Článek
V roce 2005 vznikla idea postavit moderní fabriku, v březnu 2007 se začalo s výkopovými pracemi a přesazováním stromů, v říjnu 2008 byl celý komplex dokončen a v listopadu téhož roku sjela ze zbrusu nových linek nošovického závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) úplně první i30. To je tak nějak v kostce příběh továrny, která dnes dává práci okolo 3 300 skalním zaměstnancům a ještě živí přes 8 700 lidí z externích firem sídlících v moravskoslezském regionu.
Uvnitř komplexu se mimo Tucsonu, elektrické Kony a sportovních verzí i30 N rodí ještě nejprodávanější automobil značky v Česku, Hyundai i30, který nedávno prošel drobnou modernizací.
Zrození ze svitků
Samotný zrod základů vozu můžeme pozorovat v lisovně, kde se pro každý model vyrobí 17 pohledových karosářských dílů. Tomuto procesu předchází příjezd ocelových svitků, jejich nastříhání podle tvaru výlisků a poté vložení do jedné ze dvou lisovacích linek. Vše se posléze složí do palet a odešle do svařovny. Zbytek potřebných komponentů přivezou subdodavatelé.
V hlavní roli roboti
Svařovna zaměstnává 385 veledůležitých pracovníků, ovšem nejde o živé bytosti, nýbrž o roboty. V obří hale se kompletují karosářské výlisky, z kusů plechů a výztuh vznikají dveře a další potřebné části. Hlavní roli tu sehrávají dva stroje nazvané Main buck. Díky jejich práci se ze základní platformy, bočnic a další dílů stane holý skelet karoserie, který konečně připomíná automobil.
Devět hodin v trapu
Samotná kostra s dveřmi putuje do stanice lakovna, kde ji čeká čištění, antikorozní úprava, nanesení základové vrstvy, samotné barvy i ochranného laku. V rámci ekologie se zde využívají vodou ředitelné laky. Celý proces barvení je však nejnáročnější, takže zabere okolo devíti hodin.
Na druhé koleji
Na souběžné „koleji“ pracují lidé na výrobě manuálních převodovek, které najdete v autech z Nošovic, ale také cestují do žilinského sesterského závodu Kia Motors nebo řadí v automobilech narozených v Ruské federaci. Naopak na adresu Hyundai Motor Manufacturing Czech přijíždí ze Žiliny motory s vnitřním spalováním. Pokud fandíte elektrické Koně, pak by vás mohlo zajímat, že trakční akumulátory do HMMC dorazí z Maďarska.
Finále o deváté
Poslední hala dosahuje velikosti asi 16 fotbalových hřišť a zaměstnává nejvíce kmenových pracovníků, kteří na devíti linkách celý automobil kompletují. Celý den sem přijíždí kamiony s díly, protože dodávky materiálu v přesný čas jsou pro provoz závodu velice důležité.
Holá nalakovaná karoserie dostane prvně průvodku s kódy, jenž značí, čím vším má daný vůz disponovat. Jelikož by lidem při práci překážely dveře, dojde k jejich dočasné demontáži. Ale nebojte, budoucí vůz se svými bočními přáteli shledá později. Pracovníci následně nelení a už dovnitř strojí základní kabeláž, vzpěry, držáky, airbagy, stropnici, obložení nebo palubní desku.
Zrod pokračuje instalací brzdového i palivového systému, nádrže a dotažením vybraných spojů. Na místo dorazí subdodavatelský dáreček ve formě spárovaného motoru s řadicím ústrojím i přední nápravou a také modul zadní nápravy. Svatební zvony se rozezní a čerstvě dodané komponenty s pomocí šikovných rukou trvale přilnou ke karoserii. Proč mluvíme o vdavkách? Procesu párování podvozku a karoserie se v technické hantýrce říká svatba.
Vůz dostane ještě středový díl výfuku, nadkolí, koncový díl výfuku a absolvuje prohlídku od zkušeného kvalitáře.
Následně se auto čím dál více „vybarvuje“, jelikož na něj zaměstnanci montují pohledové díly, zapojují konektory, vsazují středovou konzoli, řadicí páku, lepí štítek s VIN kódem pod okno a nasazují přední modul, který obsahuje například výztuhy, chladiče, ventilátory nebo světla.
Nejsložitější proces výroby pokračuje zástavbou sedadel, skel, volantu a konečně se do hry vrací nastrojené boční dveře. Těsně před koncem linky se nakódují klíče, doplní provozní kapaliny, nainstalují stěrače a finálně slícují jednotlivé části.
První nádech
Na samém konci linky motor poprvé ožije a lidé v ochranných pomůckách prověřují nejprve funkčnost osvětlení a posléze výkon motoru i brzd v nedaleké válcové zkušebně. Když je hotovo, svěží nošovický výrobek se postaví do řady a vyčkává, až se ho ujme proškolený testovací pilot.
Každý vyrobený kus totiž míří na nejméně 3,3 kilometru dlouhou zkušební jízdu, kde se testují asistenční systémy, prověřuje akcelerace, brzdy a podvozek a zjišťuje se, zda nedochází k nežádoucím ruchům či vibracím.
Před předáním na logistické parkoviště čeká prověřený automobil kvůli zkoušce voděodolnosti ještě sprcha a závěrečná kontrola kvality. Poslední rozloučení vozu s rodištěm probíhá z autopřepravníku nebo vlaku. Poté následuje už jen cesta k zákazníkovi.
Na závěr jsme si pro vás připravili pár zajímavostí o továrně značky Hyundai ležící v moravskoslezských Nošovicích.
- Továrna za hodinu vyrobí až 66 aut
- Roční produkce přesahuje 300 tisíc automobilů
- Vozy se vyváží do více než 70 zemí na pěti kontinentech
- Nejvíce kusů putuje do Německa, Velké Británie a Španělska
- Česko je v žebříčku odběratelů vozů z HMMC na sedmém místě
- 96 % všech zaměstnanců jsou Češi
- V kantýnách se podávají i korejské obědy
Hyundai Motor Manufacturing Czech patří k moderním závodům, kde probíhá mimo jiné také vývoj. Pokud pojedete kolem, čas od času uvidíte na tamních silničkách i dálnicích zkušební automobily se zvláštními registračními značkami, maskované prototypy nebo napěchované autopřepravníky. A to je znamení, že se v útrobách továrny pořád něco děje.