Hlavní obsah

Zpátky do autoškoly: Jak jsme se učili řídit

Foto: Michal Jirák

Jak to chodí v moderní autoškole? Abychom to zjistili, usedli jsme zpátky do lavic a za volant výcvikových škodovek

Čas od času není vůbec na škodu si některé věci zopakovat. Usedli jsme proto do studentské lavice a za volant výcvikového vozu, abychom vám přinesli autentické dojmy z toho, jak to dnes chodí v pokrokové autoškole. Výuka se značně zmodernizovala, ale kamenné základy zůstaly stále stejné.

Článek

Myslíte si, že umíte správně řídit a znáte všechny předpisy? Většině lidí tuto mylnou představu vyvrátí pět minut na dopravním polygonu nebo půlhodina v autoškole. Abychom zjistili, jak to dnes v moderních výukových centrech chodí, usedli jsme do lavice pro žáky a za volant výcvikového vozu. Naším mentorem byl zkušený lektor Jaroslav Hrůza z královéhradecké autoškoly J, která patří k nejmodernějším v kraji. A právě proto jsme si ji vybrali.

Foto: Michal Jirák

Usedli jsme za volant Rapidu, Rapidu Spaceback a Scaly

Základní nutností pro přijetí k výcviku pro získání řidičského oprávnění skupiny B je věk 17 let a více, přičemž k závěrečné zkoušce smíte být připuštěni až den po dovršení 18. narozenin. Dále je nutné doložit posudek o zdravotní způsobilosti, který vydává praktický nebo dětský lékař (v případě nezletilých).

Formality pokračují doručením originální žádosti o přijetí k výuce a výcviku. Pokud splníte tyto podmínky, autoškola má za povinnost vás zaregistrovat a vy získáte svoje evidenční číslo a číslo kurzu.

Foto: Michal Jirák

Po vyřízení formalit dostanete evidenční čísla a smíte oficiálně zahájit výcvik v autoškole

Znalosti jako první

Výcvik začíná teorií, kde se dozvíte základy z hlediska předpisů o provozu na pozemních komunikacích, dopravních situacích a budete seznámeni s dopravním značením. V teorii jde také o vzdělávání. Věděli jste, že s řidičákem skupiny B smíte řídit motocykly s objemem motoru do 125 kubických centimetrů a výkonu 11 kW, pokud je stroj vybaven automatickou převodovkou? Dále smíte vléci přípojné vozidlo do hmotnosti 750 kilogramů nebo šoférovat jízdní soupravu, pokud součet celkové hmotnosti obou vozidel nepřekročí 3,5 tuny.

Foto: Michal Jirák

Základem je teoretická příprava a vzdělávání budoucích řidičů

Dále se probírají zásady bezpečné jízdy, kde jsou zahrnuty aspekty typu aquaplaning, bezpečná vzdálenost, brzdná dráha, přeprava nákladu nebo únava. Mimo jiné se naučíte, jak správně ovládat vozidlo, techniku automobilu a zdravovědu.

Některé autoškoly mají i realistický simulátor, který kopíruje kokpit nějakého vozu. V našem případě šlo o Škodu Fabia první generace. Na třech obrazovkách se zrcadlí reálný provoz a věrohodné situace včetně měnícího se počasí. Trenažer naučí ovládání vozu, rozjezdy, zastavování a zdolávání složitých křižovatek, okresních silnic nebo dálnic.

Foto: Michal Jirák

Takhle propracovaný a realistický simulátor je v Česku unikátem

Prvotní seznámení s opravdovým autem probíhá mnohdy na dopravním polygonu. V bezpečí centra si žáci zkouší rozjezdy, zastavení, couvání, objíždění překážek, ovládání vozu, rozjezdy do kopce, parkování a vnímání povelů. Účastníci výcviku dostanou v některých autoškolách na výběr mezi automobilem s benzinovým a naftovým motorem. Podle Hrůzy je obecně dobré, aby si studenti během lekcí zkusili více typů vozů.

Foto: Michal Jirák

Poprvé v autě? Raději v bezpečí polygonu než v ostrém městském mumraji

Ze začátku v klidu

Vzít novice do rušného města je celkem nesmysl, proto někteří lektoři směřují žáky mimo obec a na silnice pro motorová vozidla, kde se začátečníci učí držet v jízdních pruzích. Dále se jezdí v hustém městském provozu a ke konci intenzivně připravuje na finále. Žadatele o řidičák čeká v autoškole celkem 28 praktických hodin, přičemž jedna výuková hodina má 45 minut skutečného času.

