Hlavní obsah

Jak se řídí hip-hopová modla Cadillac Escalade Hybrid?

Foto: Archiv Garáž.cz

Proč se svézt obřím SUV od Cadillacu a psát o něm? Tohle auto je na našich silnicích velmi vzácné a neobvyklé, tak mne zajímalo, jak vlastně jezdí. Proč jej mají hiphopeři tak rádi?

Článek

Ano, já vím, být v Americe, mohl bych si hrát na hip-hopového krále. Jenže já si nebudu oblékat basketbalový dres a věšet na sebe zlaté řetězy s nástěnnými hodinami.  Tohle auto se objevuje snad v největším množství hudebních klipů. Rozbor úpadkových hudebních žánrů však nechám Jardovi Konášovi a spíše se budu zajímat o skutečné vlastnosti amerického krále SUV. Třeba už jen proto, že na českých silnicích jde o výjimečný stroj.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pojďme si ale už přímo představit konkrétní Escalade. Jde o druhou generaci, která se vyráběla od roku 2002 do roku 2006, a to buď jako pětidveřové SUV, nebo čtyřdveřový pick-up s pohonem zadních či všech kol. Platformy řady GMT800 dále používaly SUV Chevrolet Avalanche, Suburban a Hummer H2. Že to není žádný drobeček, potvrzují i rozměry – 5052 mm x 2019 mm x 1905 mm. Pokud ho chcete, pořiďte si pořádnou garáž. Ale ono to ani jinak s rozměry nejde, když se Escalade dělal standardně jako osmimístný. Od roku 2004 byly v základu dvacetipalcová chromovaná kola, snížený podvozek, vyhřívaná a chlazená sedadla i držáky nápojů, či obrazovky pro druhou a třetí řadu sedadel. Na střeše je pak elektrický otevírací šíbr a obří chromovaná maska. Jako celek vypadá patřičně nabubřele a draze, takže v českých podmínkách ani nepotřebujete další tuningové doplňky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Interiér je luxusně vybavený. Vše, co je možné, je čalouněné kůží, sedadla jsou vyhřívaná i ventilovaná. A chybět nesmí ani navigace, i když mapy prostě znají jen Západní Evropu. Na Balkán Cadillac netrefí. Kolem je pak rozesetá ohromná spousta čudlíků, ve kterých se budete muset chvíli zorientovat, protože jimi ovládáte všechno. Žádná jiná manuální činnost není potřeba, ostatně Cadillac prostě má být maximálně pohodlný. Přece nebudete otevírat zavazadlový prostor manuálně, že? Výborný audiosystém dodala firma Bose a jeho zvuku nelze nic vytknout. Vůbec celá elektroinstalace měla být spolehlivá, protože Cadillac na ní dává záruku 7 let.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou byl vždy benzínový vidlicový osmiválec. Nejprve o objemu 5,3 litru, později 6 litrů (jako v našem případě), navíc mohutně zadeklovaný plastem. A vždy byl spojen se čtyřstupňovým automatem. Šestilitrový Vortec byl standardem pro verze s pohonem všech kol, později se tento motor dostal do všech variant. Nechybí elektronická stabilizace StabiliTrak, se kterou je jízda snazší i za horších povětrnostních podmínek. A že se to občas s výkonem 345 koní může hodit. Vždyť celé auto váží 2630 kg, což už může působit problémy.  Potěší ovšem výborná torzní tuhost celého auta.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud se ptáte, jaké je auto pocitově, tak obrovské. Jistě, s těmi rozměry se to dá čekat, přesto jsou auta, která se po usednutí za volant pocitově smrsknout. To ovšem není případ Cadillacu, tady si připadáte jako pán zeměkoule. Je to zejména díky tomu, jak hodně vysoký Escalade je. Na tom mají určitě podíl i obří chromovaná kola. Vyšší a vzpřímený je ovšem i váš posez uvnitř.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dovnitř se nastupuje skrze masivní dveře a přes automaticky vyklápěcí schůdek pod nimi. Hezký detail, ale nebojte, jeho vyklápění lze i manuálně vypnout tlačítkem uvnitř, takže ho v terénu neutrhnete. Interiér je pochopitelně prostorný, jako by snad při takových vnějších rozměrech přicházelo v úvahu něco jiného. Do kufru se vešla ještě třetí řada sedadel, ovšem pokud je vyklopíte z podlahy, o veškerý zavazdlový prostor zase přijdete. Na zadních sedadlech navíc máte k dispozici TV vyklápějící se ze stropu. A zatímco o první generaci se tradovalo, že má v interiéru opravdu mizerné materiály a celá je vůbec hrozně ledabyle zpracovaná, ta druhá celkový dojem napravila maximálně. Materiály nejvyšší kvality, a to jak kůže, tak plasty, přičemž jsou smontovány s pečlivostí, na jakou nejsme u amerických aut zvyklí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Před jízdou je třeba na automatu vybrat režim D, což znamená manipulaci s opravdu masivní pákou voliče. Ta se nachází pod volantem. Jízda samotná je pak právě taková, jakou v obřím SUV čekáte. Hlavně tedy pohodlná, čemuž Escalade vděčí za elektronicky řízené tlumiče. Ovšem na rychlejší jízdu to s tímhle obrem moc není, spíše se hodí na klidné křižování světem. Nicméně i přesto má stále pod kapotou pořádný vidlicový osmiválec, takže rozhodně umí prudce přidat a v přímce může nečekaně potrápit menší auta na silnici (a že menší jsou vlastně všechna).

