Článek
Představte si, že dojde na nepřehledném místě, například za zatáčkou, na silnici první třídy k nehodě. Nikomu se nic nestane, ale účastníci vystoupí z vozu a místo toho, aby si nasadili reflexní vesty, za nehodu umístili v dostatečné vzdálenosti výstražný trojúhelník a zavolali z bezpečného místa asistenční službu, tak postávají kolem vozidel, obhlížejí škody a dohadují se, kdo je viníkem. V tu chvíli se přiřítí řidič, nevěnující se plně řízení, a skupinku smete. Učebnicový příklad sekundární nehody, která bohužel dost často končí tragicky.
Ročně se takových nehod u nás stane kolem tisícovky. Loni při nich zahynulo 23 lidí a dalších 80 utrpělo těžká zranění. Přitom to jsou zbytečné nehody, kterým by se dalo snadno předejít. Důležité je vědět, jak se v takových situacích zachovat.
Česká kancelář pojistitelů spolu se svými partnery se rozhodla proti těmto nehodám bojovat. Ačkoliv podle průzkumů 77 % českých řidičů tvrdí, že vědí, jak v případě nehody správně postupovat, ve skutečnosti se ukazuje, že to ví jen méně než pětina. Jen 32 % řidičů si jako první po nehodě navlékne reflexní vestu a 44 % řidičů ani neví, jak daleko za vůz umístit výstražný trojúhelník. To jsou základní úkony, které se nově budou řidičům vštěpovat na každém kroku.
Nová kampaň, která běží od 14. května, má hned několik kanálů, jak osvětu šířit mezi české řidiče. Vznikly tzv. Karty pomoci řidičům, což jsou kartičky, které by měli řidiči vozit v autě. Na jedné straně je pomocí obrázků a doprovodného textu vyobrazeno, jak správně postupovat při nehodě či poruše, na druhé straně kartičky najdete základy první pomoci. Pokud po nehodě zpanikaříte a nevíte si rady, není nic jednoduššího, než vyndat kartičku a řídit se krok po kroku instrukcemi na ní.
Kartičky pro případ nehody budou distribuovány do autoškol, k prodejcům automobilů, ale i vklady do novin a časopisů. Policisté je budou také rozdávat v terénu během dopravně-bezpečnostních akcí.
Dalším zdrojem osvěty je krátké video, které poběží v následujících měsících v televizi. Na rozdíl od podobných edukačních spotů z minulosti, tentokrát tvůrci neútočí tolik na emoce, ale spíše chtějí pobavit. Na videu jsou tak vyobrazeny dvě dvojice mafiánů, kteří havarují při vzájemné automobilové honičce. Předtím, než si jdou ale mezi sebou vyřídit účty, zachovají se přesně tak, jak v případě nehody mají.
V neposlední řadě by tvůrci kampaně chtěli apelovat na zlepšení výuky krizových situací v autoškolách. Už tam je totiž prostor naučit žáky správnému zvládnutí nehody a následujících stresujících chvil. Řešením by bylo zavedení speciální hodiny ve výuce, kdy by se nafingovala nehoda, jako je to například ve videu níže.
Nově představená kampaň má trvat do konce listopadu letošního roku a dává si za cíl oslovit až 95 % aktivních řidičů. Správné chování po nehodě není ve skutečnosti nic složitého a při dodržování základních pravidel může ušetřit až desítky lidských životů ročně. A to za to stojí.