Článek
Fakt, vážně, nekecáme! Úplně první motorizovaný povoz Jamese Deana, který by dnes slavil devadesátiny, bylo sice motorové kolo Whizzer, ale to se nepočítá. Nemůžete srovnávat dětské kolo s dodatečně namontovaným dvoukoňovým motorem s poctivou stopětadvácou od čézety, kterou Deanovi koupil strýček k jeho šestnáctým narozeninám!
Je zajímavé, že kromě dobové fotografie se dochovala i zpráva, že motocykl byl prodán u Marvina Cartera, místního dealera motocyklů Indian ve Fairmountu ve státě Indiana. A James Dean v té době pak získal přezdívku, která ho dál provázela jeho krátkým životem. Sousedé mu totiž začali říkat „jednorychlostní Dean“ – nejezdil totiž jinak než úplně naplno.
James Dean naplno jezdil i žil
Za svůj krátký život stihl natočit jen tři filmy – Na východ od ráje (1955), kde hrál bratra zlého chlapce v převyprávění „Kaina a Ábela“, pak dostal zlomovou roli mladíka ve snímku Rebel bez příčiny (1955) a o rok později hrál kovboje a pak ropného magnáta ve filmu Gigant (1956). Čtrnáct dní po poslední klapce filmu Gigant se Dean zabil v autě.
Byla to stejně drsná smrt jako celý jeho život. A doteď se okolo celé nehody dost spekuluje, ostatně stejně jako kolem celého Deana. Byl by z něj druhý Paul Newman? Předávkoval by se? Byl by to úspěšný závodník? Stranil více ženám, nebo mužům? Vyhořel by, nebo by se stal legendou? Otázky, na které už nedostaneme odpovědi.
Asi vás nepřekvapí, že James Dean měl pohnuté dětství. Když mu bylo devět, tak mu umírá maminka na rakovinu a otec jej posílá na farmu k příbuzným, kde Dean dělá všechno, než aby chodil do školy a do kostela. Právě tady se rodí „Rebel bez příčiny“, právě tady vzniklo to odcizení mezi otcem a synem. Přesto vystuduje střední školu a pak odjíždí do Los Angeles na práva. Jenže velmi rychle začíná koketovat s divadlem, pak si střihne pár roliček v reklamách a po několika bezvýznamných rolích v dávno zapomenutých filmech a seriálech odjíždí do New Yorku, kde hraje na Brodwayi, a posléze je přijat na prestižní hereckou školu Actor's Studio, kde se stává jeho učitelem Elia Kazan.
A právě Kazan obsazuje Deana do hlavní role ve filmu Na východ od ráje, což je zfilmovaný román Johna Steinbecka. Původně měl to místo dostat jistý Paul Newman, velmi talentovaný mladík, ale Kazanovi se líbí Deanovo rebelství, odpor k autoritám a nešťastné dětství.
Spousta lidí na Jamese Deana vzpomíná jako na arogantního pitomce, ale ti, co ho poznali víc, o něm tvrdí, že to byla jen póza, truc naschvál společnosti. Nestaral se o to, co si o něm myslí ostatní, byl schopen přijít na důležitý oběd s lidmi z filmového studia bosý a ve špinavých džínech, jindy měl na zkoušce kalhoty sepnuté spínacími špendlíky a choval se jako hovado. Druhý den pak přišel a celému filmovému štábu nechal přivézt jídlo a pití, aniž by ale jakkoliv svoje předchozí chování vysvětlil nebo se omluvil.
Měl extrémní výkyvy nálad, jednou byl dole a pak nahoře a jeho nejoblíbenější knížkou byl životopis podobně rebelského Billyho the Kida. „Tu roli jednou chci,“ říkával Dean často a neměl problém ji hrát i v soukromém životě.
Marlon Brando ho poslal k psychiatrovi
Stejně jako měl Dean rád příběh Henryho McCartyho (ano, to je Billy the Kid), tak obdivoval i svého o pár let staršího hereckého kolegu Marlona Branda, který si už stihl v Hollywoodu udělat jméno jako Stanley Kowalski v seriálu A Streetcar Named Desire. A Brandova ikonická role vůdce motocyklového gangu ve filmu The Wild One (Divoch) způsobila, že Dean zvedl telefon a chtěl se s Brandem kamarádit. „No… Neměl jsem potřebu se s ním vidět a nemrzí mě to ani po letech,“ řekl Brando v jednom z dokumentů. „Dal jsem mu jméno a telefon jednoho známého cvokaře, a pokud vím, tak ho pak navštěvoval.“
A ještě jedna zajímavá historka se známou osobností. Na divadelních prknech se James Dean setkal s hercem a budoucím americkým prezidentem Ronaldem Reaganem. Dean, milovník improvizace, s oblibou házel špeky svým kolegům a několikrát Reagana vyvedl z míry.
„Občas to bylo vtipné, ale někdy se to úplně nepovedlo, nikdy jste nevěděli, co od něj máte čekat,“ řekl Reagan. „Donutit ho, aby řekl souvislý text tak, jak byl napsán ve scénáři, bylo téměř nemožné.“
A stejně kontroverzní byl i jeho osobní život. Ačkoli byl Dean krátce zasnoubený s herečkou Pier Angeli, jeho sexualita se řeší v podstatě dodnes. Řada životopisců pochybuje, že jeho vztah s Angeli byl fyzický, někteří věří, že byl bisexuální, jiní ho mají za homosexuála, který měl jednu nebo dvě krátké aféry se ženami. Říká se taky, že jeho první sexuální zkušenost byla, když ho jako teenagera svedl ministrant v kostele. Ostatně více si o soukromém životě Deana můžete přečíst zde.