Foto: Archiv Garáž.cz

Horší je to ovšem v zatáčce, a to překvapivě ne právě kvůli velkým rozměrům a hmotnosti auta. Boční náklony jsou totiž celkem solidně potlačené. Jenže v nich vás nepodrží sedadla, která jsou hlavně pohodlná a nenabízejí žádné boční vedení. A proti velké váze protestují i pneumatiky v ostřejších zatáčkách. Přitom je ale stále Escalade autem vyloženě určeným na silnici a do terénu nepatří. Svědčí o tom chybějící redukční převodovka a uzávěrky diferenciálu, navíc ani kola a podvozek nejsou stavěny na nějaké poskakování v terénu. Off-roadové ambice Cadillacu končí na polní cestě a to ještě jen v případě, že je sucho.

Foto: Archiv Garáž.cz

Průměrná spotřeba je zhruba 12 litrů na 100 kilometrů. Nechci snad radši ani vědět, kolik by to bylo bez pomoci elektromotoru. Ano, tohle auto je hybrid!. Vidlicový osmiválec je však dostatečně výkonný na prudké zrychlení. I když nevím, kolik jeho majitelů by si chtělo zazávodit zrovna v Escalade. Spíše je šestistupňový automat stavěn na klidné a pohodlné cestování na delší trasy. Moc se autu nelíbí ani po městě, nebo spíš se tam nelíbí jeho řidiči, protože zakusí pocity manévrování s menším rozvážkovým náklaďákem. A také se už v té době pohybujete nad dvaceti litry průměrné spotřeby.

Foto: Archiv Garáž.cz

V českých podmínkách působí Escalade rozhodně nepatřičně. Jakoby obří SUV přerůstalo vše ve svém okolí. Nám v Evropě vždycky tak nějak stačil Range Rover, ale nedá se říct, že by ta auta šla proti sobě. Escalade cílí úplně jinam, na zákazníky s úplně jiným stylem.

Nová generace

Od roku 2015 je v prodeji nová generace GMT K2XL. O tom, na kolik je populární v hudebních videoklipech zatím nemám informaci, jak ale jezdí, to se pro vás pokusím co nejdříve také zjistit. Zatím si musíte vystačit s teoretickými znalostmi o motorizaci, kterou je vidlicový osmiválec 6.2 EcoTec3 s šesti nebo osmistupňovým automatem. Platformu sdílí s modely Chevrolet Suburban, Tahoe a Silverado a GMC Yukon a Sierra.

Načítám