Článek
Rozdělme si proto obytná auta podle těch naprosto základních kritérií a dnes se zaměříme především na ta, u kterých vám stačí běžný řidičský průkaz skupiny B. Jsou to tedy většinou přestavěné dodávky s celkovou hmotností do 3 500 kg.
Následující seznam tak nemá za cíl popsat vyčerpávajícím způsobem různé kategorie, typy a značky obytných přívěsů a aut pro znalce a fanoušky caravaningu. Jeho cílem je pouze ukázat základní rozdělení, podle kterého by se mohl řídit tápající zájemce a začátečník, a to i bez zkušeností.
Odnímatelná nástavba
Asi nejkompaktnějším řešením je nástavba na dodávku nebo užitkové auto, nejčastěji pick-up. Využívá tak vlastně nákladový prostor, kabina vozu zůstává nedotčená. Nástavbu lze odmontovat, jen ji musíte mít kde uskladnit. Má to samozřejmě nevýhody, především není prostorná tak, aby se v ní dalo pohodlně chodit. Na přespání a uskladnění věcí to ale bohatě stačí.
Je to spíše zpevněné lůžko s pevnou střechou. Tady pozor, o jakou nástavbu se jedná, většinou je potřeba ji upravit přímo na konkrétní automobil. A také nesmí překročit maximální dovolené rozměry a hmotnosti vozidla, což si pohlídejte hlavně při dovozu třeba z USA, kde jsou tyto nástavby velmi populární. Jedná se ale o dobré řešení pro ty, kteří chtějí jinak například pick-up používat k podnikání a čas tráví raději venku než zavření v „bydlíku“.
Vestavba
Dalším řešením je vestavba do běžné dodávky, nejčastěji její osobní verze. Zvenku pak u jedoucího vozu není úprava téměř nijak poznat. Vnější design vozu totiž zůstane zachován a jedná se jen o úpravu interiéru, maximálně obsahuje některé doplňky, jako třeba panoramatickou střechu či roletku, jako je tomu třeba u dodávek Volkswagen či Mercedes-Benz.
Jedná se o částečně kompromisní řešení s poněkud omezeným prostorem nad hlavou, musíte často chodit skrčení. Ale z užitného hlediska je to pohodlnější a prostornější řešení než složitější a dražší samostatná nástavba. Většinou zůstává prostor pro cestující oddělen od kabiny, ale není tomu tak vždy. Některé dodávky mají prostor průchozí. Dle typu mohou být už i přední sedačky otočné a variabilní, což je rozhodně lepší řešení z hlediska komfortu a praktičnosti.
Alkovna
Tohle podivné označení se používá pro obytná auta s tím velkým charakteristickým hrbem nad kabinou. Slouží jako prostor pro spaní a vůz tak lze pohodlně používat ve větším obsazení. Zpravidla má takové řešení čtyři plnohodnotná lůžka. Některé typy dokonce pojmou pět či šest osob.
Nevýhodou jsou samozřejmě rozměry a s alkovnou musí řidič více přemýšlet, protože střecha je o značný kus výš než běžná kabina dodávky, na které je tento druh obytného auta založen. Proti klasické dodávce bude také znát zhoršení jízdních vlastností a kvůli horší aerodynamice nárůst spotřeby paliva. Manévrovatelnost v užších mezerách může být také dost problematická.
Polointegra
Někdy se můžete setkat i s označením „polointegrál“. Je to vlastně nejběžnější typ moderního ekonomicky výhodného obytného automobilu, který jako základ používá běžně dostupné dodávky. Přebírá i jejich design kabiny a přístrojová deska s předními sedadly je prakticky převzata z běžného typu. Celý vůz je tak mnohem levnější a potěší i snadná dostupnost náhradních dílů.
Lepší modely mají přední sedačky otočné a variabilní, případně i designově upravené, aby ladily se zbytkem vozu. V zadní části je pak kompletní obytná nástavba. I na tento typ obytného vozu vám stačí běžný řidičský průkaz skupiny B, pokud má samozřejmě všechny náležitosti, jako jsou dovolené rozměry a hmotnosti. Ale do těch se prakticky všechny produkty na evropském trhu vejdou.
Integra
Integra, případně „integrál“, je pak kompletní přestavba na obytný automobil včetně pozměněného designu kabiny. Vůz sice používá technický základ, jako podvozek a motor z běžně dostupných dodávek, ale prošel radikální úpravou a na designu často ani není poznat, na jaké dodávce je obytný vůz založen.
Kabina řidiče a spolucestujícího je přepracovaná tak, aby mohla sloužit jako plně integrovaná část obytného prostoru a jsou tomu i upraveny přední sedačky. Vůz má mnohdy i nižší podlahu, což usnadňuje nastupování a chůzi. Z hlediska praktičnosti je to asi nejlepší řešení, ale vykoupené je zhoršenými jízdními vlastnostmi. Veliký pozor si dejte na rozměry a hmotnosti, ať se nejedná o typ, na který potřebujete řidičák na náklaďák. Ale většina dvounápravových typů na trhu jsou technicky stále jen dodávky, na které vám stačí skupina B.
Obytný přívěs
Jiným řešením je samozřejmě připojitelný obytný přívěs, který má statut přípojného vozidla a vztahují se na něj všechny s tím související normy a zákony. Tady pozor na hmotnosti a délku soupravy, ať se do toho vejdete s vaším řidičákem. S řidičským průkazem skupiny B nesmí mít celá souprava včetně vleku hmotnost přes 3 500 kg, což u obytného přívěsu nemusí stačit.
Skupina B+E opravňuje k řízení soupravy s přívěsem o hmotnosti do 3 500 kg. Případně skupina B96 opravňuje k řízení soupravy o hmotnosti do 4 250 kg. A to bývá většinou pro obytné přívěsy dostatečné. Nemusíte kvůli tomu dělat celou autoškolu, B96 je jen rozšíření.