Hlavní obsah

Koroze ničí i nová a moderní auta. Jak je chránit?

Foto: Shutterstock / OgnjenO

Dokud se budou auta vyrábět z kovů a hlavně obyčejného plechu, reznout nepřestanou. Ale vy jim můžete aspoň trochu od oranžového zla pomoci. Pak vydrží déle.

Článek

Ačkoli se může zdát, že korozi se u moderních aut podařilo vymýtit jako černé neštovice, opak je pravdou. Setkáváme se s ní pořád a setkávat se s ní budeme i nadále. Rezavá auta jsme jen přestali pravidelně potkávat proto, že jsme za těch pár desítek let zbohatli. Můžeme si tak kupovat lepší auta, když rezavou popelnicí nikdo jezdit nechce.

Přesto se za ta léta antikorozní ochrana aut opravdu zlepšila. Kvalitnější materiály a technologické postupy se rozšířily i na běžně prodávané masové modely. Má to ale svá omezení, hlavně co se ceny týče.

Dělat levná auta z „kosmických“ materiálů není ekonomicky únosné. Fabii s karoserií z uhlíkových vláken a titanovými šrouby by si nikdo nekoupil, protože by stála tři miliony. Výrobci tak sice auta šidí, ale především proto, že si typický zákazník vybírá podle ceny. Ale i tak by mohla nová auta reznout méně, kdyby se jim věnovala odpovídající péče. Na to jsme ale všichni příliš líní.

Proč auta reznou?

V našich testech ojetin (a článcích o ojetinách obecně) také neustále upozorňujeme na velmi benevolentní servisní plány moderních vozů. Proč to sem taháme? Jak souvisí třicetitisícový olejový interval s antikorozní ochranou karoserie?

Foto: Shutterstock / Kittipong33

Nejčastější příčinou rychle postupující koroze u moderních a relativně nových vozů je špatně opravená „bouračka“

Souvisí. Automobilky se snaží v lidech vyvolat dojem, že se o jejich produkty nemusíte starat. Co by se vám líbilo víc? Auto, se kterým musíte každých rok do servisu, kde strávíte celý den (a pak za to ještě zaplatíte), nebo auto, na které nemusíte nikdy sáhnout? Člověk neznalý problematiky, kterému nedochází, že každý stroj potřebuje pravidelnou údržbu, si samozřejmě vybere tu druhou možnost.

Ale je to na nás. Žijeme v konzumní době, a když jsme si zvykli kupovat každého půl roku nový mobil a každé dva roky nový kávovar (protože jsme byli líní ten svůj jednou za čas pořádně vyčistit a odvápnit), klidně si můžeme podle stejného uvažování každé tři roky koupit nové auto. Peníze se mají točit, že?

A protože takhle uvažuje stále více lidí, automobilky nemají moc velkou motivaci dělat auta věčná. Jak by k tomu přišly, když by vám jejich auto vydrželo dvacet let? Auta se vyrábí s plánovanou životností a už se nikdo nepozastaví nad tím, že takový běžný průměr v rukou průměrného uživatele je dnes zhruba 10 let nebo 300 000 km. Pak začíná být auto už jen bezcenný šrot.

Foto: Dalibor Žák

Kde se drží špína a kam odlétávají kamínky, tam začne auto jako první reznout. Zde velmi choulostivé lemy zadních blatníků Hondy Accord VIII. generace

Výrobci nám také musí vnutit všechny ty své otravné moderní vynálezy s tím, jak moc je potřebujeme a že bychom bez nich nemohli žít. Desítky let jsme jezdili bez systému udržování v jízdním pruhu a bez dotykových displejů, vydrželi jsme i bez AdBlue a systému start/stop. Věřím tomu, že by všechny tyhle zbytečnosti lidé oželeli, kdyby jejich auto za pět let nezrezlo jak stará „stopětka“. Ale to je jen můj názor.

Kolem a kolem, je to začarovaný kruh. Dnes i kdejaké dvacetileté auto naprosto vyhoví moderním požadavkům na bezpečnost, komfort a dynamiku. A s funkčními emisními systémy ani nesmrdí. Nebo je snad něco špatného na dvacetileté Fabii I. generace? Vždyť je to i dnešním pohledem naprosto dostatečné auto. A, bohužel, v mnoha ohledech je stále lepší než některé moderní produkty.

