Článek
Vzpomínáte si ještě, jak začínala SUV? Byla to trochu civilizovanější terénní auta, se kterými se dalo jezdit bez toho, aby z vás vytřásla duši, ohlušila vás nebo vám vysála účet při častých návštěvách u benzinky. Podobně jako evoluce proměnila divoké a nelítostné vlky v poslušné a oddané vlčáky. Jenže dnešní SUV a crossovery jsou už tak civilizované, že spíš připomínají nakadeřené pudlíky připravené na výstavu. Vždyť některá SUV jsou dostupná jen s pohonem předních kol a většina si netroufne pokořit nic náročnějšího než prašnou polňačku!
Naštěstí tu pořád zůstávají matadoři věrní svému prvotnímu účelu – jízdě v terénu. Jako třeba Jeep Cherokee. Ehm, tedy ne, že by to vizuálně dával nějak zvlášť na odiv. Při přerodu ve svou pátou generaci (od roku 2013) hodně ustoupil od svých utilitárních kořenů a vsadil na módní vlnu SUV – a na silné odbytiště v Číně vizuálem s šikmýma očima (úzká světla na vrcholu přídě). Na design Cherokee KL se snesla vlna kritiky, kterou se snaží uchlácholit aktuální facelift s umírněnější tváří. Za ní se však pořád skrývá auto, které si v terénu vážně libuje.
Z Cherokeeho cítíte tu správnou bytelnost, která je pro terénní hrátky tak důležitá. Řízení má správný odpor a podvozek je patřičně přituhlý, čtyřkolka (zadní náprava se k přední připojí automaticky při prokluzu) nabízí jízdní režimy pro měkké a kluzké povrchy, převodovka má redukovaný převod a je tu i asistent sjíždění svahů (automaticky udržuje zvolenou rychlost), to vše doplněné solidními nájezdovými a přechodovým úhlem. Strmé srázy, náročné náklony, zákeřné zlomy, hluboké brody nebo písčité cesty – Cherokee se popere se vším, co mu hodíte pod kola. Jeep by si prostě nedovolil vypustit do světa auto, které by vás v terénu nechalo ve štychu.
Neméně důležité je, že terénní schopnosti nijak neomezují jeho každodenní použitelnost. Cherokee je velmi schopný i na silnici, byť ten „sport“ z názvu SUV v něm budete hledat těžko. Daleko víc mu záleží na pohodlí posádky – snaží se ji moc nenatřásat a neobtěžovat kýváním karoserie, motor má spoustu snadno dostupné síly (ačkoliv by snesl lepší odhlučnění) a devítistupňový automat řadí většinou naprosto hladce (jen občas pocukne).
Cherokee se díky tomu řídí naprosto snadno, v čemž pomáhá i nálož jízdních asistentů – nouzové brzdění, adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, nebo dokonce automatický parkovací asistent! Taky tu najdete sofistikovaný infotainment s 8,4palcovým dotykovým displejem, 9 reproduktory a subwooferem, DAB rádiem, USB a BT konektivitou a dokonce i online službami. Také jste tak trochu čekali, že tenhle Američan bude ve srovnání s Evropou pozadu? Tak vážně není!
Kabina je velmi slušně zpracovaná a kůže verze Overland se vyloženě povedla, vpředu i vzadu je dost místa i pro dospělé, kufr má objem solidních 448 litrů a pochopitelně elektrické víko s bezdotykovým ovládáním. Ta promyšlenost Cherokeeho mě vážně bavila – třeba prahy jsou pochopitelně kryté dveřmi, tlačítko ovládání víku kufru nemusíte hledat až nad hlavou, ale máte ho snadno po ruce v levém spodním rohu kufru, a i když je ovládání vyhřívání/odvětrávání sedadel v menu infotainmentu, hned po nastartování se vám objeví na obrazovce, a navíc si pamatuje předchozí nastavení. Tady někdo vážně přemýšlel!
A proto si myslím, že si Cherokeeho postupně zamilujete. Je to přesně to auto, nad kterým budete ze začátku kroutit hlavou, k čemu vlastně je, ale s každým ujetým kilometrem vás bude bavit víc a víc a po těch pěti nebo kolika letech, kdy obvykle měníte auto, se ho nebudete chtít zbavit. Není dokonalý – evropská konkurence umí být pohodlnější, sofistikovanější a líbivější, ale Cherokee bude ten správný parťák, na kterého se budete moci kdykoliv spolehnout. Zvlášť, pokud máte rádi jízdu v terénu. Mezi všemi napomádovanými pudlíky je to pořád pravý vlčák.
Cena modelu Cherokee začíná na 896 900 Kč, za vrcholnou verzi Overland dáte o 200 tisíc víc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválec, turbodiesel, uložený napříč |
Zdvihový objem | 2 184 cm3 |
Výkon | 143 kW (195 k) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 2 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 013 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 11,6 s |
Maximální rychlost | 208 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 651/1 859/1 707 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 448 l |