Článek
Známe to všichni. Spěcháte, třeba na sváteční oběd, a v tom, co čert nechtěl – před vámi traktor. A díky tzv. Murphyho zákonům se zrovna „jako na potvoru“ nenajde žádný bezpečný a přehledný úsek pro předjetí. Nebo se naopak objeví plná čára, a člověk řeší vážné morální dilema – předjet, nepředjet? Nakonec to člověk nějakým způsobem přetrpí a traktor konečně sjede z hlavní silnice a vy můžete vesele jet, ale mezitím vám doma vystydla polévka. To je prostě k vzteku!
Kdyby však bylo více traktorů, jako je tenhle, žádné takové problémy by nenastaly. Vlastně si jeden říká, že s tímto traktorem by mnoho aut mělo problém udržet krok. JCB Fastrac Two má totiž výkon 1 016 koní a dosáhl rekordní rychlosti těžko uvěřitelných 216 km/h!
Skutečná nejvyšší naměřená rychlost ukazovala na britském letišti Elvington dokonce 247 km/h, avšak pravidla Guinessovy knihy rekordů mluví jasně: Vůz, a tedy i traktor, musí provést rekordní jízdu v obou směrech, přičemž výsledek se počítá z průměru dvou naměřených hodnot. Jinými slovy, tento traktor by s větrem v zádech potrápil i opravdové sporťáky.
Už jeho předchůdce před nedávnem stanovil rekord s hodnotou 166,7 km/h, což také není zrovna špatná hodnota. Jenže v JCB cítili, že mají navíc, a poslali inženýry zpět k rýsovacím prknům. A konstruktéři se skutečně vytáhli, protože naměřenou rekordní rychlost posunuli o 50 km/h, což je solidní hodnota. Nejen ve světě traktorů.
Pokud už hledáte telefon do JCB, musíme vás zastavit. Nejde – bohužel – o produkční traktor, ale speciální stavbu. Tomuto žluto-černému drobkovi bublá pod kapotou 7,2l přeplňovaný naftový šestiválec, vyladěný na 1 016 koňských sil a točivý moment 2 500 Nm hrubé síly. Mezi hlavní úpravy patřilo upravené výfukové potrubí, větší turbodmychadlo schopné vyššího plnícího tlaku, elektricky ovládaný kompresor, který udržuje turbínu v otáčkách, vstřikování vody a chlazení doplněné o nádrže plné ledu ochlazující vzduch proudící do sání motoru až o 50 stupňů Celsia. To jsou úpravy hodné těch nejvyspělejších sportovních vozů!
Bystré oko jistě zaznamenalo, že i karoserie je o dost uhlazenější. V JCB totiž také zásadně upravili aerodynamiku traktoru Fastrac, což je pro dosažení rychlostí přes 200 km/h naprosto nezbytné. Pak přidali šestistupňovou manuální převodovku ZF (ovšem nákladní) pro co nejlepší přenos výkonu na kola. Za volant pak posadili jednoho z největších řidičských bláznů, co chodí po tomto světě. Guy Martin je totiž střelec, který se na slavné Man TT prohání po běžných okreskách a přes obce průměrnou rychlostí přes 200 km/h, v mezičase pak stihl urvat třeba rekord na nejrychlejším vznášedle (121 km/h) a na zdi smrti (125 km/h)! Najednou se ona průměrná rychlost 216 km/h nezdá zase až tak neuvěřitelná. I když je stále impozantní...
Bohužel se musíme smířit s tím, že takový traktor na silnici nikdy nepotkáme. Což je možná jen dobře. Dovedete si představit ten trapas, když by na vás ratolesti ze zadních sedadel volaly: „Tati, právě nás předjel traktor!“