Hlavní obsah

Jak se řídí Ford GT s ručním ovládáním pro invalidu?

Foto: Bruno Dias

Ford GT bývalého závodníka Jasona Watta

Auta s ručním řízením uzpůsobená pro invalidní řidiče jsou docela běžným jevem. Jen zřídkakdy se ovšem podobné řízení objeví v supersportu s cenovkou deset milionů korun. Přesně takové auto ale bývalý dánský závodník Jason Watt má a používá.

Článek

Koncem minulého tisíciletí měl Jason Watt velmi slušně nakročeno do nejvyšších sfér motoristického sportu. V roce 1999 skončil druhý v mezinárodním šampionátu formule 3000 a dveře do F1 byly v zásadě otevřené. Jenže sotva se Jason doradoval ze svého špičkového umístění, nastala obrovská životní rána. Po nehodě na motorce skončil jako paraplegik, tedy bez citu v dolních končetinách.

Závodník však nezanevřel ani na život, ani na ježdění a pustil se do různých charitativních akcí, kde mimo jiné vozil lidi ve sportovních autech s ručním řízením. Jeho poslední vůz mu přistál nedávno a jedná se o naprosto parádní záležitost – o nový Ford GT.

Je drobným paradoxem, že se supersport od Fordu nemusel kvůli sofistikovanému ručnímu řízení prakticky nijak předělávat. Jediné potřebné komponenty, které lze navíc během několika desítek sekund vymontovat, dodala společnost Automax vlastněná Jasonovým kamarádem Maxem Birkelundem. On sám se řadí mezi ochrnuté a systém s názvem Click & Go vymyslel jako řešení do moderních aut disponujících kolenními airbagy. Spousta stávajících systémů totiž nešla v novodobých modelech vůbec použít.

Click & Go přidává plyn pouze elektronicky bez mechanického sešlapávání pedálu. Oproti tomu brzda je zase řešena čistě mechanicky, pákou, která tlačí na pedál. Právě páka brzdy je vůbec největší a ovládá se tlakem vpřed, což přirozeně koreluje s přetížením při zpomalování. Přímo na brzdě se potom nachází ještě menší páčka přidávající plyn. Ovládací páku používá Jason v zatáčkách i jako „madlo“, kterého se přidržuje a sám se tak stabilizuje. Nohama se přirozeně nezapře, ale dost pomáhají i sedadla jeho vlastního návrhu. Na druhou stranu fakt, že řídí pouze jednou rukou, mu prý vůbec nevadí.

Při ježdění nechává Jason převodovku v automatickém režimu, protože pravou rukou neustále ovládá plyn a brzdu. Nicméně už v kooperaci s Fordem a společností Multimatic (která GT v Kanadě vyrábí) vymýšlí způsob, jak řadit rychlosti nahoru i dolů pouze levou rukou.

Vedle samotného řízení spočívá velká frajeřina i ve způsobu, jak Jason na GT převáží svůj invalidní vozík a cestovní zavazadlo. Vzhledem k tomu, že supersportovní ford postrádá prakticky jakýkoliv úložný prostor, drží obě nezbytnosti na střeše pomocí velkých gumových přísavek. Na placatý supersport s vozíkem na střeše je přímo obdivuhodný pohled, zejména tehdy, když jede po závodním okruhu.

A právě na okruh se netradiční GT vydává docela často. Na různých akcích vozí Jason lidi za úplatu, přičemž veškerý výdělek jde na charitativní účely. Rychlý invalida už se projel i po legendárním Nürburgringu a plánuje si zde střihnout jeden specifický rekord. Chce totiž odjet nejrychlejší kolo pro auto s ručním ovládáním. Až dosud činí rekord něco přes 9 minut a Jason by neměl mít problém zajet čas daleko rychlejší.

Na rozhovor s Jasonem a kolo po Nordschleife s vozíkem na střeše (tedy s nižší maximálkou) se můžete podívat na videu.

Související témata:
Načítám