Hlavní obsah

Ceny paliv letí nahoru, připomeňte si zásady úsporné jízdy. Víme, co spolehlivě funguje!

Foto: Shutterstock / Maxim Safronov

Ceny nafty a benzinu jdou za poslední měsíce zase nahoru, a tak je nejvyšší čas si připomenout základní pravidla ekonomické jízdy!

Článek

Papírové předpoklady hovoří jasně: Naftové motory mají vyšší účinnost než benzinové a moderní automatické převodovky mají o deset a více procent nižší spotřebu. Jenže tím nejdůležitějším prvkem, který rozhoduje o efektivitě a úspornosti jízdy, je primárně člověk za volantem a jeho řidičský styl. Na čem byste tedy měli zapracovat, pokud chcete jezdit za méně?

1. Buďte něžní na plyn i brzdu

Každé sešlápnutí plynového pedálu pošle do válců palivo, které prostě shoří. A každé sešlápnutí brzdového pedálu v autě bez rekuperace znamená, že jste spoustu energie právě poslali pánubohu přímo do oken. Zkuste tedy s oběma pedály zacházet co nejjemněji a s rozumem. Když prudce zabrzdíte, budete muset zase akcelerovat. A to vás bude stát drahocenné palivo. Zrychlujte citlivě, čtěte provoz a snažte se jet plynule, tedy tak, abyste museli co nejméně brzdit. Jeďte tak, abyste místo tvrdého brzdění jen sundali nohu z plynu a na červenou nebo do kolony dojeli setrvačností. Zkuste zkrátka zachovat co nejvíc hybné energie, protože každé brzdění nutně znamená, že zase budete muset šlápnout na plyn. Zní to pomalu a nudně, ale budete překvapení, že styl brzda-plyn není v reálném provozu o mnoho rychlejší.

2. Plánujte trasu

Pokud chcete vyhrát soutěž ve spotřebě, tak musíte mít dopředu vymyšlenou optimální trasu, kudy pojedete. Mějte přitom na paměti, že ta nejkratší není vždy nejúspornější. Mnohdy je lepší jet plynulou konstantní rychlostí delší trasu než poskakovat v koloně na kratší vzdálenost. Berte v úvahu nejen trasu jako takovou, ale i její výškový profil, případně i denní dobu, kdy pojedete. Jízda v noci v minimálním provozu bude nepochybně úspornější než jízda v kolonách za běžného dne.

3. Jeďte klidně

Vážně potřebujete tolik spěchat? I malé rozdíly v cestovní rychlosti mají poměrně značný vliv na spotřebu. Třeba při rychlosti 110 km/h spotřebujete až o devět procent více paliva než při rychlosti 90 km/h, a dokonce až o patnáct procent více paliva než při rychlosti 80 km/h.

4. Nevytáčejte zbytečně motor

Je to neúprosný fakt: Čím víc otáček, tím vyšší spotřeba. Snažte se proto motor moc neždímat. Benzinový motor byste neměli točit přes 2 500 otáček za minutu a naftový motor přes 2 000 ot./min. Sledujte palubní počítač a řiďte se pokyny k řazení, případně ukazatelem aktuální spotřeby, udržujte motor v optimálních otáčkách a s plynem zacházejte jako s motýlími křídly.

5. Používejte tempomat

Při jízdě po rovných silnicích a dálnici zapněte tempomat. Udrží stanovenou rychlost a zabrání zbytečnému mačkání plynového pedálu a tedy vyšší spotřebě. Plynulost je svatý grál efektivní jízdy.

6. V kopcích s rozumem

Udržet vysokou rychlost i ve stoupáních stojí víc paliva než na rovince, takže pří jízdě do kopce je lepší vypnout tempomat a trochu povolit nohu na plynu. Při jízdě v kopcích je ekonomičtější jet z kopce dolů se zařazenou rychlostí a brzdit motorem, motor tak nespotřebovává vůbec žádné palivo (a navíc máte vůz víc pod kontrolou). V jiných situacích však může být výhodnější vyřadit na neutrál (motor běží na volnoběh, ale spotřeba je mizivá) a využít setrvačnosti. Vyřazování ale nedoporučujeme pro automatické převodovky, které následné zařazení za jízdy nemají příliš v lásce. Řada moderních aut s automatickou převodovkou proto umí takzvaně plachtit, tedy vyřadí samočinně na neutrál pokaždé, když sundáte nohu z plynu.

7. Dobrý tlak v pneumatikách

Všimli jste si, že výrobci zvyšují u moderních aut tlaky v pneumatikách? Důvod je jednoduchý, jsou to nižší emise. A čím nižší emise, tím nižší spotřeba paliva. S vyšším tlakem v pneumatice se zmenšuje styčná plocha a snižuje valivý odpor… a tím se snižuje i spotřeba. U obyčejného rodinného auta může tlak v pneumatikách udělat i dvacet procent rozdíl ve spotřebě. Ale nepřežeňte to, protože přefouknutá pneumatika hůř tlumí a má nižší přilnavost. Vždycky je to něco za něco…

8. Nepoužívejte klimatizaci

Potíte se rádi? Nejspíš ne, jenže při jízdě zvýší klimatizace spotřebu klidně až o jeden litr (zvlášť v parných dnech a při nižší rychlosti). Takže myslete na vaši peněženku, vypněte klimatizaci a raději si otevřete okénko. Ale jen trochu, protože okna stažená dolů způsobují vzdušné víry a to má negativní vliv na, správně, spotřebu. Přibalte si suché tričko na převlečení.

BONUS: Nejčastější chyby při honbě za spotřebou

Někteří řidiči při snaze minimalizovat spotřebu dělají opravdu zoufalé věci. Sklopená zpětná zrcátka, zhasnutá světla nebo zamlžené auto, jen aby nemuseli na chvíli pustit klimatizaci nebo vyhřívání oken, či gumy přefouknuté tak, že se auto jen klouže. Moc rozumné není ani ploužit se hluboko pod povoleným rychlostním limitem (třeba jet 70 km/h na devadesátce) a zdržovat všechny za vámi, při předjíždění se tak vytvářejí nebezpečné situace. S tímhle už jste se možná setkali i vy. Ale jsou ještě větší blázni…

Já už potkal člověka, který ošklivě havaroval, když při jízdě z kopce vypnul zapalování. Klíčkem však otočil až do první polohy a zamkl se mu volant, při jízdě s vypnutým zapalováním nefungují pochopitelně ani posilovače brzd a řízení. Také jsem znal chlápka, který se celé roky chlubil tím, že jezdí ve větrném pytli za kamiony, což sníží spotřebu o desítky procent. Teď už se nechlubí, je po smrti. Nedobrzdil.

Takže dbejte v první řadě na bezpečnost vaší a dalších účastníků provozu kolem, myslete na plynulost provozu a buďte ohleduplní k ostatním. Peníze nejsou všechno…

Jezdíte na spotřebu?
Šetřím za každou cenu
2,2 %
Snažím se o plynulost a efektivitu
74,5 %
Spotřebu moc neřeším
18 %
Kašlu na spotřebu, jezdím s cihlou na plynu
5,3 %
Celkem hlasovalo 32735 čtenářů.
Načítám