Hlavní obsah

Jak vypadá auto za 100 milionů? Jako tohle Ferrari z r. 1954

Foto: RM Sotheby's

Zajímavá klasická auta mívají často zajímavé příběhy. Toto Ferrari 500 Mondial třeba patřilo obchodníkovi a majiteli závodního týmu, který měl problémy se zákonem

Říká se, že 50. léta byla zlatou érou pro závody sportovních vozů, zejména v USA, kam právě automobilka Ferrari často expandovala. Hlavním epicentrem těchto aktivit byla slunná Kalifornie, kde se tehdy téměř každý víkend zámožní nadšenci účastnili soutěží na závodních tratích i uzavřených letištích. Ne zřídkakdy se do závodů zapojila i tehdejší jezdecká esa. Toto konkrétní Ferrari 500 Mondial Spider pamatuje skvělou éru motorsportu, z níž si odnáší také jakousi temnou roušku tajemství pochybných obchodů, ale to jen zpestřuje jeho příběh…

Článek

Nedlouho po skončení války se Anthony Parravano, přezdívaný zkráceně Tony, vrací do jižní Kalifornie. Začíná se živit jako developer a také jako podnikatel v oblasti mražených potravin. Šuškají se o něm různé věci, například to, že je velmi cílevědomý, ale i to, že zdroje jeho vysokých příjmů nejsou tak úplně v souladu se zákonem. Jakožto velký automobilový nadšenec zakládá vlastní tým Scuderia Parravano, najímá do něj některá z vůbec největších řidičských es, jež tehdy žila „za velkou louží“ – jmenovitě Carroll Shelby, Phil Hill a Dan Gurney.

Foto: RM Sotheby's

Ferrari 500 Mondial Spider – v 50. letech závodní ikona

Auto s číslem šasi 0448 MD bylo vyrobeno v říjnu 1954 jako dvanácté z celkových třinácti Mondialů 500, které měly nevšední, plexisklem zakryté světlomety, dostupné pouze v prvních fázích výroby. Parravano auto koupil jako nové zhruba o měsíc později a tato dvojice si v kalifornských závodních soutěžích poměrně rychle udělala dobré jméno.

Křest ohněm pro auto přišel v únoru 1955, kde obstálo na výbornou a Bob Drake se s ním umístil ve Willow Springs na čtvrtém místě celkově, a první ve své třídě. O dva měsíce později usedl za volant Bruce Kessler, který ale musel odstoupit kvůli mechanické závadě. Podobný průběh závodu si pro šasi 0448 MD osud připravil také v květnu téhož roku v Santa Barbaře. Následujícího roku ve Willow Springs ale opět navázalo na předchozí úspěch.

Foto: RM Sotheby's

Prvním majitelem tohoto Mondialu byl developer a podnikatel Tony Parravano. Když přišly problémy s finančním úřadem, musel auto prodat příteli do Mexika

Přibližně rok nato se auto objevilo v inzerátu na prodej v magazínu Motoracing, když ho Parravano prodal příteli Javieru Velasquezovi do Mexico City. Pod hlavičkou týmu Scuderia Parravano však šasi 0448 MD stále závodilo, avšak poté, co se sám Parravano dostal do křížku s IRS, americkou obdobou našeho finančního úřadu, byla sezona 1957 poslední sezonou tohoto závodního týmu, zakončenou v dubnu v Palm Springs.

Parravanova sbírka exkluzivních vozů, mezi nimiž byla i Ferrari a Maserati, byla později rozprodána v jedné vládní aukci v Hollywoodu v roce 1958. Anthony Parravano byl pak propuštěn na kauci a měl být dále souzen, tehdy se ale skrýval a někdy v srpnu 1960 se po „Tonym“ nadobro takříkajíc slehla zem.

Foto: RM Sotheby's

Ferrari 500 Mondial Spider s číslem šasi 0448 MD má poměrně bohatou závodní historii

Nový majitel Mondialu 500 Spider s číslem šasi 0448 MD, Javier Velasquez, byl neméně vlivný muž – byl dokonce svého času pořadatelem mexické Grand Prix. Občas auto nasadil do jednoho z prestižních mexických závodů, jako třeba Carrera Presidental Race v roce 1962, kdy za volant usedl jezdec Manolo Corte a umístil se čtvrtý v celkovém pořadí. Ve Velasquezově sbírce pak auto zůstalo ještě další dekádu, než jej koupil uznávaný sběratel Robert N. Dusek ze Solebury ve státě Pennsylvania v červnu 1972. Tou dobou však auto postrádalo hliníkový kryt sedadla spolujezdce, který pak Dusek dokoupil od muže, jenž jeden kdysi koupil jako náhradní díl přímo od Parravana.

Dusek pak měl auto ve sbírce celá tři desetiletí, a podle jeho slov se hrdě účastnilo různých veteránských závodů, přičemž mělo to štěstí, že neutrpělo žádné poškození. Prodal ho až v roce 2000 anonymnímu sběrateli. Poměrně nedávno se pak auto vrátilo zpět do rodného Maranella, kde prošlo rozsáhlou renovací a také inspekcí od Ferrari Classiche – ocenění „rudou knihou“ vypovídá o tom, že zkoušku pravosti složilo se ctí. Vůz dostal nový lak, nový interiér a byl zcela navrácen do své původní specifikace. Renovací neprošla jen karoserie, ale také brzdy, podvozek, a dokonce i palivová nádrž a chladič. Zajímavé potom je, že auto má stále svůj původní motor, převodovku i karoserii.

Toto Ferrari 500 Mondial Spider Pinin Farina je skvělou ukázkou zlaté éry sportovních vozů a jedno z nejkrásnějších ferrari, které vzniklo v časech zakladatele Enza Ferrariho. A i když se prodalo za méně než odhadovaných 4,2 milionu eur, je výsledná cenovka 3 717 500 eur pro nás, běžné smrtelníky, jen těžko představitelná. Vždyť v přepočtu jde o cca 96 milionů Kč.

Související témata:
Načítám