Hlavní obsah

Jeep Gladiator - přesně takhle jsme ho chtěli!

Foto: Jeep

Jeep Gladiator

Jeep konečně představil auto, o kterém se posledních pět let jen mluvilo a fandové o něm posledních šestadvacet let jen snili. Jmenuje se Gladiator, je to pickup, budí respekt a můžete za něj připojit vlek o váze 3,5 tuny. Je to čistokrevný Jeep a všechno se nám na něm líbí!

Článek
Foto: Jeep

Jeep Gladiator se bude vyrábět ve dvou provedeních, to hardcorovější ponese název Rubicon

Je to už čtvrt století, co měl Jeep v nabídce pickup, a abych byl úplně upřímný, ještě před nějakými deseti lety jsem měl strach, že tahle značka skončí stejně jako třeba Lancia. Tedy na úbytku a s jedním modelem, jehož prodeje se dají spočítat na dětském počítadle. Jenže věci se pohnuly správným směrem a Gladiator je jen další důkaz! Značka našla ztracenou identitu a staví přesně taková auta, jaká po ní zákazníci chtějí a jaká čekají.

Takže co tu máme… Gladiator je auto, které je postavené na základech nového Wrangleru, konkrétně jeho čtyřdveřové verze. A ten je sám o sobě dost povedený. Gladiator od něj přebírá velkou část ocelové karoserie, ale prostorový rám je podstatně delší a tužší, proti Wrangleru narostl Gladiator o 787 mm na celkových 5 181 mm a rozvor se protáhl o 492 mm na finálních 3 480 mm. „Tohle byl docela oříšek, vyladit proporce a odlišit obě dvě auta od sebe, zároveň v souladu s požadavky inženýrů,“ přiznal na prezentaci Ralph Gilles, vedoucí designu FCA. „Měli jsme několik modelů a hráli si s umístěním zadního kola. A pak jsme to vždycky nechali spočítat. A podobné to bylo i se střechou, protože jsme věděli, co chceme, ale neměli jsme úplně představu, jak to technicky a výrobně co nejlépe realizovat.“ Podle všeho se jim to ale povedlo náramně, alespoň na fotkách to tak vypadá. V závislosti na vybraném modelu pak bude provedení s pevnou střechou, nebo se střechou látkovou. První verze bude mít posuvné zadní okno, druhá sklápěcí přední – právě tak to měly jeepy kdysi. Odnímatelné dveře na jednoduchých závěsných pantech pak berte jako samozřejmost.

Foto: Jeep

Táhnout za sebou 3,5 tuny, na to už potřebujete (skoro) náklaďák

V porovnání s Wranglerem má Gladiator zesílenou konstrukci podvozku, větší brzdy, delší ramena závěsů a silnější nápravy. Jeho světlá výška je masivních 282 mm, a když si k tomu přidáte nájezdové úhly 43,6° vpředu, 26° vzadu a přejezdový úhel 20,3°, nejspíš je vám jasné, co tohle auto v terénu dovede. A ještě jedno číslo – brodivost je 762 mm. Ehm. V základu budou kola s rozměrem 33 palců… Až s tímhle někde uváznete, vytáhne vás jedině tank.

Foto: Jeep

Takový potůček je pro Gladiatora jako pro člověka brouzdání rosou, vždyť má brodivost bezmála 80 centimetrů!

Co se motorů týče, nejde o žádný osmiválec, ale o jednotku V6 Pentastar 3,6 l s výkonem 285 koní a točivým momentem 352 Nm, kterou si můžete vzít buď s šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. Osobně bych si ale počkal na naftový třílitr EcoDiesel 3,0 l s 260 koňmi a hlavně s točivým momentem 600 Nm. Nejen že se bude lépe hodit k charakteru auta, ale taky je vyzkoušený a spolehlivý. S osmistupňovým automatem to nebude žádný sporťák, ale nenechá vás nikde ve štychu. Gladiator má dva pohony všech kol, základem je Command Trac, pro použití v těžkém terénu pak do hry vstupuje Rock Trac s uzávěrkami diferenciálu, který ale najdete jen v hardcorovější verzi Rubicon. Na ložnou plochu Gladiatora můžete naložíte až 725 kg a taky s ním můžete tahat přívěs o váze 3 470 kg.

Celkově to vypadá na náramnou hračku, takový Mercedes G 4x4 pro chudé. Sice nevíme, k čemu bychom to úplně používali, ale to nevadí. Gratulujeme Jeepu, že ho postavil, vypadá skvěle! Tohle auto možná nepotřebujete, jen ho budete chtít! A to je dost podstatná věc.

Související témata:
Načítám