Hlavní obsah

Japfest 2020 – Pořádný kus Japonska v Polsku

Foto: Jan Majurník

Ty nejlepší japonské káry i driftovací speciály se sjely do města Tomaszowo, které leží nedaleko našich hranic. Japfest už posedmé nezklamal

Už sedmý ročník festivalu japonských rychlých kol a kultury se uskutečnil nedaleko polské Zaháně. I přes mocnou nepřízeň počasí se na místo sjelo mnoho nablýskaných vozů, včetně několika extrémně vzácných modelů. Mimo to nechyběly ani okruhové závody, královské drifty nebo tuning, takže se opravdu bylo na co koukat.

Článek

Mnozí vyznavači japonských aut a kultury prožijí nad videozáznamy z originálních domácích JDM srazů nejeden motoristický záchvat štěstí. Vždyť se na videích prohání raritní kousky automobilové historie, mnohdy navíc proklatě snížené a výkonnostně vylepšené o pár set koní navíc.

Do toho si přidejte ještě divoké bodykity, úpravy a pálící se zadní pneumatiky. Že byste na takovém místě chtěli být? Můžete! Každý rok se totiž kus Japonska stěhuje do Polska pod hlavičkou Japfestu.

Foto: Jan Majurník

O raritní kousky nebyla nouze. Například Forester STi u nás jen tak nepotkáte, tady byly rovnou dva

Letos se akce konala od 21. srpna do 23. srpna na polygonu nedaleko obce Tomaszowo (blízko Zaháně). Přesto, že šlo o masivní událost, měli organizátoři vše podchycené. Na místě byl dostatek řádně značených pracovníků, u vchodu se náhodně vybraným účastníkům měřila tělesná teplota, připraven byl také zdravotnický stan a nechyběla ani sociální zařízení včetně dezinfekčních automatů.

Rozsáhlá plocha areálu nabídla hned několik nevšedních ukázek. Depo driftovacích speciálů bylo volně přístupné, takže jste si naživo mohli prohlédnout a poslechnout ty nejvymazlenější vozy jezdící výhradně bokem napřed.

Foto: Jan Majurník

Depo bylo prošpikované driftovacími speciály. Jedny připomínaly sériové vozy, jiné zase pojízdnou stavebnici

Rarity stíhané driftery

Největší část pozemku zabírala vybraná japonská vozidla diváků. Mohli jste zde spatřit prezentaci klubů, ale i firem. V rámci značek převládaly automobily Honda, Lexus, Toyota, Subaru a Nissan.

Mimo známějších sportovních modelů typu GT-R, Supra, Silvia, Impreza, RC F jsme natrefili třeba na japonskou verzi Integry Type-R, divoký kombík Nissan Stagea RS Four nebo na královskou Toyotu Century. Svůj kousek výstavního placu zde měly také veterány, kde zářila například stará Honda Civic či Toyota Corona. Někteří ze jmenovaných spolu také zápasili v pátečním časovém souboji na okruhu.

Foto: Jan Majurník

Vzácná Toyota Century patří mezi nejluxusnější japonské vozy

Vrcholem celého festivalu byla sobotní driftovací soutěž o krále jízdy bokem. Na dráze složené z panelů, které mají svá nejlepší léta dávno za sebou, se proháněly nízké speciály, škrtající karoserií téměř na každé větší nerovnosti. Utržené nárazníky proto nebyly výjimkou.

Foto: Jan Majurník

Utržené nárazníky nebo drobné ťukance? Při driftování na takto unaveném povrchu žádná výjimka

Souboj nakonec ovládla skupina Aforti Yujin Drift Team, jejíž jezdci se umístili na prvních dvou příčkách. Po závodech jsme zašli na výzvědy do depa, abychom zjistili podrobnosti. Uskupení má tři řidiče (Mikolaj, Sebastian, Jan), nicméně Japfestu se zúčastnili pouze dva a vzali si s sebou Toyotu Soarer a Nissan S13.

Foto: Jan Majurník

Koukněte do kokpitu speciálu, dominuje tu digitální otáčkoměr

Každý ze speciálů disponuje třílitrovým šestiválcem 2JZ (Toyota) s jedním turbodmychadlem o výkonu 800 koňských sil, šestistupňovou manuální převodovkou (BMW) a spojkou vyrobenou na zakázku. V určitém spektru otáček se ke spalovanému palivu E85 přidává ještě oxid dusný (nitro). Užití směsi bioethanolu jako paliva podle závodníků přidává minimálně 80 koní k dobru ve srovnání se 100oktanovým benzinem.

Foto: Jan Majurník

Aforti Yujin Drift Team mají ve vozech chladič paliva a lahev s oxidem dusným

Vnitřek vozů je samozřejmě kompletně předělaný, takže tu najdete více méně jen skořepinové sedačky, vnitřní rám, digitální přístrojový štít, pedály a hydraulicky ovládanou ruční brzdu.

Zábavou proti dešti

Doprovodný program zahrnoval mimo stánků s občerstvením rozličných chutí také ukázky japonské kultury, prezentované v zastřešeném hangáru. Na místě bylo k vidění vybavení samurajů a další předměty. S jistou pravidelností též sličné slečny umývaly vybrané japonské automobily.

Foto: Jan Majurník

Ani milovníci japonské kultury a veteránů (na snímku Honda Civic) nezůstali ochuzeni o zážitek

Na pořádek dohlíželi mimo organizátorů i policisté, kteří pravidelně projížděli skrze objekt. Přes masovou účast však nenastaly žádné problémy, případně neukázněnost. To ukázalo perfektní připravenost pořadatele. Jistým negativním faktorem byl silný déšť, jenž nás provázel celou sobotou, nicméně ani to neodradilo dychtivé fanoušky sledovat, jak se řvoucí speciály perou o vítězství.

Foto: Jan Majurník

I přes nepřízeň počasí šlapal festival na plné obrátky

Letos vyšly lístky v přepočtu na 350 Kč za osobu za všechny tři dny, VIP vstupenka pak stála skoro 1 800 Kč. Děti pod 7 let a osoby nad 70 let měly vstupné zdarma. Příští rok očekáváme podobnou cenovou hladinu.

Japfest je kulturním zážitkem pro fanoušky japonských aut a driftování, protože málokde v Evropě potkáte na jednom místě tolik rozličných modelů. Akce se navíc pravidelně koná nedaleko českých hranic, takže jde o ideální (sobotní) víkendový program. Pro některé je tato událost dokonce svátostí, což dokazují i účastníci, kteří na místo dorazili až z Nizozemska. Jestliže vám v motoristickém srdci tluče JDM, pak zde prostě nesmíte chybět.

Načítám