Článek
Hromadné přezouvání na zimní pneumatiky je v plném proudu. Mnoho motoristů se nevyhnulo potřebě koupit zcela nové pneumatiky, jiní to řeší dokonce celou sadou, tedy novými ráfky i pneumatikami. Přece jen je pak jednodušší si auto přezouvat svépomocí, protože na výměnu celé sady nepotřebujete speciální nástroje a postačí jen běžné vybavení a hever.
Aby nikdo netápal, jaké pneumatiky a kola na auto vybrat, vysvětlíme si základní fakta a připomeneme důležité věci, na které nesmíte při koupi celé sady kol s pneumatikami zapomenout. Pak bude vaše auto fungovat správně a právě tak, jak výrobce zamýšlel.
Vyhněte se experimentům
Ohledně výběru značky a modelu pneumatiky to necháme na vás. Můžeme vás maximálně odkázat na nezávislé spotřebitelské testy, kde si můžete hodnocení vybraných pneumatik ověřit. Rozhodně doporučujeme komplexnější testy než povinné značení dle normy EU, které přece jen nezohledňuje jiné důležité parametry. Navíc k metodice EU můžeme mít výhrady, nehodnotí totiž chování pneumatik v extrémních jízdních situacích. A právě při těch přece chceme, aby auto na silnici drželo.
Doporučujeme:
Ale k věci. Jak zjistíte doporučené rozměry pneumatik a kol pro vaše auto? Nejrychleji ve velkém technickém průkazu. Tam máte napsané nejen schválené rozměry pneumatik, ale také předepsané rozměry ráfků, na které se pneumatiky obouvají. I když policistům to bude při silniční kontrole pravděpodobně jedno, na STK vás s neodpovídajícími rozměry pneumatik a ráfků vyrazí.
Nejlepší bude, když si ukážeme příklad. V technickém průkazu budete mít uvedené dvě hodnoty, první platí pro přední a druhá pro zadní nápravu. Naprostá většina aut má kola shodná vpředu i vzadu, ale některé sportovní vozy mají vzadu jiná, nejčastěji širší kola. Na to pozor, pokud objednáváte celou sadu. Kola se totiž liší i v dalších parametrech.
Co znamenají jednotlivá označení?
Náš modelový příklad u Škody Fabia ukazuje pro obě nápravy shodné označení 6J x 14 ET 37; 185/60 R14 82H. No, co to všechno znamená? Označení 6J x 14 ET 37 jsou parametry ráfku a je jedno, jestli hliníkového, plechového, karbonového nebo jiného. Označení 185/60 R14 82H jsou pak parametry schválené pneumatiky.
Nejprve si vysvětlíme ten ráfek. Číslice 6 je šířka ráfku v palcích, písmeno J udává typ patice a až na naprosté exotické výjimky jsou dnes všechny ráfky typu J. Číslice 14 je pak průměr ráfku v palcích. Další nesmírně důležité číslo je ET, které značí zális. Lidově řečeno, jestli bude kolo v blatníku utopené, nebo bude koukat ven. Udává vzdálenost od osy kola k jeho dosedací ploše v milimetrech. Čím je ET větší, tím víc bude kolo utopené do blatníku. Nižší ET (klidně může být to číslo záporné) zase znamená, že kolo bude koukat z blatníku ven.
„S číslem ET rozhodně neexperimentujte! Jinak se vám může stát, že bude pneumatika drhnout o podběhy, případně kolo vůbec nenasadíte, protože se ráfek nevejde například přes brzdový třmen," varuje technický zástupce společnosti Hankook Tire Michal Skoták. U moderních vozů tato odchylka nesmí být větší než v jednotkách milimetru. Zejména při koupi neoriginálních ráfků nebo použitých z bazaru si dejte na ET obrovský pozor!
U ráfků je důležité ještě jedno označení, a sice rozteč. Ta se v technickém průkazu neudává, ale značí vzdálenost šroubů a jejich počet. 5x112 značí pět šroubů a rozteč 112 mm. Číslo 4x100 jsou čtyři šrouby a rozteč 100 mm a podobně. To je důležité při objednávání kol, aby vám poslali správný ráfek. Proto každý solidní e-shop radši chce vědět, na který typ auta přesně kola půjdou. A pak ještě pozor na tvar a délku šroubů. Některé šrouby mají kulovou dosedací plochu, jiné ve tvaru komolého kužele.
