Článek
Nepřestává nás fascinovat, jak jsou auta složité a komplexní produkty. Nové auto musíte navrhnout, zkonstruovat, vyrobit a otestovat a vykonat ještě spoustu dalších podpůrných činností – výzkumných, vývojových nebo výrobních, ale i obchodních a administrativních –, které často nejsou příliš vidět. Jednou z takových činností je výroba prototypů.
Vítejte v oddělení Škoda EGV, které se na tuto činnost specializuje. V závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí pracuje zhruba 330 lidí, kteří převádějí designérské vize do podoby testovacích prototypů, jež prochází náročnými zkouškami po celém světě v krutých podmínkách.
Všechno začíná u hliněného modelu reálné velikosti, na kterém designéři zkoumají soudržnost svého návrhu v reálném světě. Pokud jsou se zhmotněním své vize spokojeni, převezme si model právě oddělení EGV a převede ho do nul a jedniček. Digitalizace totiž zásadně ulehčuje a urychluje proces návrhu a vývoje, kdy se nemusí upravované části znovu a znovu vyrábět, ale všechny zkoušky a změny lze primárně provádět na virtuálním modelu.
„Nejprve pomocí 3D scanneru převedeme hliněný model vozu do modelu virtuálního, tzv. 3D dat. Na základě digitálního modelu připravujeme tzv. virtuální prezentace, tedy virtuální scény, kde se snažíme přenést kolegy z Technického vývoje do Virtuálního světa a nabídnout budoucí vůz k posouzení a některým zkouškám. To nám umožní přesně zobrazit každý detail vozu, simulovat výhledy z vozu a ergonomii interiéru,“ vysvětluje složitý proces digitalizace David Vaněk, vedoucí Stavby prototypu a modelu.
Na konci tohoto procesu je přesný návrh prototypu, který v oddělení EGV musí sestrojit. Prototyp má již všechny náležitosti produkčního vozu, akorát ještě neexistuje linka, která by ho vyrobila. I příprava této malosériové výroby (mluvíme tu desítkách vozů) je součástí práce oddělení – stanovují technologické postupy a technologie, konstruují a zajišťují přípravky a nářadí pro výrobu prototypu, objednávají a vyrábí všechny potřebné díly, plánují výrobní postup či softwarová řešení. „Musíme naplánovat rozpad prototypu do posledního šroubku a zvolit vhodné technologie, které budou relevantní pro následné testování vozů,“ vysvětluje David Vaněk.
Díly karoserie prototypu se lisují z plechu, k sestavení karoserie se využívají jak ruční, tak robotická pracoviště. Hotová karoserie pak dostane lak jako každé jiné sériové auto. Některé díly exteriéru nebo interiéru se vyrábí pomocí 3D tiskáren. Montáž prototypu zahrnuje spojení karoserie s kompletním podvozkem, pak následuje instalace kokpitu a zapojení kompletní elektroniky, následně se „oživí“ celá elektronika, nahrají všechny potřebné softwary a kalibrují se všechny asistenční systémy. A pak to teprve začne…
Před započetím výroby totiž desítky prototypů krouží po celé zemi a najezdí přes dva miliony testovacích kilometrů v rozličných podmínkách – na hladkých dálnicích i rozbitých polňačkách, v horku a suchu nebo v mrazu a závějích, po vyprahlých pouštích i zamrzlých jezerech. Některé také projdou torturou klimatických komor (kde jsou vystaveny teplotám od -40 až po 80 °C) nebo jsou zničeny při nárazových testech. Mají prostě těžký osud, ale je to naprosto nezbytné, protože právě prototypová fáze je pro podobu nového vozu ta nejdůležitější – výsledky testování, simulací a výpočtů buď potvrzují směr vývoje nového vozu, nebo ústí ve změny vedoucí ke zdokonalení budoucího sériového vozu. Když se tedy při návrhu nebo vývoji něco úplně nepodařilo, nyní je poslední šance to napravit či zdokonalit.
Práce oddělení EGV je tak hotová ve chvíli, kdy mají nové auto otestované a připravené pro sériovou výrobu. Teprve v té době se však naplno odhaluje veřejnosti, takže celé ty dva až tři roky na něm pracují v naprostém utajení – na pracovištích platí zákaz focení a část práce věnují zaměstnanci sofistikovanému maskování prototypů, aby je při testech v reálné dopravě nikdo „nevykoukal“ ještě před oficiálním představením. Právě proto na okolních fotkách a videu vidíte auto pod plachtou. Ale určitě jste už uhodli, že před sebou máme sériovou podobu elektrického konceptu Vision iV, který se však světu ukáže až příští jaro. Takže pšššt!