Rez na drahých autech

Foto: Dalibor Žák

Mercedes-Benz třídy S generace W220, jedno z nejdražších sériových aut své doby, proslul rychle postupující korozí. Vlastně je to hlavní důvod, proč ojetiny stojí 50 tisíc a nikdo je nechce. Bývají prohnilé tak, že v servisu hever projede prahem jako horký nůž máslem

Foto: Dalibor Žák

Naopak velice dobrou pověst mají například peugeoty, auta ze spíše opačného spektra cenové nabídky. Samozřejmě, že každý peugeot nakonec jednou zrezne, ale ne tak rychle jako zmíněný mercedes

Také se nelze spoléhat na to, že s příplatkem za značku si kupujete vyšší odolnost proti korozi. Stačí si vzpomenout na katastrofální problémy mercedesů a bavoráků z konce 90. let a korozi Audi A3 druhé generace. Naproti tomu třeba francouzská (a kupodivu i italská) auta mají v poslední době dobrou pověst. Renaulty a peugeoty nereznou tak rychle jako jiné značky, vozy značky Alfa Romeo a některé fiaty také drží.

Foto: Dalibor Žák

O daciích se říká, že reznou. A ano, reznou. Ale často za tím stojí i nadměrné vytěžování některých kusů a neochota majitelů dopřát vozům nadstandardní servis

Foto: Dalibor Žák

Takhle může vypadat neošetřený spodek Dacie Duster po 20 000 km a jedné zimě na průměrných českých silnicích. Katastrofa to ještě není, ale škody už byly napáchány

Ovšem tlak na snižování nákladů je neúprosný a hlavně na vozech nižšího cenového spektra je to vidět. Někdy se ale kvalita antikorozní ochrany liší i v rámci značky. Třeba „dražší“ peugeoty nereznou tolik jako levný model 301. Ze škodovek také nejprve shnije Citigo a Fabia, až pak Octavia se Superbem. Jen dacie a mazdy reznou všechny.

Kde nejčastěji reznou moderní auta?

Foto: Dalibor Žák

Poděkujte také povinnému celodennímu svícení. Jak zadní lampičky pro osvícení RZ „topí“, daří se v nich vlhkosti a soli. Proto mívají i relativně málo ojeté Fabie II. a III. generace shnilé zadní dveře. Trpí na to ale i jiná auta

Foto: Dalibor Žák

Kapoty nejsou proti korozi moc odolné, lakování bývá u některých aut z vnitřní strany opravdu velmi odfláknuté. Kapota čelí náporu odletujících kamínků a vlastně je první na ráně. Obvykle začne reznou kolem zámku

Foto: Dalibor Žák

Takhle si snadno zničíte prahy. Stačí, když se vám překříží pás, vy si ho zabouchnete do dveří a v prahu uděláte důlek. Vlhkost se solí pak po jedné zimě dokonají dílo zkázy

Záruka neznamená, že auto nikdy nezrezne

Skutečnost, že na něco máte záruku, automaticky neznamená, že to tak dlouho vydrží. Záruka je totiž takové kouzelné slovíčko, které automobilky používají především jako součást konkurenčního soupeření o zákazníka.

Ručit za auto třeba 12 let (obvykle na tolik let poskytují někteří výrobci záruku na neprorezavění karoserie) je drahé, a pokud se prokoušete záručními podmínkami, můžete si být jistí, že vám po dvanácti letech záruku stejně nikdo neuzná, protože obvykle nezvládnete během té doby všechny podmínky platnosti dodržet.

Stačí, když přestanete jezdit na předepsané servisní prohlídky, při kterých musí servis podle stanovených postupů vůz prověřit. A i kdybyste nakrásně všechny podmínky záruky dodrželi, stejně se nevztahuje na vady vzniklé vnějším poškozením a týká se vlastně jen povrchových lakovaných dílů. Na podvozek se nevztahuje.

Foto: Dalibor Žák

Takhle vypadá plechový podmotorový rám pětileté Octavie po 210 000 km. Ještě s tím půjde něco dělat, ale koroze už postoupila dost. Zbytek auta je v pořádku

Foto: Dalibor Žák

Zadní náprava desetileté Hondy Accord VIII. generace po relativně nízkém nájezdu 100 000 km. Tady už koroze na plechových dílech podvozku také pokročila

Omlácenou kapotu od kamínků vám tak po deseti letech nikdo na reklamaci neuzná. A jak asi víte, dnešní ošizená auta s plechovými díly podvozku jsou po třech zimách zespod rezavá jako liška. Záruka? Taky zapomeňte! A právě tato nejchoulostivější místa byste měli preventivně ošetřovat, aby vám auto vydrželo. Začít s tím není pozdě nikdy, ale přesto je na zváženou, zda to u konkrétního auta má ještě smysl. Nejvíce to totiž funguje na vozech, které ještě prohnilé nejsou.

