Článek
Model Zonda je pro automobilku Pagani zcela stěžejním autem. Společnost Pagani Automobili S.p.A. byla založena teprve v roce 1992, ale i tak se ještě na sklonku milénia dokázala vyšvihnout do společnosti té největší supersportovní smetánky – a byla to právě původní Zonda, která před dvaceti lety uchvátila celý svět. Popravdě, řada lidí přirovnává Pagani k Ferrari, McLarenu a Lamborghini. Ale věřte, že Pagani si jede svou vlastní ligu. Nenabízí žádné „baby“ modely – buď máte to nejlepší (čti nejdražší) nebo nic. Je to Malosériový výrobce s velkým M. Filozofií se jim snad blíží jen švédský Koenigsegg.
Nejnovější inkarnace již dnes ikonického, avšak poměrně mladého italského sporťáku se jmenuje Zonda Zun a s výjimkou barvy poměrně dost připomíná Zondu Cinque Roadster, která vznikla pouze v pěti (italsky cinque) kusech. Jen s tím rozdílem, že stupeň šílenosti vyhnali z 10 rovnou na 12. Vpředu se zdvojnásobil počet přítlačných křidélek, totéž vlastně platí i pro ta zadní – ano, vážně, má v podstatě dvě přítlačná křídla, navazující na mohutnou aerodynamickou ploutev, která zase navazuje na obrovské náporové sání nad sedadly. Proč? A proč ne?!
Další, vertikální, nasávací otvory jsou potom na zadních blatnících, které jsou zakončeny dvěma odtrhovými hranami. Pod nimi je to potom charakteristický výfuk Zondy se čtyřmi koncovkami uspořádanými do kruhu, pod nímž se tyčí mohutný difuzor. A ačkoliv to tak na první pohled vypadá, žádný panel karoserie není jen na parádu – forma tu jde ruku v ruce s funkcí, Horacio Pagani se nespokojí s ničím jiným než s dokonalostí. Navíc tu máte karbon, titan nebo kombinaci obojího, kam jen oko dohlédne. Takže tyto parádičky a designové finesy jsou nejen účelné, jsou také velmi lehké.
A co se teprve skrývá pod kapotou – 7,3l atmosférický V12 z dílen Mercedes-AMG. Jde o poměrně letitý agregát, který v mercedesech už dávno vyhynul vlivem emisních limitů, ale díky tomu, že si jej Pagani kdysi vybral pro svoji Zondu, žije ještě dlouho po přelomu tisíciletí společně s autem.
Za dvacet let existence se vyrobilo jen něco přes 130 kusů, takže pokud jednu někdy potkáte, je to důvod k oslavě. Pagani si holt jede podle svého a fanoušci po celém světě jej za to uznávají. Horacio se totiž, na rozdíl od ostatních – a tady patří, prosím vás, velké uvozovky – „tuctových“ supersportů řídí hlavně svou vášní, genialitou a citem pro detail, nikoliv daty z účtárny, rozkazy marketingového oddělení...
Pagani vlastně má něco společného s Lamborghini – v 70. letech, když přišli s modelem Countach, postavili auto s okázalým designem a velkým silným motorem, prostě proto, že mohli. Nepodobalo se mu tehdy nic na světě. A stejné je to se Zondou. Je to novodobé auto z plakátu. Ikona.