Článek
Po říjnovém podpisu smlouvy o smlouvě došlo nyní na oficiální stvrzení svazku před svědky a právníky – koncerny PSA a FCA spojí své síly v boji o přežití v náročných podmínkách současného globálního automobilového trhu. Celková hodnota koncernu by tak měla dosáhnout 47 miliard dolarů (1,1 bilionu korun) a kombinované prodeje všech značek by měly dosáhnout úrovně 8,7 milionu kusů ročně, čímž předstihne Ford Motor Company na pozici světové čtyřky.
TOP 3 (2018)
1. Renault-Nissan – 10,76 mil. kusů
2. Toyota – 10,46 mil. kusů
3. Volkswagen – 10,38 mil. kusů
Šéfem PSA-FCA se na příštích pět let stane Carlos Tavares (dosavadní CEO PSA), předsedou představenstva pak bude John Elkann (aktuální předseda představenstva FCA). O roli Mike Manleyho, aktuálního CEO FCA, dosud nebylo rozhodnuto.
Hlavním důvodem spojení jsou samozřejmě gigantické finanční úspory, což bude v době astronomických nákladů na vývoj a ztenčujících se provizí naprosto klíčové. Společné synergie by měly novému megakoncernu totiž ročně ušetřit 3,7 miliardy eur (85 miliard korun) – 40 % z toho mají tvořit úspory v oblasti sdílení technologií, platforem a dílů, dalších 40 % bude uspořeno v oblasti nákupu díky velkému objemu a posledních 20 % připadá na další úspory v oblasti marketingu, IT, logistiky nebo administrativy.
Úspory by ale neměly zahrnovat uzavírání továren ani propouštění zaměstnanců – alespoň to slibovaly manažerské špičky obou koncernů. Ale pokud uvážíme, že PSA a FCA dohromady zaměstnávají kolem 400 tisíc lidí po celém světě a disponují výrobní kapacitou až 14 milionů jednotek ročně (hlavně továrny Fiatu v Itálii hodně zahálejí), je pravděpodobné, že se bude muset zeštíhlovat a optimalizovat.
Podobné to bude s jednotlivými automobilkami. Spojením PSA a FCA totiž dojde k propojení 14 značek, a i když to v tuto chvíli všichni popírají, je dost pravděpodobné, že někdo bude muset z kola ven. První na ráně je Lancia, která prodává jedno auto (model Ypsilon) na jediném trhu (v domácí Itálii), moc dobře se dlouhodobě nedaří ani Fiatu, Dodge nebo Maserati, nijak zvlášť neboduje ani Chrysler a Alfa Romeo.
Na druhou stranu geniální Carlos Tavares dokázal dlouhodobě ztrátový Opel vytáhnout do černých čísel za pouhých 18 měsíců, takže jestli mají tyto automobilky nějakou šanci na přežití, je to právě teď.