Hlavní obsah

JCB přiváží revoluci v opravě výmolů na silnicích

Foto: JCB

Tipnete si, jak dlouho v Česku trvá oprava jednoho výmolu v silnici? Podle naší zkušenosti to občas může zabrat i několik let. To je pár měsíců, než si toho někdo všimne, než se přiklepnou peníze a vyřídí všechna povolení, než se uzavřou všechny okolní silnice a ulice, než se – pro jistotu – vyfrézuje rovnou několik kilometrů asfaltu a položí zcela nový hlaďoučký povrch. Tak kvalitní, že vydrží jen do první zimy…

Článek

Ve světě jsou ale už o trochu dál, výrobce stavební a manipulační techniky JCB právě představil novinku, která zvládne opravit jeden výmol v silnici za rekordních osm minut! Pothole Pro je kombinovaný stroj zvládající hned tři složité úkony naráz, čímž značně zefektivňuje celý proces opravy silnici.

Je vybavený řezačkou na přesné ohraničení opravovaného místa, frézou na vyřezávání starého asfaltu (který rovnou vysype do přistaveného náklaďáku) a rotačním kartářem na dočištění opravované plochy. Pak už stačí, aby nastoupila asfaltovací četa a na opravované místo položila nový povrch.

Za jedinou směnu zvládne Pothole Pro připravit až 250 m2 plochy, díky čtyřkolovému podvozku se sám zvládne přesouvat od výmolu k výmolu rychlostí až 40 km/h. V úvodním testu zvládl Pothole Pro opravit 51 děr v silnici za pouhých 20 dní, úkol, který by jinak zabral britským dělníkům s klasickou technikou zhruba 63 dnů.

Dorazí taková technika někdy i na tuzemské silnice? Doufáme, že ano, protože ty by si opravdu efektivní péči zasloužily (a po letošní zimě ji budou vyžadovat ještě víc). Akorát se trochu bojíme, aby se tenhle šikovný pracant po dřině na českých tankodromech za pár dní nestrhal a raději neodešel do zaslouženého důchodu…

Související témata:
Načítám