Hlavní obsah

Jeep slaví Velikonoce se 6 koncepty svého pick-upu

Foto: Jeep

Jako každý rok, i letos Jeep přichystal svým fanouškům k Velikonocům dárek v podobě hned šestice úžasných konceptů terénních aut založených na nejnovějším modelu, pick-upu Gladiator. Každý je trochu jinak zaměřený, takže si určitě vyberete. Ale moc chutě si nedělejte, nejspíš ani jeden z nich se nedočká sériové výroby. Ačkoliv, nikdy neříkejte nikdy…

Článek

Tradice velikonočního Safari v přírodním parku v okolí města Moab v Utahu (USA) se táhne až do roku 1967, kdy vše začalo jako malá jednodenní akce na posílení místní turistiky. Postupně se ale celá akce proměnila v obrovskou devítidenní slavnost terénních čtyřkolek všeho druhu (v okolí je 125 různých terénních tras různé obtížnosti, které zdolává kolem 2 000 vozidel). U toho samozřejmě nemohl chybět Jeep, největší výrobce terénních aut v USA, který každý rok připraví pro fanoušky značky, a vůbec drsných terénních dobrodružství, hned několik zajímavých konceptů terénních aut.

V minulých letech prošlo velikonočními modifikacemi mnoho různých modelů, letos se však do centra pozornosti dostala nejnovější hvězda produktové nabídky Jeepu – terénní pick-up Gladiator. Jeho základem je nová generace povedeného Wrangleru, která má na zádi praktickou korbu (1,53 x 1,44 m, objem 1 m3) a chce se tak chytit nekonečné vlny oblíbenosti pick-upů za oceánem. Proto se ho Jeep rozhodl ještě trochu víc zviditelnit hned šesticí konceptů.

Jeep Gladiator Wayout

Koncept Wayout je určený těm největším objevitelům, kteří se nebojí vrhnout do náročného terénu, civilizaci se spíše vyhýbají a svou postel si vždy vezou s sebou. Proto má o dva palce (5 cm) zvýšený podvozek, 17“ ocelová kola a 37“ pneumatiky do terénu, v bocích korby jsou dva dodatečné kanystry s palivem a v přídi dodatečné LED osvětlení. Korbu pak kryje plošina, která je zároveň podlážkou stanu, kde se posádka může pohodlně vyspat, na bocích korby je rozvinutelná plachtovina, která může vytvořit příjemné prostředí pro kempování v divočině. Jen si musíte dát pozor, aby to kempování nebylo příliš divoké – na to ostatně upozorňuje i nálepka na zadním okně: „Lidé ve spacácích jsou pro medvědy jako měkké tacos.“

Jeep Gladiator Gravity

Gravity je určený spíš pro adrenalinové blázny, kteří rádi cestují nalehko – nemá totiž dveře, boční okna ani střechu, přední okno jde snadno sklopit, takže kabina je vážně vzdušná. Nad korbou na příčných lyžinách je koš na vybavení, další věci je možné uložit do výsuvných schránek skrytých pod krytem korby. Podvozek je o dva palce přizvednutý a na 17“ kolech jsou nazuté 35“ terénní pneumatiky. Tenhle kousek je asi nejblíž realitě z celé šestice konceptů, je totiž postavený pouze s použitím originálního příslušenství, které si k novému Gladiatoru můžete koupit přímo od Jeepu/Moparu.

Jeep Gladiator Flatbill

Flatbill bude zase vyhovovat těm, kteří adrenalin hledají za řídítky terénní motorky. Na korbu Flatbillu snadno naložíte hned dvě díky výsuvné rampě, praktické stojany pak zajistí, že je nevysypete v první zatáčce nebo na prvním hrbolu. Zvýšený podvozek s terénními pneumatikami vám umožní zajet s Gladiatorem daleko od civilizace, kde se pak na motorkách můžete pořádně vyřádit. To by v hustě osídlených Čechách s bedlivě střeženým pořádkem v lesích a na polích tak snadné nebylo…

Jeep Gladiator J6

Sériový Gladiator je nabízený pouze ve čtyřdveřové verzi – testuje snad J6 zájem o dvoudveřové provedení? Výsledek je o 30 cm kratší (přesto má o 30 cm delší korbu než čtyřdvéřová verze) a vypadá skvěle!

Jeep Gladiator JT Scrambler

O jménu Scrambler se původně mluvilo ve spojitosti s novým pick-upem, než dostal oficiální jméno Gladiator – jmenoval se tak totiž poslední CJ7 pick-up z 80. let. Tak proč chytlavé jméno nepoužít alespoň jako název pro verzi s retro nádechem? Ty barevné pruhy (Punk'N Metallic Orange a Nacho Red) na kapotě a bocích kombinované s bílým lakem a hnědou střechou jsou jak vystřižené z osmdesátek! Technika je ale skrznaskrz moderní – podvozek je znovu o dva palce zvýšený a na 17“ litých kolech s bronzovým lakováním jsou nazuty 37“ terénní pneumatiky.

Jeep Gladiator M-715 Five Quarter

To Five-Quarter kouká mnohem dál do minulosti – inspiruje se vzhledem vojenských náklaďáků ze 60. let. Původní M715 byl založený na civilní verzi tehdejšího Gladiatoru a název Five Quarter znamenal nosnost 1,25 tuny.

Foto: Jeep

Originální M715 – firma Kaiser jich s posvěcením Jeepu postavila mezi roky 1967 a 1969 přes 30 tisíc kusů

Jenže jeho moderní verze je trochu extrémnější. Základem je sice původní šasi, ale masivně zpevněné, protože do motorového prostoru se hoši od Jeepu rozhodli vměstnat 717koňový kompresorový 6,2 V8 z Hellcatu (všimněte si vnitřního páru světel, které se změnily na nasávací otvory stejně jako u Challengeru Hellcat) připojený k 3stupňovému automatu. Také má odolnější přední i zadní nápravu Dynatrac Pro-rock a místo původních listových per klasické vinuté pružiny, na 20“ kolech jsou pak nazuty masivní 40“ terénní balony. Ani karoserie není původní – přední kapota je karbonová, střecha kabiny byla odříznutá a je o 9 cm níž, 1,83 metru dlouhá korba je pak hliníková. Jeep tak stvořil naprosto dokonalý tovární restomod (zrestaurovaný veterán, ale kompletně modernizovaný) – škoda, že ho spolu se zbytkem konceptů nejspíš nikdy nebudou vyrábět…

Který kousek z nabídky konceptů Jeepu se vám líbí nejvíc? Hlasujte v naší anketě!

Který koncept Jeepu Gladiator se vám líbí nejvíc?
Kempovací Wayout
29,1 %
Vzdušný Gravity
5,5 %
Flatbill s motorkami
9,5 %
Dvoudveřový J6
7,5 %
Retro Scrambler
9,5 %
Restomod M-715 Five Quarter
30,2 %
Raději čistě sériový Gladiator, děkuji pěkně
8,7 %
Celkem hlasovalo 199 čtenářů.
Související témata:
Načítám