Článek
Pokud jste četli pozorně článek Jak se organizuje Dakar?, pak si jistě pamatujete, že organizátoři Dakaru mají tři kompletní bivaky, které se s předstihem stěhují po Saúdské Arábii. Staví je vždy poblíž letiště, ale zároveň dost daleko od města. Na rovných pláních vznikne městečko pro 2 500 lidí, kde má každý tým svoje přesné místo. Středobodem bivaku je jídelna, to je ta obrovská hala, a pak prostranství před ní, kde bude hořet velký oheň a kde se konají briefingy. Ty další budovy, které se staví, to je nemocnice, media centrum a ředitelství závodu.
Dělám si procházku a počítám. Je to prostranství přibližně 500 x 600 metrů, tedy nějakých 30 hektarů. Velké hromady mobilních plotů, pětadvacet mobilních buněk, které budou fungovat jako toalety a sprchy. Těch dieselových agregátů je tady čtyřiadvacet. A mezitím nespočet hromádek hrubého písku. Rozhrnuje je grejdr a kolem něj se motá válec, jak z kreslených večerníčků Jen počkej zajíci. Odněkud přijíždí jeden obrovský náklaďák za druhým a vozí další hromady. Až sem najedou závodníci, bude tady rovná a tvrdá plocha jak malé letiště.
Počítám, kolik je tady asi lidí, a zastavuji se na necelé stovce. Spí tady, rovnou v těch rozestavěných halách. Jejich šéfové mají velké stany a důležitě přejíždí po prostranství ve svých terénních autech. Ani oni ale neumí anglicky, a tak se domlouváme jen posunky. Aha, je mi to jasné, chtějí peníze za to, že je fotím. Nebo alespoň pivo. Smůla, nemám ani jedno. Jen kreditku a na pivo si budu muset počkat až domů.
Tady je naplno vidět, kolik úsilí a práce skýtají přípravy Rally Dakar. Až se tady objeví závodníci, hned u vchodu se dozví, kde přesně mají rozbít svůj bivak. Pořadatelé přesně vyznačují místo pro každý tým, zohledňují, kolik techniky s sebou tým má. Plac vám ukážou nebo vás tam k němu rovnou odvedou – na malých motorkách jedou před kamiony a ukazují jim cestu. Místa v bivaku se většinou opakují, je výhodou být někde na kraji, ale ne tam, kde fouká vítr z pouště. A taky je fajn, když jsou poblíž záchody a sprchy. Voda je v obrovských zásobnících, které v případě potřeby doplní cisterny. Zatím nedošla. Ve sprchách ale většinou teče v lepším případě vlažná, boilery fungují spíš jak průtokové ohřívače.
Teď je tady pusto a prázdno, ale za tři dny tady bude zase plno. Startovní pole sice prořídlo, ale většina závodníků, i když vypadne pro nějaký problém, využívá možnosti se vrátit do závodu, byť mimo bodované pořadí. Chtějí prostě dojet do cíle. A ten už se pomalu blíží…