Hlavní obsah

JCB Fastrac Two: Nejrychlejší traktor na světě!

Foto: JCB

Přivítejte JCB Fastrac Two, nejrychlejší traktor na světě, který se nezalekne ani rychlosti 200 km/h. A dokonce ji i překoná…

Už celá desetiletí, ne-li staletí se lidstvo snaží posouvat své vlastní limity a „zvedat laťku“, jak se lidově říká. Nejlepším důkazem toho je rychlost. Nejrychlejší auto, nejrychlejší loď, nejrychlejší letadlo, to jsou všechno záležitosti, se kterými si lámou hlavy ty nejlepší mozky světa. Zdá se tedy být docela logické, že světlo světa spatřil také nejrychlejší traktor.

Článek

Známe to všichni. Spěcháte, třeba na sváteční oběd, a v tom, co čert nechtěl – před vámi traktor. A díky tzv. Murphyho zákonům se zrovna „jako na potvoru“ nenajde žádný bezpečný a přehledný úsek pro předjetí. Nebo se naopak objeví plná čára, a člověk řeší vážné morální dilema – předjet, nepředjet? Nakonec to člověk nějakým způsobem přetrpí a traktor konečně sjede z hlavní silnice a vy můžete vesele jet, ale mezitím vám doma vystydla polévka. To je prostě k vzteku!

Foto: JCB

Rekordní jízda proběhla na letišti v britském Elvingtonu. Měří se pevný kilometr, na jehož konci je radarová past a rychlosti v opačných směrech se průměrují

Kdyby však bylo více traktorů, jako je tenhle, žádné takové problémy by nenastaly. Vlastně si jeden říká, že s tímto traktorem by mnoho aut mělo problém udržet krok. JCB Fastrac Two má totiž výkon 1 016 koní a dosáhl rekordní rychlosti těžko uvěřitelných 216 km/h!

Skutečná nejvyšší naměřená rychlost ukazovala na britském letišti Elvington dokonce 247 km/h, avšak pravidla Guinessovy knihy rekordů mluví jasně: Vůz, a tedy i traktor, musí provést rekordní jízdu v obou směrech, přičemž výsledek se počítá z průměru dvou naměřených hodnot. Jinými slovy, tento traktor by s větrem v zádech potrápil i opravdové sporťáky.

Už jeho předchůdce před nedávnem stanovil rekord s hodnotou 166,7 km/h, což také není zrovna špatná hodnota. Jenže v JCB cítili, že mají navíc, a poslali inženýry zpět k rýsovacím prknům. A konstruktéři se skutečně vytáhli, protože naměřenou rekordní rychlost posunuli o 50 km/h, což je solidní hodnota. Nejen ve světě traktorů.

Pokud už hledáte telefon do JCB, musíme vás zastavit. Nejde – bohužel – o produkční traktor, ale speciální stavbu. Tomuto žluto-černému drobkovi bublá pod kapotou 7,2l přeplňovaný naftový šestiválec, vyladěný na 1 016 koňských sil a točivý moment 2 500 Nm hrubé síly. Mezi hlavní úpravy patřilo upravené výfukové potrubí, větší turbodmychadlo schopné vyššího plnícího tlaku, elektricky ovládaný kompresor, který udržuje turbínu v otáčkách, vstřikování vody a chlazení doplněné o nádrže plné ledu ochlazující vzduch proudící do sání motoru až o 50 stupňů Celsia. To jsou úpravy hodné těch nejvyspělejších sportovních vozů!

Bystré oko jistě zaznamenalo, že i karoserie je o dost uhlazenější. V JCB totiž také zásadně upravili aerodynamiku traktoru Fastrac, což je pro dosažení rychlostí přes 200 km/h naprosto nezbytné. Pak přidali šestistupňovou manuální převodovku ZF (ovšem nákladní) pro co nejlepší přenos výkonu na kola. Za volant pak posadili jednoho z největších řidičských bláznů, co chodí po tomto světě. Guy Martin je totiž střelec, který se na slavné Man TT prohání po běžných okreskách a přes obce průměrnou rychlostí přes 200 km/h, v mezičase pak stihl urvat třeba rekord na nejrychlejším vznášedle (121 km/h) a na zdi smrti (125 km/h)! Najednou se ona průměrná rychlost 216 km/h nezdá zase až tak neuvěřitelná. I když je stále impozantní...

Bohužel se musíme smířit s tím, že takový traktor na silnici nikdy nepotkáme. Což je možná jen dobře. Dovedete si představit ten trapas, když by na vás ratolesti ze zadních sedadel volaly: „Tati, právě nás předjel traktor!“

Související témata:
Načítám