Článek
Jak zpívá Těžkej Pokondr, sedan i kombi, obě jsou bomby. A do barvy vám také mluvit nebudeme. Alespoň k tomu palivu jsme si pro vás ale připravili pár tipů a rad, jak si vybrat pokud možno co nejlépe.
Nejde o problematiku, která by se dala vyřešit jednou větou. Tady je potřeba přemýšlet a počítat. Důležité je si uvědomit, jak často a k jakým cestám budeme auto používat. Pokud chceme jen vozit každé ráno dceru do dva kilometry vzdálené školky, je nesmysl si kupovat naftové auto. Naopak pokud jezdíme třikrát týdně z Prahy do Brna a zpět, diesel bude nejspíš vhodnou volbou.
Říká se, že hranice, od které se vyplatí pořizovat dieselové auto, je 15 až 20 tisíc najetých kilometrů ročně. Pokud jezdíte méně, finančně se vám nejspíš nevyplatí. Pořizovací ceny nových dieselových aut totiž bývají zpravidla o několik desítek tisíc vyšší a hrozí u nich i některé drahé servisní zásahy, kterých jsou benziňáky ušetřeny. Patří mezi ně například výměna filtru pevných částic, dvouhmotového setrvačníku nebo turbodmychadla. Ani jedno z výše uvedených není malá investice.
Pokud ale naopak jezdíte hodně, diesel vám počáteční vyšší investici brzy vrátí. Ceny nafty jsou stále přibližně o korunu na litr nižší než benzinu a naftová auta mívají zpravidla nižší spotřebu paliva. Například u oblíbené Škody Octavia bývá rozdíl ve spotřebě mezi benzinovou a naftovou verzí přibližně dva litry na sto kilometrů.
Pokud stále tápete, nezbývá než vzít tužku a papír a hezky si to spočítat. Váháte-li mezi stejným vozem v dieselové a benzinové verzi, nejdříve si ceny obou vozů napište na papír. Popřemýšlejte, na jak dlouho si automobil chcete pořizovat, protože po tuto dobu budete muset platit také povinné ručení, které bude na diesel s nejspíš vyšším objemem také vyšší. Pokud se tedy rozhodnete, že si další auto budete chtít pořizovat po pěti letech, připočtěte ke každé ceně vozu ještě pětinásobek ročního povinného ručení dané kategorie.
Nižší, tedy benzinovou částku odečtěte od té vyšší, dieselové. Máte před sebou rozdíl ve fixních nákladech na auto. Zbývá spočítat rozdíl v ceně paliva pro obě varianty. Vezmeme průměrnou cenu benzinu i nafty a vynásobíme ji spotřebou litrů na sto kilometrů u každého vozu. Máme tedy spočtenou cenu paliva na sto kilometrů provozu každého z vozů. Tyto částky od sebe opět odečtěte a vyjde vám finanční rozdíl za každých sto kilometrů jízdy, tentokrát ve prospěch dieselu.
Teď už zbývá jen zjistit, kolik kilometrů musíme s novým vozem najet, aby se cenový rozdíl mezi auty vyrovnal. Tuto cifru získáme tak, že rozdíl v pořizovací ceně vozu s povinným ručením (fixní náklady) vydělíme rozdílem v ceně paliva. Výsledné číslo vynásobíme stem a máme počet kilometrů, při kterých se náklady srovnají. Pokud za pět let, na které si chceme auto pořizovat, najedeme méně, vyplatí se nám finančně benzin. Pokud víme, že najedeme více, volme naftu.
U nových aut by měl tento vzorec fungovat neomylně. Potíže mohou nastat při pořizování ojetiny. Rozdíl v pořizovací ceně mezi ojetým benziňákem a nafťákem bude sice určitě menší a kilometrový nájezd, od kdy se diesel začne vyplácet, tak bude nižší, ale zase zde hrozí vyšší riziko nákladných oprav naftového vozu. Tady je to pak hodně i o štěstí, zdali koupíme dobrý kus, či ne.
U ojetých vozů je proto dobré si zjistit, jaké konkrétní motory patří k těm spolehlivým a kterým se raději vyhnout obloukem. Výjimky samozřejmě potvrzují pravidlo, ale čas většinou spolehlivě ukáže, co se automobilkám povedlo a co ne.
Tipy redakce - benzinová auta
Tipy redakce - dieselová auta
V redakci jsme pro vás vybrali pár tipů na ojetá auta, kde se podle nás motory povedly. Volba mezi benzinem a naftou je vzhledem k výše popsanému pak už na vás.