Článek
Jen dvanáct procent automobilů nabízených v USA si můžete pořídit s manuální převodovkou. Ze všech 327 nových modelů, které si na tamním trhu můžete koupit, má starý dobrý manuál jen 41 aut. Jestli si právě teď říkáte, že na Spojené státy to vlastně není zas až tak špatné, vězte, že ještě před devíti lety jste si mohli manuál pořídit v sedmatřiceti procentech automobilů, které byly v té době na prodej. Ještě horší jsou ale reálné prodeje - v USA mají jen tři ze sta prodaných vozů manuální převodovku.
V Evropě to tak dramatická čísla nejsou, ale skutečnost je taková, že čtyři z deseti nových prodaných automobilů má automat. Ještě před pár lety nevídané číslo. V Číně, která je pro většinu automobilek v aktuální době stěžejní trh, jsou prodeje manuálních a automatických převodovek přesně půl na půl. Manuální převodovku mají automobily spíš v nižších segmentech, jakmile se cena aut přehoupne přes 60 tisíc euro, tedy přes 1,5 milionu korun, je podíl automatických převodovek téměř stoprocentní.
Manuální převodovky si pořizují lidé v podstatě jen ze dvou důvodů. Tím nejdůležitějším je, že jsou (zatím) levnější než ty automatické. A druhým důvodem je jisté fandovství, ale to se týká jen malého procenta řidičů, kteří v řízení vidí něco víc, než je jen přeprava z bodu A do bodu B.
V současnosti se situace má tak, že většina moderních automatických převodovek umí řadit rychleji a lépe než většina řidičů, což zajišťuje autu menší spotřebu a propůjčuje mu lepší zrychlení. Mezi jejich nevýhody lze řadit nepochybně vyšší konstrukční složitost a hmotnost, problematické a drahé jsou i jejich opravy. A přestože nadšení řidiči vám všichni řeknou, že v řízení auta s manuální převodovkou je cosi mechanicky uspokojivého, i oni si na denní jezdění pořizují auta s automatem.
Mnohé automobilky vypouští manuální převodovky z nabídky, mají pro to hned čtyři dobré důvody. Tím prvním jsou náklady na vývoj, tím druhým je, že auto s automatem můžete prodat dráž, třetí důvod jsou náklady na homologaci a tím čtvrtým jsou nižší emise, což je veličina, která hraje čím dál tím větší roli. V USA se některé automobilky už ani neobtěžují auta s manuálem nabízet.
Vzhledem k tomu, jak postupně přibývá elektrifikovaných aut, u kterých je technologicky vhodnější použití automatické převodovky, je jasně dané, kterým směrem se tento trend bude ubírat. O elektrických vozech ani nemluvě. Sice jezdí i plně elektrická auta s manuálem, ale to se bavíme třeba o přestavěném elektrickém Mustangu, což je všechno, jen ne konfekční automobil. Některé automobilky sice slíbily, že budou držet manuální převodovky v nabídce, ale jen tehdy, když o ně bude mezi zákazníky zájem. Podrobně jsme se tomu věnovali u značek BMW a Porsche, které se rády prezentují tím, že vyrábí auta pro opravdové řidiče.
A na samý závěr se sluší taky zmínit, že mezi žáky autoškoly je čím dál tím větší poptávka po výukových vozidlech s automatickou převodovkou. Je to totiž jednodušší na naučení a dotyčným vůbec nevadí, že v budoucnu nebudou auta s manuálem moci řídit, tedy pokud si neudělají rozšíření řidičského průkazu. V Česku si řidičák pouze na automat dělá aktuálně každý 140. žák v autoškole.
A vy to máte jak? Převodovku, nebo manuál? Nebo to je podle auta? Hlasujte a podělte se o svůj názor v komentáři!