Článek
Pokud žijete v domnění, že si na automatické myčce koupíte nejdražší program a pak necháte auto seškrábat v kartáčích, musíme vás zklamat, protože takhle vážně zimní špínu dolů nedostanete. Kartáče automatických myček se nedostanou do různých zákoutí, takže i když na první pohled vypadá auto čisté, v zádveří, podbězích a v místech, kam se běžně člověk nedostane, zůstane dál nasolené bláto. A to si pak vozíte s sebou. A raději pro tuto chvíli ani nehodnotíme, jak se kartáče podepisují na laku auta.
Do kartáčů ne! Myjte auto ručně
I největší lenoch by měl aspoň jednou na jaře věnovat svému autu půlden a na ruční bezkontaktní myčce, kterých je teď všude plno, vůz pořádně umýt. Jistě, výsledek nebude nikdy takový, jako když auto odvezete na profesionální detailing, ale s „wapkou“ se dostanete i do zákoutí, kam kartáčová myčka nemůže. A pomocí aktivní pěny z auta dostanete opravdu hodně nečistot.
Vozy mají v karoserii také dutiny, které slouží k odtoku vody. Jenže ty jsou poměrně úzké a často se ucpou. Napadá do nich listí, prach a voda pak neodtéká, kudy má. V takových místech se pak drží vlhkost i sůl a plech tam začíná brzy reznout. Vyčistěte proto všechna místa, kudy má odtékat voda. Navíc lze poměrně brzy odhalit, kde je již karoserie napadena korozí, můžete tak začít vše řešit včas a nečekat, až vám uhnije celý práh.
Sůl zůstane tam, kam se kartáče nedostanou
Důkladně vystříkejte podběhy, kde se špíny drží opravdu hodně. Pozornost věnujte i podvozku. Některé ruční myčky dokonce mytí podvozku umožňují, jinde nezbude, než se s hadicí ohnout. Vůbec není od věci nechat u auta provést ochranný nástřik podvozku, zvláště pokud se nikdy nedělal. Sice je to činnost, kterou se doporučuje dělat před zimou, ale pokud se tak nestalo, tím spíše si ji dejte za úkol nyní. Právě podvozek moderních vozů je místo, které rezaví nejčastěji.
Zejména majitelé bílých aut si možná všimnou malých oranžových teček. To není koroze karoserie. Zatím. Jsou to rezavějící částečky polétavého kovu, které se zasekávají do laku. Takto napadený vůz je potřeba dekontaminovat, ale to už je spíše práce pro specialisty. Možná si řeknete, že to je věc, kterou má smysl řešit u drahých luxusních aut, případně veteránů, ale je to na zvážení. Každý vůz přece může vypadat hezky.
Pozornost věnujte také interiéru, který dostává přes zimu opravdu zabrat. V botách si nanosíte do auta špínu, sůl a vlhkost. Základní péče, kterou zvládnete doma, by měla obsahovat důkladné vyklepání koberců a pořádné luxování interiéru. Spousta vlhkosti, prachu, mastnoty a špíny bude i na oknech. Ošetřete také plastové části a pozornost věnujte kůži. Používejte jen šetrnou autokosmetiku. Není od věci nechat sedačky a koberce vyčistit tzv. mokrou cestou, ale to vyžaduje odstavení auta minimálně na celý den.
Nutný servis? Držte se plánu
To by bylo k mytí, ale každý vůz potřebuje také servisní péči. Přezouvání pneumatik dnes řešit nebudeme, ale kdo přezouvá doma svépomocí, ten by měl skutečnost, že sundává kola, využít ke kontrole zavěšení a brzd, když už k nim má takto snadný přístup. A nezapomeňte si pneumatiky také dofouknout. Kontrolovat tlak v pneumatikách byste měli minimálně jednou za měsíc, ideálně ještě častěji. Jen se přiznejte, jestli před každou jízdou obejdete auto a aspoň pohledem zkontrolujete, zda jsou pneumatiky nahuštěné…
Ohledně výměny oleje a dalších provozních náplní dodržujte svůj servisní plán. Ale mimo ten věnujte pozornost klimatizaci. Spousta lidí ji v zimě vůbec nezapíná, takže zkontrolujte (případně nechte zkontrolovat), zda je v ní dostatek chladicího média. Vyplatí se každý rok klimatizaci dezinfikovat. A pokud jste to nikdy nedělali, tak ji nechte profesionálně vyčistit. Výměníky a různé záhyby ve vedení vzduchu jsou živnou půdou pro bakterie. Spolu s čištěním klimatizace vyměňte také kabinový filtr.
Komu v nádržce ostřikovačů zbyla zimní směs, nemusí panikařit jako s letní směsí před prvními mrazy. Ovšem zimní směs nepomáhá odstraňovat hmyz z čelního skla tak dobře jako směs letní. A když už jsme u stírání, vyměňte po zimě stěrače. Nové lišty stojí jen pár stovek.