Funguje ochranný nástřik proti rzi? Ano, ale nešetřete na něm

Antikorozní odolnost povrchových dílů karoserie je skutečně výrazně lepší než před třeba třiceti lety. Ale podvozkové díly a nosné části (například podmotorový rám) patří stále mezi velice náchylná místa. Jsou to také místa, která nejsou vidět, takže jejich vzhled není rozhodující. I v bazaru se na první pohled kupec rozhlíží po karoserii a mnozí se na spodek auta ani nepodívají. Chyba!

A právě spodek vozu a různé dutiny, kam se lidé hned nedívají, je potřeba i u moderních aut velmi důkladně ošetřit. Ochranné nástřiky z továrny (pokud vůbec auto nějaký dostane) totiž nefungují trvale a vydrží maximálně první rok. Někdy ani to ne. Jedná se totiž o nesmírně exponované místo, které je vystaveno špíně, odletujícímu štěrku a soli. Navíc omezený přístup k podvozku neumožňuje tak snadné mytí. Jak takové ošetření podvozku a dutin probíhá, to si ukážeme někdy jindy v samostatném článku na konkrétním případě.

Foto: Shutterstock / khlungcenter

Ochranný nástřik spodku auta je docela věda a především se musí udělat pořádně. Přestříkat již napadená místa je k ničemu

Foto: Shutterstock / Kenny CMK

Pravidelné ošetření spodku aut je jen pro auta do terénu? Ale kdeže. Tato péče se vyplatí i u běžných vozů

Kvalitní práce vypadá tak, že se z auta odmontují všemožné plastové a gumové kryty (podběhů, podvozku a podobně) a podvozek auta se nejprve na zvedáku velice důkladně očistí a vysuší. Zamaskují se pak části auta, které se ošetřovat nebudou a následně se může přejít k obroušení a opravám míst, která jsou již napadena korozí.

Tento krok se samozřejmě může přeskočit, pokud je vaše auto v pořádku (ale v pořádku bývají jen úplně nová auta). Až pak se nanáší ochranný přípravek. Obvykle se jedná o materiál na bázi vosku. Ten se pak aplikuje i do dutin, ve kterých se snadno drží vlhkost a sůl a koroze v nich jinak vesele hlodá.

Jak se zbavit rzi na autě

Ochranný nástřik spodku a dutin je velice účinný způsob, jak auto na další zhruba tři roky celoročního provozu ochránit. Také ale vozu pomáhejte důkladnější péči. V karoserii je několik kanálků, které slouží k odtoku vody. Snadno se ale ucpou prachem, listím a jinými nečistotami. Takže pak se tam špína s vlhkostí drží a životnosti plechu to moc nepomáhá. Přitom stačí pravidelně auto čistit a kontrolovat.

Foto: Shutterstock / Mirek Kijewski

Takhle to vypadá klidně po šesti letech, když se o auto pořádně nestaráte a necháte v ucpaných odtokových kanálcích hlodat vlhkost a sůl

Typickým projevem ucpaných odtokových kanálků a otvorů je šplouchání vody ve dveřích. Někteří lidé si takhle v autě vozí i několik litrů vody. Pozor ale na neodborné zásahy, vrtání (!) dalších dodatečných otvorů a podobně. Jakýkoli neodborný zásah do karoserie je automatickým důvodem pro zrušení záruky.

Ještě bychom měli zmínit riziková těsnění dveří. Pravidelně je čistěte od prachu a dalších nečistot, protože jinak na lak v místech kontaktu působí jako brusný papír. Například Octavia II. generace je korozí kolem těsnění dveří proslulá, ale netýká se to jenom tohoto modelu.

I tohle ale umí řešit solidní firmy, které se na ochranu podvozku a dutin auta zaměřují. Kolik to všechno stojí, to se nedá takhle říci. Záleží na rozsahu práce, velikosti auta a dalších faktorech. Hrubý odhad je, že se cena kompletního ošetření auta pohybuje v relacích od šesti tisíc korun nahoru. Ale podrobnosti si ukážeme někdy příště.

Načítám