Článek
Motocykly Jawa v padesátých a šedesátých letech představovaly světovou špičku. Nejprve slovutné „péráky“, pak moderní „kývačky“, a to především v objemových třídách 250 a 350 kubických centimetrů. Už v roce 1949 zástupci podnikatelské rodiny Iraniů vyrazili na cestu do Evropy, aby se seznámili s výrobky britského, německého a italského motocyklového průmyslu, ale zamířili rovněž do Prahy, aby poznali „péráka“ Jawu 250.
Československý ideál
Tehdy to byl nejlepší motocykl své třídy, podobně jako německá DKW 125 vládla stopětadvacítkám. Indové nejprve zahájili import z Československa a pak i částečnou montáž z dodaných dílů. Následovala „kývačka“ a stroje měly takový úspěch, že bylo rozhodnuto o výstavbě indické továrny. Vznikla společnost Ideal Jawa (India) Private, Ltd., se sídlem v Yadavagiri (Mysore), a z jejích linek záhy začaly vyjíždět licenční Jawy 250 typu 353 s původním rámem, ale lehce upraveným motorem, především pro účinné chlazení v náročnějších klimatických podmínkách. Dostaly mohutnější žebrování válce s vějířovým žebrováním hlavy, ale také upravenou společnou skříň klikového hřídele a převodovky.
Jawa se mění na Yezdi
Zakladatelem společnosti Ideal Jawa byli bratři Rustom a Farroukh Irani, jejichž předci přišli do Indie z Persie (dnešního Íránu), konkrétně z pouštní vesnice Yazd. Takže podle jiné teorie byla značka Yezdi odvozena z tohoto místopisného názvu (místo Jawy se plně využívala od roku 1973). Ať už je to jakkoli, po vypršení oficiální licence produkce pokračovala pod značkou Yezdi, jenže název společnosti Ideal Jawa (India) Private, Ltd., se nezměnil. Fariborz A. Irani, syn zakladatele Farroukha, byl velkým sportovcem, sledoval československé závodníky Františka Šťastného, Gustava Havla, Oldřicha Hameršmída a další, aby sám od roku 1964 začal závodit; na Jawě 250 jezdil všechny disciplíny od silničních závodů po motokros. Nezřídka v Indii vítězil; dobové zprávy uvádějí, že vyhrál šestnáctkrát při sedmadvaceti startech.
Motocykly Jawa a Yezdi zaplnily indické silnice a nabyly nesmírné popularity pro svoje dobré jízdní vlastnosti a spolehlivost. Staly se nejrozšířenějšími, ale v osmdesátých letech se zvětšila konkurence především japonských typů a podíl na trhu začal klesat. Ještě v roce 1981 tvořily Yezdi téměř 30 % trhu (přesně 28,8 %), ale o šest let později to bylo jen pět procent. Dvoudobé motory byly za zenitem, nástup japonských čtyřtaktů znamenal konec pro Yezdi, továrna na ploše 28 akrů (jedenáct hektarů) byla opuštěna a na jejím místě dnes stojí rezidenční komplex s více než sedmi stovkami bytů.
Indové nezapomínají
Na indických silnicích potkáte Jawy a Yezdi dodnes, tyto stroje se staly kultovními motocykly. Výrobní program Yezdi zahrnoval původní dvěstěpadesátku coby Yezdi Classic až do konce produkce v roce 1996, nový Roadking s podčtvercovým jednoválcem původně z ČZ 250 Cross, upravené modely CL II a De Luxe vzniklé z Roadkingu (s původním motorem), ale i vstup do třídy 175 kubických centimetrů s modely Yezdi 175 a Yezdi Monarch. Tradiční jsou velké srazy majitelů těchto motocyklů, už v roce 2017 bylo setkání Jawa Yezdi Day v Bangalore zapsáno do Guinnessovy Knihy rekordů jako největší sraz Yezdi (přes 500 účastníků). Rodina Irani vlastní značku Yezdi dodnes. Jeden ze závodníků Somendra Singh dokonce zabudoval motor Yezdi 250 do ultralehkého letadla! K dalším jezdcům, kteří se na Yezdi 250 úspěšně zúčastňovali závodů, patří manželé Jagat a Anita Nanjappa, Rustom Hormuzdi, Jagadeeswara Reddy, C.K. Chinnappa, Thirumal Rey, B.S. Shinde a mnoho dalších.
Nový start Jawy v Indii
Popularita naší značky je v Indii tak velká, že strojírenský koncern Mahindra & Mahindra prostřednictvím divize Classic Legends Private, Ltd., v roce 2016 koupil práva na značku Jawa pro Indii a vybrané trhy v Asii, kde od roku 2018 nabízí nové motocykly Jawa 300 ve stylu původní „kývačky“, ale se zcela jiným čtyřdobým motorem. U nás se nová indická Jawa představila veřejnosti poprvé při oslavách 90 let Jawy 2019 v Týnci nad Sázavou a letos na březnovém Motosalonu 2020 v Brně. Podle informací z Jawy je objednána zásilka 200 kusů, ale vzhledem ke koronavirové pandemii se zatím neuskutečnila, navzdory závazné a zaplacené objednávce. Výroba v Indii v závodě Pithampur v Madhya Pradesh, kde se dělají také motocykly Mahindra Centuro, Moya a skútry Gusto, se totiž dočasně zastavila.