Auta a motocykly Jamese Deana
Ale dost klevet, jsme na Garáži, takže se pojďme mrknout, čím James Dean jezdil. Kdyby žil o pár let déle, určitě by osedlal pěknou řádku aut a motocyklů, tak jako třeba Steve McQueen, protože jak už víte, Deanovi byla rychlost blízká.
Když po šesti letech vyměnil čézetu za dvouválcový Royal Enfield 500, který mu jako ojetý opět prodal Marvin Carter, tentokrát se slovy: „Motor je po generálce, nesmíš ho hned týrat, ale zajet.“ Což dopadlo tak, že ho Dean zadřel hned týden poté, když s ním vyrazil na cestu do New Yorku.
Netruchlil pro něj ale nijak dlouho. Vlastně si z toho nic moc nedělal. Nechal Enfield odvézt do nejbližšího servisu, což byl další dealer Indianu, Huntzinger's Indian Motorcycle Sales & Service v Pennsylvánii, a než by se trápil opravou, tak si koupil úplně nový Indian Warrior TT, který byl vystavený ve výloze, a dál pokračoval v cestě.
Jenže ani ten si moc neužil, tentokrát z mnohem prozaičtějších důvodů. Filmové studio Warner Brothers se totiž o svou vycházející hvězdu natolik bálo, že Deanovi zakázalo jezdění na motocyklech. Ne že by z toho měl nějak těžkou hlavu, ale určitě to (společně s první zálohou na film Na východ od ráje) znamenalo, že si Dean koupil svoje první auto. Byl to britský sportovní roadster MG TD z roku 1953 a ve Státech, stejně jako v Evropě, se tento vůz těšil mimořádné oblibě u všech amatérských závodníků, mezi které se Dean začal velmi rychle počítat.
„James řídil jako Stirling Moss, který byl tvrdý na techniku,“ vzpomínal Lew Bracker, mechanik a Deanův přítel. „Tehdy se ještě jezdilo na závody autem po vlastní ose a on vždy říkal, že nejnebezpečnější na celém závodním víkendu je cesta tam a zpět.“
Když Dean dostal další část honoráře, tak si přikoupil Ford Country Squire, což byl velký pohodlný kombík s výdřevou na bocích, za kterým Dean tahal přívěs právě s MG a později se svými dalšími sportovními vozy. Dobře si prohlédněte jednu z nejznámějších fotek Jamese Deana, která vznikla jen pár desítek minut před jeho smrtí… Ano, je to to auto vlevo.
Dean si pak navzdory zákazům přikoupil ještě motocykly Triump T110 Tiger a TR5 Trophy, přičemž druhý motocykl si upravil podle svých představ. Motokrosová řídítka, otevřený výfuk, terénní pneumatiky – udělal ho ve stylu filmového stroje Marlona Branda ve filmu The Wild One.
Porsche – Deanova vášeň i osud
Hned po úspěšné premiéře svého prvního filmu přišla další role a s ní i další peníze. A Dean neváhal a po vzoru Steva McQuenna si koupil bílé Porsche 356 Speedster s nejvýkonnějším motorem. Lehké a obratné auto mu učarovalo tak moc, že si jen pár týdnů poté objednal ultimativní 550 Spyder, za které 356 vyměnil.
Malý sporťák od Porsche byl víc závodním speciálem než autem na silnice a Dean si ho okamžitě zamiloval. Jednou z prvních věcí, co udělal, když si ho pořídil, bylo to, že na něj nalepil číslo 130 a na zadek auta nechal namalovat legendární nápis „Malý bastard“. Se svým mechanikem Rolfem Wütherichem seřídili čtyřválcový vzduchem chlazený boxer na co nejvyšší výkon, a když v něm Deana potkal jeho kolega herec Alec Guiness, tak mu prý řekl: „Příteli, jestli v tomhle autě hodláš opravdu jezdit, obávám se, že tě v něm do týdne najdou mrtvého.“
A jak řekl, tak se (bohužel) i stalo. James Dean byl mladý, bezstarostný a netěšil se na nic jiného, než jak se svým novým autem bude první říjnový víkend závodit v kalifornském Salinasu. Původně tam měl jet se svým mechanikem a dalšími dvěma lidmi ve velkém Fordu Country Squire a Porsche měli vézt na návěsu, jenže Wütherich přišel s nápadem, že bude lepší, když Dean pojede se Spyderem po ose, aby si na něj zvykl a osahal si ho, přece jen si ho pořídil jen pár dní předtím. Sedl si tedy k němu do auta a vyrazili, Ford Country s prázdným návěsem se vypravil za nimi…
Zbytek už znáte z článku James Dean – nikdy nezveřejněné fotky tragické nehody. Deanovo Porsche smetl na křižovatce silnic Route 466 a State Route 41 třiadvacetiletý řidič Fordu Tudor, který odbočoval vlevo. Později vypověděl, že malý stříbrný sporťák proti sluníčku prostě neviděl. Samotný Dean nezpomalil, byl totiž na hlavní…
Deanova smrt z něj udělala legendu. Stal se nesmrtelným, i když natočil jen tři filmy. Byl prvním hercem, který dostal nominaci na Oscara v kategorii „Nejlepší herec“ in memoriam a Americký filmový institut ho před pár lety zařadil na osmnácté místo v žebříčku „100 let, 100 hvězd“. Dnes by slavil 90. narozeniny. Něco mi ale říká, že i kdyby nebylo té osudné nehody, že by se jich stejně nedožil…