Článek
Ačkoliv se u nás pod značkou Mahindra neprodává prakticky nic, dost možná jste o této společnosti už nejednou slyšeli. Indická manufaktura vyrábí od malých aut a traktorů přes čtyřkolky až po motorky, a právě v poslední zmíněné kategorii by si ráda polepšila. Její divize Classic Legends se tedy vydala na nákupy, v Británii odkoupila práva na legendární značku BSA a u nás před třemi lety získala práva na použití, výrobu a prodej značky Jawa na indickém trhu.
Ačkoliv některé poplašné zprávy tvrdily, že „Mahindra koupila Jawu“, není tomu tak. Indická značka si pouze obstarala práva na použití značky, zatímco týnecká manufaktura stále zůstává majetkem české společnosti Jihostroj a.s.. Obnovení prodeje a výroby Jawy v Indii dává každopádně smysl. Jawa se tu totiž vyráběla už v šedesátých letech, než se roku 1973 přejmenovala na „Yezdi“. Indická společnost Ideal Jawa Ltd potom zanikla v roce 1996 a od té doby novou Jawu (ani Yezdi) v Indii nekoupíte. Byť na ní místní v některých oblastech stále vzpomínají.
Právě na tradici Jawy v Indii chce nyní Mahindra navázat a podle ujednání rozjela naplno vývoj horké novinky. Plnou podobu chystaného retro modelu zatím neuvidíme, neboť celou motorku ukáže Mahindra až 15. listopadu. Čím se však můžeme pokochat, to je naprosto parádní a zcela nový motor, postavený od píky.
Jednoválcový agregát na první pohled vypadá jako motor z legendární 250 „Kývačky“, jen s jinou a větší hlavou. Pořád jsou tu ale klasická kulatá boční víka, krytka za válcem, původně překrývající karburátor Jikov, a nechybí ani převlečné matice dvou výfukových kolen. Tím se Jawy z padesátých a šedesátých let koneckonců vyznačovaly. Větší motory o objemu 250 kubíků měly dva výfuky po stranách, zakončené byly klasickým „doutníkem“.
Jenomže jakkoliv je motor na první pohled minimálně 50 let starý, ve skutečnosti disponuje současnou technikou. Ta velká hlava v sobě ukrývá DOHC rozvod s dvojicí vaček a čtyřmi ventily, celkový objem činí 293 kubických centimetrů. I přes přítomnost chladicích žeber se o chlazení stará voda a plnění bude mít na starost zase vstřikování.
Výkon motoru narostl na 27 koní, točivý moment činí 28 Nm a předností motoru by měl být hlavně tah ve středních otáčkách a maximálně plochá křivka točivého momentu. Nezapomíná se na spolehlivost, ale ani na zvukovou kulisu. V Itálii laděný agregát má výfuky nastaveny tak, aby zvukem připomínal legendární týnecké dvoutakty.
Bude v ČR?
Naprosto zásadní otázku si spousta lidí klade už od prvního pohledu na fotku motoru. Objeví se motor – potažmo samozřejmě celá motorka – taky na našem trhu? Jisté není nic, ovšem tuzemská Jawa vynakládá velkou snahu o to, aby se tak stalo. Motor z dílen Mahindry je logicky stavěn s přihlédnutím k indickým emisním normám, ovšem ty vychází z norem evropských. Pokud by se tedy podařilo chystanou indickou Jawu s rozumným úsilím přimět k tomu, aby splňovala všechny náležitosti normy Euro 4, platné pro motorky, nástup na náš trh by nic nebrzdilo. Při zjišťování informací jsme kontaktovali i Jiřího Krafta, manažera prodejů týnecké Jawy. Podle něj je velmi vysoká pravděpodobnost, že motorka evropskou homologací projde bez větších problémů, a pokud se tak stane, mohlo by být zpoždění oproti indickému trhu jen v řádu měsíců. Na druhou stranu ale hrozí, že si homologace vyžádá větší množství úprav a v tom případě by se mohla homologace protáhnout na déle než rok, případně by k ní vůbec nemuselo dojít.
Jak by vás bavila Jawa s indickým motorem, pokud by prošla evropskou homologací? Těšíme se na váš názor v diskusi.