Článek
Je to jedno z nejznámějších a nepochybně i nejhezčích závodních aut historie. Kombinaci fialovo-bílé s velkými nápisy Silk Cut znají i lidé, které motorsport naprosto míjí. Ale pozor, spousta lidí už neví, že tyhle barvy patří cigaretové značce, která s Jaguarem dlouhodobě spolupracovala. A auto přesně v těcho barvách bude příští měsíc na prodej v dražbě RM Sotheby's. Stačí se podívat na fotky a zahoříte touhou…
Přitom modely Jaguaru XJR-11, respektive XJR-10 postaveného pro sérii IMSA, neměly nijak snadný život a v historii motorsportu připomínaly spíš kometu. Přišly totiž po modelu XJR-9 a před modelem XJR-12, které vítězily v Le Mans. A na tratích se tyto závoďáky potkávaly s vozy Sauber- Mercedes C11, které je válcovaly svou spolehlivostí. Závodily navíc jen dva roky, než skupina C definitivně zanikla…
Příběh Jaguaru XJR-11 se začal psát po závodní sezóně v roce 1988, kdy Tom Walkinshaw, duchovní otec všech závodních jaguárů té doby, musel najít pokračování úspěšného modelu XJR-9. V něm používaný sedmilitrový dvanáctiválec byl totiž nejen příliš těžký, ale hlavně přestal vyhovovat novým technickým předpisům. Walkinshaw však nehledal nijak dlouho a nemusel ani cestovat za hranice. Srdcem XJR-11 se stal šestiválec o objemu 3,5 l s dvěma turbodmychadly, který předtím poháněl závodní MG Metro 6R4, jeden ze závodních speciálů ultimativní skupiny B. Výkon 650 (IMSA) nebo 750 koní byl více než dostatečný, motor s celohliníkovým blokem navíc vážil jen 143 kg.
Jaguar XJR-11 má karbonový monokok a využívá přísavný Venturiho efekt. Řídit ho bylo fyzicky náročné, navíc jak se ukázalo, auto se potýkalo s technickými problémy…
První start Jaguaru XJR-11 se uskutečnil na domácím okruhu Brands Hatch v červenci 1989 a vůz s posádkou Jan Lammers a Patrick Tambay dojel na pátém místě. Místo zlepšení ale následovaly problémy s turbodmychadly a elektronikou, a tak chytré hlavy u Jaguaru měly přes zimní přestávku zatraceně hodně práce.
Bohužel, ani to ale nestačilo a přes řadu vylepšení se Jaguar XJR-11 nikdy nestal slavným. Zazářil až v Silverstonu, kde si duo Martin Brundle a Alain Ferté dojelo pro první místo. Pak ale skupina C skončila a projekt XJR-11 se stal zapomenutým.
Nicméně i po letech vzbuzuje emoce – rozhodně se jedná o jedno z nejhezčích závodních aut historie. Tak uvidíme, kdo si ho koupí a kolik peněz za něj bude muset utratit…