Článek
Ačkoliv je lidí s tělesným postižením na světě spousta, automobilky na ně tak trochu zapomínají. Představa, že si koupíte přímo od výrobce auto upravené k převozu invalidního vozíku, či rovnou s upraveným řízením, je naivní. Naštěstí ale existují společnosti, které se úpravami vozů pro zdravotně postižené zabývají a nabízí certifikované a homologované vestavby do řady modelů aut. Jednou z těchto firem je i API CZ ze Slap u Tábora.
Příběh úspěšné firmy z Táborska začal vlastně náhodou. Majitel a ředitel společnosti v jedné osobě chtěl pomoci svému kamarádovi, který po mozkové mrtvici ochrnul na polovinu těla. Upravil mu auto tak, aby ho mohl řídit jen jednou rukou. A úpravy vozů pro zdravotně postižené dělá dodnes.
Dnes ze Slap míří vestavby pro tělesně postižené do celého světa. Kromě montáží do hotových vozidel se posílají také na paletách po moři do desítek zemí včetně Německa, Izraele, Jihoafrické republiky, Spojených arabských emirátů nebo USA. V cílových zemích pak dojde k montáži do vozidla v autorizovaném servisu.
„Nabízíme vše, co se týká mobility postižených lidí. Ať už ten dotyčný sám řídí, nebo se nechá jen převážet,” říká generální ředitel společnosti Miroslav Bartoš a dodává, že přístup k zákazníkovi je vždy individuální. Každý má totiž jiný druh postižení a tím i specifické požadavky. V API CZ tak kromě nájezdových ramp či úprav řízení nabízí také třeba úpravy sedadel, různé robotické jeřáby či dokonce úpravu umožňující zajet s invalidním vozíkem až na místo řidiče a řídit přímo z něj. „Nabídka je opravdu široká a vždy jsou ty úpravy dělané pro konkrétního člověka podle typu postižení a podle toho, co je schopen sám zvládnout,” vysvětluje Miroslav Bartoš. Řada vozíčkářů tak díky dostupnému příslušenství dokáže být zcela samostatná a nepotřebují při svých cestách žádnou asistenci.
Výhodou je, že sama táborská společnost zaměstnává hned několik vozíčkářů, kteří mají s produkty firmy bohaté zkušenosti, a mohou tak zákazníkům kvalifikovaně poradit. Protože právě člověk, který dobře ví, jak to v praxi na cestách s vozíčkem chodí, může nejlépe zodpovědět všechny dotazy. „Občas někdo přijde a má nějaké požadavky, ale kolegové vozíčkáři mu třeba vysvětlí, že to pro něj není nejlepší řešení, a navrhnou lepší,” vysvětluje jednatelka společnosti Lenka Köhlerová. Pokud si zákazník nenechá poradit, v extrémních případech ho dokonce ve Slapech raději odmítnou, protože nechtějí dělat zakázku, u které by věděli, že s výsledkem nebude klient v praxi spokojený.
Při úpravách, které ve Slapech u Tábora na vozech probíhají, se nejedná o žádné kosmetické změny. Rozebere se takřka polovina auta. U kompletních přestaveb je celá nová podlaha, ve které je zakomponovaná nájezdová rampa. Mění se palivová nádrž, jinak se vedou výfuky a v útrobách vozu dochází k celé řadě dalších změn, které nejsou sice na první pohled vidět, ale technici společnosti se s nimi musejí vypořádat.
Veškeré úpravy navíc procházejí složitými homologačními zkouškami, a klienti se tak nemusejí bát o svou bezpečnost, případně o to, že by měli problém s vozem u technické kontroly: „Když auto přestavíme, tak uděláme zákazníkovi zápis do technického průkazu,” vysvětluje ředitel a majitel firmy Miroslav Bartoš.
Například řízení pro zdravotně postižené, které se montuje na volant vozu, se dá bez problému nainstalovat takřka do jakéhokoliv modelu. S přepravou invalidního vozíku je to už ale složitější. Některé modely aut jsou pro tyto úpravy vhodnější, většina aut na trhu ale parametry pro vozíčkáře zkrátka nesplňuje. Kromě velikosti zavazadlového prostoru jde totiž mimo jiné o výšku a konstrukce sedadel, vzdálenost mezi podlahou a stropem nebo šíři dveří, aby se do vozu hendikepovaný řidič vůbec dostal. Mezi nejvhodnější modely tak patří například Volkswagen Caddy (na snímcích), Ford Connect, Citroen Berlingo, Opel Combo nebo Peugeot Rifter.
Pokud vás děsí představa, jak se takové upravené vozidlo pro zdravotně postižené řídí, pak můžete být zcela v klidu. Ruční řízení na volantu možná může vypadat pro neznalé trochu složitě, ve skutečnosti je ale ovládání velmi jednoduché. Navíc lze stále použít standardní pedály. Pokud tak za volant usedne plně pohyblivý člověk, například kamarád postiženého, auto může ovládat stejně jako jakýkoliv jiný vůz. Řízení na volantu je jen jakousi nástavbou přenášející povely řidiče z volantu na pedály.
Právě široká možnost využití vozu je pro vedení API CZ prioritou: „My nevyrábíme primárně bezbariérová auta, ale univerzální auta s možností převézt i vozíčkáře. Což je důležitý rozdíl, s našimi auty totiž může jezdit celá rodina, ať už zdraví, nebo vozíčkáři. To auto přestavíte během chvilky a je tak opravdu univerzální,” popisuje Lenka Köhlerová. Například v případě našeho Volkswagenu Caddy může auto pojmout až 7 cestujících anebo 5 plus vozíčkáře. Je tak ideálním vozidlem pro rodinu, jejíž jeden člen je na vozíku.
A na kolik taková přestavba vyjde? Ruční ovládání na volant vyjde od 20 tisíc do 70 tisíc korun, přestavba Volkswagenu Caddy, který jsme měli na vyzkoušení, pak stojí zhruba 220 tisíc korun včetně DPH. Naštěstí nemusí zdravotně postižený platit celou částku sám, stát přispívá na kompenzační pomůcky a tyto přestavby (ale i pořízení samotného vozidla) lze do příspěvku také zahrnout. Výše podpory pak závisí na stupni invalidity žadatele.
Technické údaje vozu na snímcích | |
---|---|
Model | Volkswagen Caddy Maxi |
Motor | 1,4 TSI (96 kW) |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Úpravy pro ZTP | snížená podlaha, nájezdová rampa z hliníkového plechu, protiskluzová omyvatelná podlaha, samonavíjecí pásy pro upoutání invalidního vozíku, přední samonavíjecí pásy umožňující upoutání vozíku mimo vozidlo |