Článek
Možná se teď podivujete nad tím, proč vznikají nové Jawy právě v Indii a co stojí za jejich úspěchem. Málo se to ví, ovšem Jawa se licenčně vyráběla v Indii již v šedesátých letech minulého století a následně zde pod trochu srandovním názvem „Yezdi“ přežila ještě léta sedmdesátá, osmdesátá a pokračovala až do poloviny devadesátek. Za těch několik dekád se z původně českých motorek stal kult a lidé mají značku rádi dodnes. Když si tedy Mahindra skrz Classic Legends chtěla rozšířit portfolio o retro motorky, konkurující tamnímu Royal Enfieldu, sáhla právě po Jawě. Tady se ještě sluší znovu připomenout, že Classic Legends Jawu nevlastní. Společnost získala pouze práva na výrobu, vývoj a prodej.
O nových motorkách, potažmo i jejich nově vyvinutých motorech, si můžete přečíst v odkazech výše, ale nyní už k informaci, která oblétla internet teprve nedávno. Nová Jawa (bez přídomku), potažmo varianty 42 a Perak, jsou totiž beznadějně vyprodány až do září letošního roku. Už v průběhu Vánoc, konkrétně 25. prosince, musela Jawa utnout systém internetových objednávek, protože byl zájem až příliš velký. Anupam Thareja, spoluzakladatel společnosti, se následně vyjádřil v tom smyslu, že značka nechce dále posouvat čekací lhůtu, která už nyní přesahuje půl roku. Ti nejrychlejší zákazníci se přitom prvních motorek dočkají již v březnu.
Zajímavostí je fakt, že má Jawa vyprodanou výrobní kapacitu ještě před tím, než stačila Classic Legends otevřít všechny plánované showroomy. V současnosti je jich jen deset ve třech městech, ale ještě do 15. února se jich otevře dalších přibližně 90. Se stovkou showroomů už má Jawa solidní potenciál k tomu, aby konkurovala menším modelům Royalu Enfield, a my samozřejmě doufáme, že s takovým úspěchem brzo rozšíří portfolio. Ke stávajícím jednoválcovým třístovkám by mohly přibýt třeba ještě půllitry a možná i nějaký ten výkonnější dvouválec. Koneckonců Royal to má přesně stejně.
Teď ovšem k palčivé otázce – dočkáme se nových indických Jaw i u nás? S tímto dotazem jsme kontaktovali týneckou Jawu již v listopadu a nutno podotknout, že odpovědi zněly optimisticky. Podle ředitele obchodu Jiřího Krafta udělá česká značka všechno pro to, aby motocykly dostala na český trh. Vše záleží pouze na homologaci. Indické emisní a další normy jsou samozřejmě o kousek benevolentnější než ty platné v EU, ale přitom z nich do určité míry vychází. Pokud tedy půjdou motorky bez větších komplikací homologovat, není důvod, aby se tu neprodávaly. Zbývá ovšem otázka, kdy to bude. S takhle vyprodanou výrobní kapacitou se nedočkáme úplně brzy…