Článek
Barvy jsou důležitou součástí našeho života, pomáhají nám rozeznat lidi i předměty a také významně ovlivňují naši psychiku a náladu. Jaký by byl život bez barev? Nejspíš černobílý. Ale i černá a bílá jsou vlastně barvy a v oblasti automobilů dokonce ty nejžádanější. Škodovka se zaměřila na to, v jakých barvách si její zákazníci nejčastěji vybírají nová auta. A jistě nepřekvapí, že je velký rozdíl mezi tím, když vybírá muž a když žena.
Celkově se dá říct, že u škodovky jsou nejčastějšími barvami černá Magic s perleťovým efektem, šedá metalíza Quarz, bílá Candy, stříbrná metalíza Brilliant a bílá metalíza Moon. Jsou to barvy nenápadné a pro někoho možná trochu nudné. Zajímavé je, že mezi ty top žádané barvy patří jen těchto několik, přestože mladoboleslavská automobilka nabízí 67 různých barev. A mezi nimi jsou i hodně odvážné odstíny, které si ovšem vybere málokdo. A je to možná škoda. Myslíme si, že je dobře, že se našlo alespoň pár odvážlivců, kteří se rozhodli odlišit. Dva z nich si pro model Octavia vybrali růžové lakování. Celkem by nás zajímalo, jak to vypadá v reálu. Buď to bude velký úlet, nebo to bude skvělé. Nic mezi tím. Po jednom zákazníkovi ale zvolilo také barvy jako fialová Lilac nebo zelená Mint a Malachite.
Ženy vs. muži
Všichni ví, že ženy mají pro barvy mnohem lepší cit než muži. To potvrzuje i neurofyziolog, profesor František Vyskočil z Fyziologického ústavu Akademie věd České republiky. „Ženy mají překrývání spekter lepší a jsou schopné popsat velmi jemné detaily barev. Asi to souvisí s tím, že se od pravěku musely umět rozhodnout, jestli nějaká potravina je zralá, nebo nezralá, jestli nějaké jídlo je poživatelné,“ vysvětluje. Ženy mají také lepší periferní vidění, muži zase lépe odhadují vzdálenost a perspektivu.
A zatímco muži volí raději chladné a neutrální barvy, ženy se umí odvázat a umí dát svým autem najevo, že se barev nebojí. Ostatně, škodovka to sice neprozradila, ale tipujeme, že výše zmíněná auta ve fialovém a růžovém provedení budou právě žen. A proč také ne. Vždyť je škoda, že je na našich silnicích taková barevná nuda.
Celkové pořadí barev co do oblíbenosti už asi tušíte. U modelů Fabia (19 %), Rapid (20 %) a Citigo (32 %) vyhrála Bílá Candy. 14 % zákazníků sáhlo po modelu Karoq v Šedé Quartz. 18 % zákazníků si pořídilo model Kodiaq v barvě Stříbrná Brilliant a modely Octavia (19 %) a Superb (24 %) nejčastěji z továrny odjížděly v barvě Černá Magic.
Skladba laku
Lakování auta je jako malá vědecká disciplína. V závodě v Kvasinách letos spustili novou technologii lakování, která je přesnější a úspornější. Místo stlačeného vzduchu se barva aplikuje elektrostaticky, to znamená, že se v hlavě robota elektricky nabíjí, aby barva lépe ulpěla na karoserii.
Jako příklad dobře poslouží třeba model Octavia. Na jeho karoserii roboti aplikují přes 14 kilogramů nátěrového materiálu, barva z toho však tvoří jen něco přes tři kilogramy. Po nalakování pak auto kontrolují speciálně vyškolení specialisté, a to jak pomocí vlastního a důkladně vycvičeného zraku, tak pomocí skeneru složeného z 36 kamer, které kvalitu laku kontrolují pomocí světelného paprsku.