, ale jen čtvrtina z nich má zrak v pořádku. Vyplývá to ze statistik projektu Slepí vrazi. Kromě běžných problémů s dalekozrakostí či krátkozrakostí je pro řidiče nejhorší řízení za ztížených světelných podmínek, tedy za šera, nebo v dešti. Problému si všimli i vývojáři vyspělé techniky a přišli se speciální brýlovou čočkou.

Článek

Určitě někoho takového znáte. Někomu se špatně řídí, když začne být šero, jiný má problémy v dešti, někoho zase trápí oslepení od protijedoucích aut. „Kombinace oční vady a ztížené viditelnosti zvyšuje riziko řízení automobilu,“ říká oční optik Blahoslav Žilka. „Říká se, že řidič se špatným zrakem je stejně nebezpečný, jako kdyby byl opilý, a jakkoliv se to používá v nadsázce, problémy s viděním mohou způsobit pozdní reakci nebo špatné odhadnutí vzdálenosti.“ Jeho slova pak potvrzují i statistiky Besipu, podle kterých vidí zdravé oko chodce na vzdálenost dvě stě metrů, ale oko s oční vadou -0,75 dioptrie už jen na sto metrů! A v případě oční vady -2 dioptrie je to pak už pouhých dvacet metrů…

Jenže zatímco problémy s viděním na dálku lidé běžně řeší pomocí dioptrických brýlí, vídí-li někdo špatně za šera, nebo ho oslňují auta jedoucí v protisměru, většinou nad tím jen mávne rukou. „Jsou to oční vady, které se v 99 procentech případů zhoršují postupně, a proto si je mnozí z počátku ani neuvědomují,“ varuje oftalmoložka Jana Čermáková. „Jenže pak to může dojít do kritické fáze, kdy je jízda autem za ztížených světelných podmínek nebezpečná nejen pro řidiče, ale i pro posádku auta a hlavně pro další účastníky provozu.“ Další běžnou oční vadou jsou pak problémy s přeostřováním na silnici a na palubní desku. Někteří řidiči mají problém s tím, že jejich oči prostě nereagují dost rychle.

Je vlastně docela zajímavé, že povinné prohlídky u očního lékaře musí řidiči absolvovat poprvé před vydáním řidičského průkazu a pak až po dovršení 65 let, přitom počet očních vad začíná dramaticky narůstat po třicítce. Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Tyto vady zraku způsobují nejrůznější míru rozostření. Oční odborníci považují za zhoršenou takovou ostrost, kdy se pohybuje pod hranicí sedmdesáti procent. A řidiči s ostrostí pod padesát procent by neměli za volant usednout vůbec. Uvádí se přitom, že v ČR se po silnicích pohybuje těchto řidičů až osm procent, což je až 500 tisíc lidí!

Zmocní-li se řidiče třeba i jen mírné podezření, že se mu zhoršil zrak, neprodleně by měl navštívit oční kliniku a projít testy. Většina očních problémů se dá snadno řešit. „Existují už i speciální řidičské brýlové čočky Zeiss DriveSafe, což jsou brýle vyvinuté speciálně pro řidiče, ale zároveň jsou určené na denní nošení. Mají o 43 procent širší zónu na střední vzdálenosti a o 14 procent širší zónu na vidění do dálky,“ říká oční optik Blahoslav Žilka. Podobná skla nabízí třeba i Drivewear a Eyedrive. Každému řidiči, i tomu s ostřížím zrakem, se ale doporučuje používat polarizované sluneční brýle, které eliminují odlesky.

A jakkoliv je to v kontextu výše uvedeného úsměvné, někdy stačí jen důkladně očistit čelní sklo. Většina řidičů totiž umývá okna svých aut jen zvenku, ale speciálně čelní okno bývá zevnitř pokryté vrstvou mastnoty a prachu, na které se lomí světlo a zabraňuje dobrému výhledu. Napřed ho umyjte saponátem, a pak ho vyleštěte kosmetikou na okna, ideálně nějakým pěnovým přípravkem. Použijte na to papírové ubrousky a ne hadr - nezanechávají totiž šmouhy.

Související témata:
Načítám