Článek
Je to už tři roky, kdy se v Evropě stala první smrtelná dopravní nehoda elektromobilu značky Tesla. Došlo k ní u Amsterdamu, kde starší řidič sjel s autem ze silnice, naboural a auto začalo rychle hořet. A jak se bohužel ukázalo, problémem této nehody nebyl náraz, ale oheň. Hasiči jsou sice zvyklí hasit auta s klasickými spalovacími jednotkami, ale na elektromobily a hybridy je potřeba k hašení použít zcela jiné postupy, a hlavně mnohem více vody. Tesla dokonce pro hasiče připravila něco jako manuál, jak postupovat v případě požáru.
V něm se říká, že hasiči musí při zásahu bezpodmínečně použít dýchací techniku. Zplodiny, které produkují hořící baterie, jsou totiž vysoce toxické. Ideální je co možná nejrychleji přestřihnout hlavní napájecí kabely a následně auto hasit neuvěřitelným množstvím vody. Mluví se o tom, že na uhašení jednoho elektromobilu, a to ani nemusí hořet úplně celý, je potřeba minimálně 12 000 litrů vody, která má být namířena hlavně k bateriím. I poté, co je hlavní požár uhašen, mělo by být auto buď ponořeno do vodní lázně nebo zasypáno ideálně pískem, aby se zamezilo přístupu vzduchu. Poté je nutné auto ještě alespoň 24 hodin nechat takto „uklizené“ a až následně je možné jej zkoumat a zjišťovat, co se vlastně stalo. I tak je ale lepší, aby takové auto, nebo to, co z něj zbylo, parkovalo spíše venku než v uzavřených prostorech.
O tom, jak složité je hasit hybridní auto, se před několika dny přesvědčili hasiči z Holandska. Ti byli přivoláni k zatím jen doutnajícímu hybridnímu BMW i8, které zaznamenali zaměstnanci tamního dealerství, přičemž největším problémem byl fakt, že auto stálo v prostoru showroomu. Přítomní ale naštěstí zachovali chladnou hlavu, a zatímco jedni volali hasiče, druzí auto vytlačili ven. A pak už to šlo hodně rychle.
📟 | Vanmorgen begon er een elektrische auto in een showroom te roken. Door snel handelen van de medewerkers van de...
Zveřejnil(a) Brandweer Midden- en West-Brabant dne Pondělí 25. března 2019
Hasiči věděli, že jedou k hořícímu hybridu a náležitě se na to připravili. Rovnou s sebou vzali velkou nádrž, kterou na místě naplnili vodou a stále jen doutnající hybrid do lázně ponořili. Udělali tedy přesně to, co radí třeba právě Tesla. V důsledku toho je sice hybridní i8 zcela zničená, ale zabránili tak možným větším škodám jak na majetku, tak možná i na zdraví všech kolem. Auto si v lázni několik hodin odpočinulo a nyní už by mělo být v rukou servisu, který musí zjistit, co stálo za doutnáním z prostoru, kde jsou baterie.