Článek
Existuje motor, který na světě nemá v sériovém autě obdoby. Pohání jednak nejdražší nový vůz na světě – výjimečný La Voiture Noire – a zároveň pohání i nejrychlejší silniční vůz na světě, kterým je Bugatti Chiron Super Sport 300+. Jde samozřejmě o monstrózní šestnáctiválec, který automobilka vyrábí jako jediná na světě. Bugatti se zkrátka extravagance nebojí, a byť měla třeba taková EB110 „jen“ dvanáct válců, stále měla čtyři turbodmychadla.
Automobilka Bugatti s ohromnými motory koketovala už odnepaměti – vznikly koncepty jako sportovní model ID 90 s 3,5l V12, luxusní limuzína EB 112 s V12 ze supersportu EB 110 převrtanou na 6,0 l a pozdější koncepty limuzín EB 118 a EB 218 měly dokonce atmosférickou W18! Jenže posléze Bugatti převzali Němci, a ti nechtěli dlouho chodit kolem horké kaše – zejména tehdejší boss VW Group, který chtěl postavit nejrychlejší auto na světě. Bylo tedy potřeba volbu motoru lidově řečeno „rozseknout“, a přestože měl úplně první koncept Veyronu z roku 1999 stále osmnáctiválec, volba padla na čtyřikrát přeplňovanou W16. Tehdy nejspíš neměli ani ponětí, jakým symbolem a charakteristickým znakem se tento motor pro automobilku stane.
V nejsilnější verzi Chironu, takzvaném Chironu Super Sport 300+, dosahuje tento motor výkonu přes 1 500 koní a rozburácí jej na rychlost 490 km/h. Bugatti je podle všeho příznivcem pořekadla „Objem ničím nenahradíš“, protože i přes neustále přísnější emisní regulace se Bugatti této legendární strojovny nehodlá vzdát. Jak prohlásil sám výkonný ředitel Bugatti Stephan Winkelmann: „Tento ikonický motor je naše jedinečná prodejní nabídka, je to symbol automobilky, který zároveň neztrácí na hodnotě.“
Důvod je tedy jasný – výjimečný šestnáctiválcový motor je obrovské lákadlo pro potenciální zákazníky Bugatti. A ti samozřejmě nemají problém si za výjimečnost připlatit klidně i několik tisíc, ne-li desítek tisíc eur, čímž automobilka vykompenzuje sankce za nedodržení emisních limitů. „Šéf VW Group Herbert Diess dobře ví, jakou hodnotu pro nás má motor W16,“ pokračuje Winkelmann. Jinými slovy – kdyby Bugatti pohřbilo šestnáctiválcový motor, pohřbilo by tím kus svojí identity.
To tím pádem znamená, že u nástupce Chironu žádný downsizing rozhodně očekávat nemáme. Ačkoliv se představení druhého modelu nabídky Bugatti s velkou pravděpodobností ponese ve jménu částečné, nebo dokonce úplné elektrifikace.
Jedno je však jasné – nástupce Chironu se jen tak nedočkáme, protože aktuální hypersport je stále ještě v prodeji. Na prodej zbývá už jen pár desítek kusů a jejich výroba potrvá minimálně do roku 2021. Cena Chironu přesahuje 60 milionů korun, ovšem do jaké cenové hladiny by se mohl vyšplhat jeho nástupce, to je zatím ve hvězdách.
Motor W16 – jediný svého druhu
Šestnáctiválcový motor Bugatti je momentálně největší motor, který se montuje do sériově vyráběného auta. Motor má celkem čtyři hlavy pro každé čtyři válce, a s trochou nadsázky jde o hybrid mezi vidlicovým a řadovým motorem – válce jsou vůči sobě umístěny „cik-cak“, díky čemuž je motor o něco kompaktnější, než kdyby šlo o uspořádání do běžného V. Proto se také používá označení „W16“.
Motor se vyrábí od roku 2005, začal v Bugatti Veyron a pokračoval v jeho derivátech Grand Sport, Super Sport, Vitesse a dalších. Dnes se montuje do jeho nástupce jménem Chiron, a také jeho derivátů jako např. La Voiture Noire. V podstatě jde o dva motory W8 s úhlem rozevření válců 90 stupňů, spojené jednou klikovou hřídelí. Motor má čtyři vačkové hřídele, čtyři turbodmychadla a zdvihový objem 8 litrů. Ve své nejsilnější podobě dosahuje výkonu 1 578 koňských sil.