Hlavní obsah

Jaké emise? Bugatti si stále ponechá mocný šestnáctiválec!

Foto: Bugatti

Ohromný šestnáctiválcový motor Bugatti, který kvůli uchlazení v podstatě nemá žádný kryt, bude žít i nadále – Bugatti s ním už teď počítá pro nástupce Chironu!

Vzhledem k rozsáhlým tlakům na emisní limity by jeden čekal, že zpráva související s Bugatti a jejich ikonickým motorem W16 quad-turbo bude vypovídat o ukončení jeho výroby. Jenže světe, div se, Bugatti počítá s šestnáctiválcem i v budoucnu, a to navzdory všem limitům a nařízením.

Článek

Existuje motor, který na světě nemá v sériovém autě obdoby. Pohání jednak nejdražší nový vůz na světě – výjimečný La Voiture Noire – a zároveň pohání i nejrychlejší silniční vůz na světě, kterým je Bugatti Chiron Super Sport 300+.  Jde samozřejmě o monstrózní šestnáctiválec, který automobilka vyrábí jako jediná na světě. Bugatti se zkrátka extravagance nebojí, a byť měla třeba taková EB110  „jen“ dvanáct válců, stále měla čtyři turbodmychadla.

Automobilka Bugatti s ohromnými motory koketovala už odnepaměti – vznikly koncepty jako sportovní model ID 90 s 3,5l V12, luxusní limuzína EB 112 s V12 ze supersportu EB 110 převrtanou na 6,0 l a pozdější koncepty limuzín EB 118 a EB 218 měly dokonce atmosférickou W18! Jenže posléze Bugatti převzali Němci, a ti nechtěli dlouho chodit kolem horké kaše – zejména tehdejší boss VW Group, který chtěl postavit nejrychlejší auto na světě. Bylo tedy potřeba volbu motoru lidově řečeno „rozseknout“, a přestože měl úplně první koncept Veyronu z roku 1999 stále osmnáctiválec, volba padla na čtyřikrát přeplňovanou W16. Tehdy nejspíš neměli ani ponětí, jakým symbolem a charakteristickým znakem se tento motor pro automobilku stane.

V nejsilnější verzi Chironu, takzvaném Chironu Super Sport 300+, dosahuje tento motor výkonu přes 1 500 koní a rozburácí jej na rychlost 490 km/h. Bugatti je podle všeho příznivcem pořekadla „Objem ničím nenahradíš“, protože i přes neustále přísnější emisní regulace se Bugatti této legendární strojovny nehodlá vzdát. Jak prohlásil sám výkonný ředitel Bugatti Stephan Winkelmann: „Tento ikonický motor je naše jedinečná prodejní nabídka, je to symbol automobilky, který zároveň neztrácí na hodnotě.“

Důvod je tedy jasný – výjimečný šestnáctiválcový motor je obrovské lákadlo pro potenciální zákazníky Bugatti. A ti samozřejmě nemají problém si za výjimečnost připlatit klidně i několik tisíc, ne-li desítek tisíc eur, čímž automobilka vykompenzuje sankce za nedodržení emisních limitů. „Šéf VW Group Herbert Diess dobře ví, jakou hodnotu pro nás má motor W16,“ pokračuje Winkelmann. Jinými slovy – kdyby Bugatti pohřbilo šestnáctiválcový motor, pohřbilo by tím kus svojí identity. 

To tím pádem znamená, že u nástupce Chironu žádný downsizing rozhodně očekávat nemáme. Ačkoliv se představení druhého modelu nabídky Bugatti s velkou pravděpodobností ponese ve jménu částečné, nebo dokonce úplné elektrifikace.

Jedno je však jasné – nástupce Chironu se jen tak nedočkáme, protože aktuální hypersport je stále ještě v prodeji. Na prodej zbývá už jen pár desítek kusů a jejich výroba potrvá minimálně do roku 2021. Cena Chironu přesahuje 60 milionů korun, ovšem do jaké cenové hladiny by se mohl vyšplhat jeho nástupce, to je zatím ve hvězdách.

Foto: Shutterstock - Grzegorz Czapski

Motor Chironu, vystavený na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2017

Motor W16 – jediný svého druhu

Šestnáctiválcový motor Bugatti je momentálně největší motor, který se montuje do sériově vyráběného auta. Motor má celkem čtyři hlavy pro každé čtyři válce, a s trochou nadsázky jde o hybrid mezi vidlicovým a řadovým motorem – válce jsou vůči sobě umístěny „cik-cak“, díky čemuž je motor o něco kompaktnější, než kdyby šlo o uspořádání do běžného V. Proto se také používá označení „W16“.

Foto: Origintimes

Jedna perlička - blok motoru z Veyronu (tedy prakticky stejný jako v Chironu), přestavěla před pár lety firma Origintimes na vitrínu na hodinky s funkcí automatického navíjení. Krásně je tu vidět uspořádání válců

Motor se vyrábí od roku 2005, začal v Bugatti Veyron a pokračoval v jeho derivátech Grand Sport, Super Sport, Vitesse a dalších. Dnes se montuje do jeho nástupce jménem Chiron, a také jeho derivátů jako např. La Voiture Noire. V podstatě jde o dva motory W8 s úhlem rozevření válců 90 stupňů, spojené jednou klikovou hřídelí. Motor má čtyři vačkové hřídele, čtyři turbodmychadla a zdvihový objem 8 litrů. Ve své nejsilnější podobě dosahuje výkonu 1 578 koňských sil.

Načítám