Hlavní obsah

Jaká jsou nejlepší auta pro přestavbu na obytný vůz?

Foto: Jakub Deml

Cestování s obytňákem má určitě své kouzlo, a i když je to o mnoha kompromisech v oblasti komfortu, osobní hygieny a také svobody pohybu (protože ne všude se s obytňákem dostanete), tak je to kratochvíle, která získává na popularitě.

Článek

Na obytné auto se dá přestavět prakticky cokoli, a dokonce seženete i jednoduché vestavby do běžných aut kategorie MPV. Velká MPV jako třeba VW Sharan a Ford Galaxy jdou vybavit speciálními skládacími sestavami, ze kterých uděláte postel. A obsahují mnohdy i sadu úložných prostor. Podle typu a výbavy se ceny takových setů pohybují mezi 40 a 150 000 Kč. Pokud potřebujete jen párkrát za rok v autě přespat, je to docela zajímavé řešení.

Oblíbené jsou i montáže na střechu určené k přespání, ale to se používá spíše u klasických dodávek, kde je ta vzniklá plocha přeci jen větší a spaní je komfortnější. A cena spací střešní nástavby se stejně pohybuje okolo 100 000 Kč. Tohle už využijí ti, kteří budou auto používat nejen k občasnému přespání, ale i k rekreačnímu bydlení delší čas a pravidelně.

Nejjednodušší je koupit ojetou dodávku

Trh užitkových vozů je opravdu velký a nabídka je široká jak na trhu nových aut, tak i mezi ojetinami. Lidé s omezeným rozpočtem a takoví, kteří si chtějí auto přestavět v rámci seberealizace svépomocí, stejně asi sáhnou mezi ojetiny, které už nejsou v záruce a neoficiální zásahy nebudou tolik vadit.

Asi víte, že dodávky se liší podle délky a také výšky. Mezi výrobci bylo zavedeno jednotné značení délek L1 až L4 a výšek H1 až H3. L1 je délka auta 4,96 m, L2 pak 5,41 m, L3 5,99 m a největší L4 6,36 m. Výška H1 znamená výšku 2,25 m, H2 2,52 m a nejvyšší H3 odpovídá výšce 2,76 m.

Foto: Dalibor Žák

Dodávky sloužící v rozvážkových službách jsou sice často velmi dostupné zboží na trhu ojetin, ale bez bočních oken to bude s přestavbou na obytný vůz těžší. To přirozené světlo uvnitř opravdu chcete

Teď si asi říkáte, že prostě budete shánět to největší, tedy L4H3, aby se vám do auta vešlo všechno, ale tak jednoduché to zase nebude. Především si dobře promyslete, jestli se pak s autem vejdete tam, kam chcete jezdit. Vejde se vám pak takové auto na zahradu? I dodávka s výškou H1 se dá přestavět na velmi funkční a praktický obytňák, délka L4 tak může být pro někoho naprostá zbytečnost.

Optimálním základem bude dodávka s rozměry L2H2, kde se poměrně pohodlně normální člověk postaví a už se dovnitř vejde plnohodnotná matrace na spaní. Nejpoužívanějším základem pro přestavby obytňáků je pak rozměr L3H2, který lze považovat za ideální kompromis mezi stále ještě rozumnými rozměry pro manévrování a praktičností. Vedle plnohodnotné matrace pro dva se sem vejde i nějaké to sezení a kuchyňka.

Pozor na rozměry a hmotnosti

S přestavbou si také dejte velký pozor na to, aby auto plnilo limity hmotnosti pro vůz, na který vám stačí řidičák pro skupinu B. Dodávky, na jejichž základě se staví, mají celkovou hmotnost omezenou na 3 500 kg, a pokud nacpete vnitřek dodávky nábytkem a doplňky, snadno se dostanete na hmotnost vozidla s vestavbou přes tři tuny. Pak už toho moc nenaložíte. Sice se asi nesetkáte s tím, že by vás někdo na silnici vážil, ale zcela spoléhat se na to nedá. Hlavně si kupte dodávku, která má v techničáku napsanou celkovou hmotnost co nejvyšší, tedy ideálně těch 3 500 kg.

Foto: Hugo Kottás

Pokud vás netrápí omezený rozpočet a můžete vyhazovat peníze z okna, nic neřešte a prostě si kupte hotové obytné auto

Stejně tak postupujte opatrně s domontováváním součástí karoserie a nějakých rozšiřujících prvků, ať nepřekročíte zákonem dovolené limity. Pokud ale nebudete na auto montovat nějaké konzole a necháte vnější profil auta tak, jak je, neměli byste mít nikde, ani za hranicemi, problémy.

Oficiálním přepisem si ušetříte starosti

Stejně ale zvažte, zda by nebylo lepší nechat přestavbu oficiálně zapsat do technického průkazu. Čistě teoreticky je jedno, co v autě vezete, protože je to dodávka a v té se přece může vozit cokoli, ale na technickou kontrolu má správně jezdit auto vyložené a asi se vám nebude chtít před každou STK všechno z auta vyndavat a vymontovávat.

