Článek
Škoda Fabia se už více než 20 let drží na prvním místě prodejnosti v segmentu malých vozů a už dlouhé roky jde o nejoblíbenější nově kupovaný vůz mezi českými soukromníky. Vše také nasvědčuje tomu, že na stejnou vlnu úspěchu naskočí i nedávno odhalená čtvrtá generace.
Ovšem jak těžké bylo takový potenciální bestseller „namalovat“? Koho má svěží Fabia oslovit a v čem podle samotné automobilky vyniká? Na to a mnohem více nám odpovídal Petr Matušinec, koordinátor designu exteriéru ŠKODA DESIGN.
Z minulosti víme, že v rámci navrhování vzhledu nových modelů máte více méně volné ruce, ovšem určuje vám někdo, jaký designový jazyk použít?
Designový směr, a tedy i designový jazyk značky a jednotlivých modelů určuje šéfdesignér Oliver Stefani, který se opírá o podporu celého svého týmu. Je to o stále diskuzi, vše se časem vyvíjí a reaguje na různé podněty. Je důležité mít vizi, kterou se snažíte naplnit a prosadit jak v rámci samotné firmy, tak i celé skupiny Volkswagen. Důležité je přitom celkové směřování značky, její strategie, filozofie, historie.
Mluvil vám někdo do navrhování čtvrté Fabie? Tedy ve smyslu zdali použít ostré či oblé tvary, ploché boky, nebo naopak tvarované?
Všeobecně jde vždy o to, jaký výraz chcete danému modelu vtisknout a jak bude zařazen do portfolia modelů. Pro značku Škoda je typický takzvaný krystalický design, ale i ten se vyvíjí, jak je patrné na našich nových modelech, především na nové Fabii.
Vše se diskutuje nejprve interně pod vedením šéfdesignéra, který v určité fázi vývoje prezentuje budoucí modely jak představenstvu Škoda Auto, tak i ostatním funkcionářům na pravidelných setkáních v rámci koncernu Volkswagen. Sami jistě víte, že každá koncernová značka má své zaměření, které musí zapadat do zvolené strategie.
Do jaké míry spolupracuje oddělení designu s konstruktéry? Přece jen vy můžete mít nějakou představu, ovšem ta se nemusí shodovat s konstrukčními možnostmi vozu.
V první fázi jsou k dispozici základní parametry jako celková délka, šířka, výška, velikost kol, délka převisů. Čím dál více do designu také promlouvá aerodynamika, včetně homologačních předpisů. Už od začátku jsme s konstruktéry v pravidelném kontaktu a diskutujeme technická řešení, technologie výroby daných dílů atd. Jinými slovy, designér musí navrhnout auta, která půjdou nakonec i vyrobit.
Předpokládám, že v „souboji“ design vs. konstrukce vítězí nakonec kompromis, ovšem dá se říci, kdo musí ve finále ustoupit? Návrhář nebo konstruktér?
Je důležité, aby byly zohledněny všechny aspekty. Jak vizuální, tak i technické. A je to samozřejmě o neustálé diskuzi a hledaní cesty pro to nejlepší řešení. Pokud už dojde na nějaký velký kompromis, tak je důležité, aby nebyl znatelný. Případně se nabízí z daného kompromisu vytvořit přednost jako součást designového prvku. Protože nakonec nejde o to, aby „zvítězil“ design nebo konstrukce, ale aby se auto líbilo zákazníkovi tak, aby si ho koupil.
Fabia čtvrté generace je bezesporu veledůležitým modelem značky Škoda. Na co byl kladen důraz při navrhování jejího designu?
Samotné zadání u nás v Designu bylo jasné hned na začátku – přidat více emocí při zachování typického DNA značky Škoda. Čtvrtá Fabia díky nové platformě působí sebevědomým, sportovnějším dojmem. Vzhledově spojuje eleganci i dynamiku, přitom si ale ponechala typickou funkčnost, a ještě zvýšila požadovanou prostornost ve vnitřním i v zavazadlovém prostoru.
A nakonec, co vás inspirovalo během tvorby modelu Fabia. Co se v jejím designu odráží, co bylo vaším hnacím motorem?
Jednoduše řečeno vytvořit co nejzajímavější model v dané kategorii, tak důležité pro naši značku. Oslovit nové a mladší zákazníky více dynamickým a emocionálním designem, avšak stále nabídnout prostorný a pohodlný vůz pro rodiny, který ovšem poskytne jistotu, pohodlí a snadné ovládání vozu i starší generaci.
Krystalický design (designový jazyk) nám pomohl jako základní faktor, který jsme mohli ještě více zvýraznit v celkových objemech vozu i jeho plasticitě. Nabídlo se užít výraznější masku chladiče, zcela nová přední i zadní světla, spoustu typických „simply clever“ řešení, a při tom všem dosáhnout skvělé aerodynamiky modelu. A jako malou pozornost jsme přidali náznak české vlajky na spodní straně předních dveří, jako nezaměnitelný designový podpis.
Tak takhle nějak se navrhovala dospělejší a atraktivnější Škoda Fabia čtvrté generace. Za nás můžeme rovněž vyzdvihnout příjemný fakt, že si zachovala poměrně rozumnou základní cenu, funkční výbavu a uživatelsky přívětivé motory bez podpory elektřiny. Škodovka zkrátka znovu stvořila solidní auto pro obyčejné lidi, a to je v dnešním světě jedna z těch radostnějších zpráv.