Článek
Nemusíme snad připomínat, že odmrazení a odmlžení všech skel je zásadním prvkem aktivní bezpečnosti, která by se neměla zanedbávat. Pokud někdo vyrazí do provozu jen s tankovým průzorem na čelním skle, toho žeňte smetákem až na obecní úřad, kde dotyčnému doporučujeme odevzdat řidičské oprávnění.
Zároveň však nesmíte zapomenout, že ne vždy je na vině počasí. Vysoká vlhkost v interiéru, kdy se rosí skla především zevnitř, může být způsobena i netěsností samotného automobilu. Navíc vlhké prostředí prospívá plísním a bakteriím, poté kabina zapáchá a o potenciálním ohrožení zdraví ani nemluvíme. Jak se tedy věci mají?
Cesta nezávislosti
Nohy v teple a úsměv na tváři mohou mít uživatelé automobilů s vestavěným nezávislým topením, které se o předehřátí motoru nebo také interiéru postará samo. Tuto libůstku mají už z továrny některé škodovky, bavoráky nebo i uazy.
Spokojenými šťastlivci jsou majitelé elektromobilů nebo vozidel s vestavěným elektrickým topením (např. Opel Insignia), protože ti se teplého vzduchu dočkají poměrně brzy po uvedení vozu do chodu.
Další sortu lidí může hřát u srdce vyhřívané čelní sklo nebo pouhá přítomnost funkční klimatizace, nicméně to problém všech zamrzlých oken úplně nevyřeší. Abyste se totiž zbavili nechtěného nánosu na oknech co nejdříve, musí na ně foukat teplý a suchý vzduch, který pohltí více vlhkosti, čímž eliminuje nepříjemné mlžení.
Pozor na antény a přechodky
Základem všeho je však dobrý technický stav automobilu. Aby se do interiéru nedostávala voda zvenčí, je nutné mít v pořádku těsnění všech dveří, oken, dále nesmí být mokro pod výplněmi dveří (častý problém u starších volkswagenů) a odtokové kanály pod čelním sklem musí být vyčištěné. Občas se voda dostává do kabiny přes anténu, poškozenými přechodkami elektrických svazků, střešním oknem, nesprávně přilepeným čelním sklem, prosakující hadicí radiátoru nebo samotným (poškozeným) radiátorem.
Zradit vás může i kapalinové vedení ostřikovačů skel. Pokud totiž pozdě dolijete zimní nemrznoucí směs, voda nebo chudá směs v hadičce vedoucí k zadnímu oknu zamrzne, ta se rozpojí a po následném rozehřátí si řidič vesele stříká náplň do interiéru.
Měníte pravidelně kabinový filtr? Ne? Tak to může být jeden z důvodů neustálého mlžení skel u vašeho automobilu. Zanesený filtr propustí méně vzduchu a je mimo jiné zdrojem plísní a nežádoucích bakterií. Na 100 procent musí pracovat také ventilátor topení, klapka vnitřní cirkulace vzduchu nebo případně klimatizace.
Jak odmrazit auto rychle a efektivně
Samotný postup efektivního odmlžení a odmrazení by měl být následující: očistěte od sněhu dveře na straně řidiče, čelní sklo, vaše oblečení a před usednutím si oklepejte boty. Nastartujte motor, nastavte ventilátor na maximální výkon, přepněte proudění vzduchu na okna, aktivujte výhřev zadního skla a zapněte klimatizaci (u některých vozidel se při nastavení toku vzduchu na okna aktivuje sama). Pokud jím vaše auto disponuje, zapněte také výhřev sedadel nebo volantu. Jakákoliv přidaná spotřeba elektrické energie zatíží alternátor a tedy i motor, který se pak bude rychleji ohřívat.
Zkontrolujte také, jestli nemáte zapnutou vnitřní cirkulaci vzduchu, neboť ta musí být vypnutá. Pozor na automatické senzory deště, které mohou ledovou vrstvu vyhodnotit jako kapky a aktivovat přimrzlé stěrače, které se tím mohou poškodit, nebo vás dokonce zranit. Než se ohřejí skla, nepoužívejte ostřikovače (především ne za jízdy), líh obsažený v zimní směsi se do několika sekund vypaří a voda ve formě čerstvé námrazy zůstane na okně.
Pro rychlejší odstraňování zimní nadílky někdy postačí pootevřít okna u řidiče a spolujezdce, protože nasátý vzduch rychleji opustí kabinu, nicméně pozor na přimrzlá skla k rámu dveří nebo těsnění – stahovací mechanismus oken nemusí velký odpor vydržet.
Následně už nezbývá nic jiného, než oškrábat námrazu z oken (tady chválíme Škodovku za škrabku na led integrovanou ve víčku nádrže), smést zbylý sníh z auta včetně střechy (za sněhovou čepici můžete dostat pokutu), ujistit se, že jsou všechna skla čistá, znovu si oklepat oblečení, boty a poté bezpečně vyrazit do provozu.
Za spolupráci na článku děkujeme panu Marku Mašindovi, motoristickému expertovi z východních Čech s více než 30letou praxí.