Ti, kteří jezdí s přestavěnými dodávkami, sice většinou nemají na STK problémy, ale znovu se nedá věčně spoléhat na to, že budou technici k majitelům upravených aut benevolentní. Obvyklé byrokratické kolečko s oficiálním zapsáním přestavby a všemi potřebnými revizemi (pokud máte v autě zavedený plyn do kuchyňky a upravenou elektroinstalaci) stojí okolo 10 000 Kč.

Ideální dodávky k přestavbě

Volkswagen T4

Foto: Volkswagen

Volkswagen T4 je dostupný v mnoha verzích. Prosklená osobní je pak velmi univerzální auto, ze kterého snadno zase uděláte plnohodnotný osobák pro osm lidí. Jen musíte přestavbu udělat tak, aby šla vrátit do původního stavu

Poslední bytelný Transporter nese označení T4 a je celkem jedno, s jakým motorem ho koupíte. Stejně budete hledat hlavně kus, který není prolezlý korozí a funguje. A takový bude stát kdekoli mezi 100 000 až 300 000 Kč. Motor 2.5 TDI je tady ještě poctivý, není to ten pozdější průšvihář, se kterým jsou problémy v ojetých „té-pětkách“ a SUV Touareg.

Vlastně by mohla stačit verze s výkonem 75 kW, která jede o dost líp, než by mohly údaje napovídat. Pokud ji neuženete na dálnici (má krátké převody a za 120 km/h řve v nesmyslných otáčkách), každé čtyři roky vyměníte rozvody a budete se o ni starat, najede k tomu milionu kilometrů, který už teď určitě má, ještě jeden. Silnější verze 111 kW jede jako drak, ale už má tu techniku choulostivější na servis a zacházení. Zakazovat vám nebudeme ani jiné menší novější dodávky třeba od Renaultu nebo Opelu, ale cenově jsou někde jinde a pak je otázka, jestli už si radši nekoupíte větší a prostornější plnohodnotnou dodávku.

Fiat Ducato 2.3 Multijet

Foto: Dalibor Žák

Fiat Ducato je spolehlivý pracant, hlavně s motorem 2.3 Multijet. Silnější třílitr seženete jen vzácně. A pro přestavbu na obytňák chtějte verzi s aspoň jedním bočním oknem vzadu

Silný motor je v dodávce vždycky bonus. Když ji totiž naložíte, a že s obytnou přestavbou naložená bude, budete každého koníka v dálničním stoupání potřebovat. Silné motory 2,3 l a 3,0 l, které najdete v Ducatu, jsou poctivé držáky. Jistě, potřebují pravidelný servis, ale vy stejně s obytňákem nebudete nabíhat 1 500 km denně jako některé rozvážkové firmy pracující v režimu 24/7, na jejichž vozech se střídají řidiči. Myslete na olej, tankujte kvalitní naftu a ono to opravdu najede milion kilometrů. Ze všech těch klasických dodávek je Ducato vážně asi nejlepší, právě díky robustním motorům.

Silný třílitr je v bazarech ale docela vzácnost (ale zas ho seženete i u příbuzných Citroënů a Peugeotů). Motor 2,3 l je dostupný kompromis, který mohlo mít jen Ducato. Hledejte kus s lepší výbavou, ať má elektrická okna, klimatizaci, rádio a parkovací senzory vzadu. Bude to pak příjemnější soužití než s nevybaveným autem, u kterého budete muset všechno dodělávat. Hlavně tu klimu určitě chcete.

Chevrolet Van

Foto: Chevrolet

Dodávek od Chevroletu jezdí mraky různých tipů. Nejčastěji lze levně jako kuriozitu koupit starou sanitku a tu pak přestavět na obytňák

Tohle je spíše pro dobrodruhy, kteří se chtějí odlišit. Pokud ale moc neřešíte peníze a máte opravdu velkou trpělivost (kterou budete při různých opravách potřebovat), kupte si americkou dodávku. Seženete už i hotovou obyvatelnou úpravu, kterou bude stačit zbavit designového kýče přelomu 70. a 80. let. I když vy možná právě kvůli němu tuhle dodávku chcete, že?

Třetí generace populární americké dodávky se vyráběla až do roku 1996 a sehnat se dá plno verzí. V Evropě jsou dostupné především osobní verze se čtveřicí dveří, ale seženete i plně nákladní provedení. Chevrolet Van vznikal na společné platformě s dalšími značkami, takže těch aut je opravdu dost a určitě vám vyjde vstříc i dovozce „amerik“, který vám podobné auto v zámoří sežene. Vedle klasického benzinového motoru seženete i nesmírně robustní osmiválcový diesel, který najede klidně tři miliony kilometrů.

Načítám