Článek
V současné době jsou sice paliva v přepočtu na průměrné mzdy nejlevnější v historii (za průměrný plat si koupíte nejvíc benzinu nebo nafty), ale i tak se plno řidičů snaží spotřebu auta více či méně úspěšně snížit. Pokud víte, že se vám přechod na jiný druh paliva nevyplatí (například na LPG nebo CNG), zde máte několik jednoduchých rad, jak si průměrnou spotřebu snížit.
Doufoukněte kola a sundejte zahrádku
Nejlepším a nejjednodušším způsobem, jak snížit spotřebu paliva, je snížení jízdních odporů, tedy zejména odporu valivého a aerodynamického. Proto si důkladně dofoukněte kola na předepsaný tlak. Mnoho lidí jezdí na podhuštěných pneumatikách a nejen, že to zvyšuje valivý odpor, hluk a opotřebení pneumatik, ale je to i nebezpečné. Ovšem nebezpečný je i opačný extrém. Někteří šoféři při snaze o snížení valivého odporu pneumatik kola přefouknou. Ale ani potom pneumatika nefunguje správně.
To už je lepší z auta sundat ta nesmyslně veliká kola (opravdu někdo potřebuje na Octavii 1.2 TSI široké pneumatiky 225/45 R17?) a obout nějaké užší pneumatiky, ideálně ty, které mají nízký valivý odpor. S hodnotami valivého odporu (a tedy spotřeby) pneumatik pomohou nezávislé testy.
Velký efekt má také snížení aerodynamického odporu. Například v létě je mnohem efektivnější používat klimatizaci než jezdit s otevřeným oknem. Ve vyšších rychlostech je totiž aerodynamický odpor tak veliký, že zatímco klimatizace potřebuje v průměru okolo půl litru na 100 km, otevřená okna zhorší spotřebu klidně o litr a půl. Stejný efekt má střešní nosič. Pokud nepotřebujete zahrádku, dejte ji dolů. A negativní efekt mívají i všelijaké dodatečně montované spoilery a křídla.
Jezděte, jako byste neměli brzdy
Pokud správně dofouknete pneumatiky a zavřete okna (a sundáte také zahrádku), můžete začít upravovat jízdní styl. V běžném provozu se nesnažte všechno přizpůsobovat spotřebě, takže pořád dávejte pozor a reagujte na aktuální situaci, která si může vyžádat větší a živější akceleraci (odjezd z křižovatky, vyklizení levého pruhu na dálnici apod.).
Pomalá jízda nerovná se automaticky úsporná jízda. Jezděte hlavně maximálně plynule. Brzdy používejte jen v nejnutnějších situacích, jinak se snažte využívat setrvačnost auta. Když vidíte v dálce obec, sundejte jen nohu z plynu a uvidíte, jak daleko vaše auto doplachtí. Nebrzděte do každé zatáčky, jako kdybyste vezli nůši vajec, a snažte se udržovat vyšší rychlost. Nebudete pak muset zase tolik akcelerovat.
Základem úspěchu je také předvídání a sledování provozu. Můžete tak včas reagovat na vzniklé situace a nebudete frustrovaní z toho, že vám tam zase někdo vjel v momentě, kdy se zrovna rozjíždíte. Třeba se nesnažte za každou cenu stíhat zelenou na semaforech. Zajímavé je, že i agresivní jízda s častým brzděním a akcelerací vede jen k výraznému zvýšení spotřeby, aniž by člověk ušetřil více než pár minut času.
Co rozhodně nedělejte
K již zmíněnému triku s přefouknutými pneumatikami se ještě někteří snaží ušetřit na palivu tím, že se pověsí do tzv. větrného pytle za kamion nebo dodávku. To je ale značně nebezpečné, protože nemáte od náklaďáku před sebou dostatečně bezpečný odstup a nestihnete včas zareagovat, pokud by náhle zabrzdil. Brzdy kamionu nemůžete zase tak podceňovat, neboť náklaďák, i přes svou hmotnost, brzdí velice dobře.
Možná jste si také všimli, že někteří zase spotřebě podřizují všechno a omezují (a někdy i přímo ohrožují) ostatní účastníky provozu. Je jim líto zpomalit u přechodu, zastavit a dát přednost v jízdě, případně se trochu rozjet a uvolnit levý pruh, aby mohli rychlejší předjet. Ono úplně stačí upravit jízdní styl tak, abyste jezdili dostatečně plynule a pak uvidíte, že se vám reálná spotřeba opravdu sníží. A nemusíte zrovna každou stopkou proletět jen proto, že se vám zrovna nechce brzdit a kazit si spotřebu.