Pozor na rychlostní index pneumatik
Rozměry pneumatik 185/60 R14 (pokud zůstaneme u našeho modelového příkladu) nejsou to jediné, co musíte dodržet. V tomto případě se jedná o pneumatiku širokou 185 mm, která se obouvá na ráfek o průměru 14 palců. Číslice 60 znamená poměr výšky bočnice pneumatiky k její šířce. V tomto případě je to tedy 60 % ze 185 mm.
Další důležité označení je ale to 82H. Číslice 82 značí tzv. hmotnostní (nebo též nosnostní) index. Ten označuje, jaké maximální zatížení může jedna pneumatika unést. V tomto případě znamená 82 nosnost 475 kg (viz dále v tabulce). Písmeno H je pak index rychlostní, tedy nejvyšší konstrukční rychlost pneumatiky. Písmeno H značí 210 km/h, poměrně obvyklé je ještě označení T (190 km/h) a V (240 km/h). Setkat se můžete i s označením W (do 270 km/h), Y (do 300 km/h) a u sportovních pneumatik ZR (cokoli nad 240 km/h).
Hmotnostní index doporučujeme nepodceňovat, a když už, použijte vyšší. Rychlostní index lze s tolerancí použít nižší. Například na tuto Fabii, kterou používáme jako příklad, jistě lze použít pneumatiky s indexem T (do 190 km/h) už jen z toho důvodu, že nejvyšší konstrukční rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu je 185 km/h.
Pozor! Pokud byste měli na autě pneumatiky s rychlostním indexem nižším, než jaká je uvedená v technickém průkazu, musí to být označeno na přístrojové desce štítkem nebo upozorněním v palubním počítači akustickým varováním (u moderních aut to jde nastavit). I to lze ovšem aplikovat pouze na pneumatiky zimní nebo celoroční. Pro letní pneumatiky platí, že musí rychlostní index odpovídat předepsanému. Nicméně policie to v praxi nekontroluje. Už taky proto, že můžete vždy argumentovat tím, že nejvyšší dovolená rychlost je u nás 130 km/h a že rychleji nejezdíte.
Jsou jiné možnosti?
Ale jistě. Buď máte přímo v technickém průkazu uvedené jiné schválené rozměry pneumatik, případně se dají nechat zapsat. Jiné vhodné rozměry vám jistě na požádání sdělí autorizovaný servis značky. Ale jak už jsme psali, neexperimentujte. I sebemenší odchylka se projeví na změně jízdních vlastností a věřte, že spíše k horšímu než k lepšímu.
Například jiné číslo ET změní geometrii a dojde k tomu, že se auto prostě bude chovat jinak. Jistě, hodnoty v řádech milimetrů (třeba změna z ET37 na ET36) sotva poznáte, ale velkou odchylku už cítit budete. A ohledně rozměrů pneumatik je tu vedle vlivu na jízdní vlastnosti ještě jedno další riziko –začne vám špatně ukazovat tachometr.
Menší kola s menším obvodem (například obujete pneumatiku 205/50 R16 místo 205/55 R16) způsobí, že si vlastně lehce zkrátíte finální převod: „Auto bude mít sice nepatrně lepší akceleraci, ale zvýší se jeho provozní otáčky. A tachometr začne ukazovat o něco víc, než kolik ve skutečnosti pojedete," vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Tohle je typická chyba třeba u majitelů Octavie Scout, která má o profilové číslo větší pneumatiky než standardní Octavia.
Některé moderní systémy pohonu všech kol jsou pak na správné rozměry kol a pneumatik nesmírně citlivé. Příkladem je třeba systém xDrive u BMW. Ten je spočítaný na přesné rozměry kol a kdo si například na BMW X5 dá jiná kola s výrazně větší odchylkou, ten si spolehlivě systém xDrive zničí. Kdo dá na moderní auto diametrálně odlišné rozměry, mohou se mu také začít hádat senzory ABS, kontroly tlaku a podobně.