Foto: Michal Jirák

V začátcích je lepší zvolit klidný provoz a mimo městskou džungli poznávat, jak se auto vlastně řídí

Abyste se mohli zúčastnit „závěreček“, musí vás autoškola nahlásit na obecní úřad s rozšířenou působností, kde je sama registrovaná. Konečná zkouška se pak skládá z teoretické a praktické části.

Začínáte vždy u horkého křesla a počítače, kde je připraveno 25 z 856 různě bodově ohodnocených otázek. K vítězství potřebujete minimálně 43 bodů z 50. Mnozí z vás si pamatují, že po testech nastala ústní část, kde se probírala technika. Tato sekce však už byla vypuštěna.

Foto: Michal Jirák

Ústní zkoušky byly sice vypuštěny, ale i tak se komisař před jízdou zeptá na technické otázky

Namísto toho jsou uchazeči o řidičák komisařem dotazováni, jak a co zkontrolují před jízdou, co se řeší na kolech či pneumatikách, jak zjistit platnost technické kontroly nebo co obsahuje povinná výbava. Tak schválně, víte to?

Jde o autolékárničku, reflexní vestu, výstražný trojúhelník a dojezdovou sadu, případně o rezervní kolo, ale to musí být ve vozidle přítomen též hever a klíč na kola. Sada žárovek ani pojistky už nejsou vyžadovány.

Foto: Michal Jirák

Žárovky i pojistky už nejsou součástí povinné výbavy, ale my je doporučujeme nezahazovat

Závěrečné jízdy v autoškole

Během praktické zkoušky sedí žák za volantem, instruktor na místě spolujezdce a komisař vzadu. Cestu volí vždy třetí zmíněný a délka jízdy může přesáhnout 40 minut. Trasa většinou obsahuje jízdu po městském okruhu, přes kruhové objezdy, řízené křižovatky a železniční přejezdy. Vaše plány na získání řidičáku může dovršit úspěšné dokončení testu, nebo naopak zhatit hrubá chyba či nucený zásah instruktora do řízení.

Foto: Michal Jirák

Těmito pedály může instruktor rozhodnout o osudu vašeho řidičáku

Než bouchnete šampaňské, obdržíte ještě dokumentaci, kterou spolu s žádostí o vydání vytoužené růžové kartičky podáte na jakémkoli úřadě s rozšířenou působností. Čekací doba na papíry je u nováčků 20 dnů. Lidé, kteří už řidičák vlastní, mohou zažádat o zrychlený proces, kdy vám oprávnění dorazí do pěti pracovních dnů.

Zeptali jsme se Jaroslava Hrůzy ještě na pár doplňujících otázek souvisejících se současným výcvikem mladých a zatím nezkušených řidičů.

Foto: Michal Jirák

Výběr správné autoškoly je zcela zásadní. Cílem výcviku by totiž mělo být komplexní zaškolení nováčka do reálného provozu

Jak se žáci adaptují na pokročilé asistenční technologie v autech?

V moderních autoškolách dochází k zaškolení i na tyto systémy, nicméně všechno má své hranice. Všichni studenti by měli všeobecně vědět, že mají být nohama na zemi, uvědomit si fyzikální zákony a nespoléhat výhradně na moderní elektroniku.

Foto: Michal Jirák

Moderní vozy jsou plné asistenčních systémů, ovšem nesmíte opomenout na úplné základy, například na sledování zpětných zrcátek

Je zájem o řidičák pouze na automat?

V Hradci Králové minimálně, v Praze obrovský. Myslím si, že lidé mají mylné představy o moderních automatech, a neuvědomují si tak možnosti i rizika dnešní doby. Někdo na manuál talent zkrátka nemá.

Foto: Michal Jirák

Nevyhovuje vám mechanické řazení? Zkuste přesedlat na automat

Už jsem při výcviku zažil, že žáci přešli na vozidlo s automatickou převodovkou a rázem pro ně bylo řízení snadnější. V případě začátečníků bych kvůli bezpečnosti řešil prvně oprávnění na automat a poté doporučil rozšíření na mechanicky ovládané převodovky.

Foto: Michal Jirák

V Praze je prý zájem o řidičáky na automat obrovský a my se vůbec nedivíme

Mají mladí lidé zájem řídit a skutečně se učit?

Většina ne. Mladí si mnohdy kupují jen službu, a tak celou autoškolu vnímají. Jenže bílé písmeno L na střeše vozu není pojízdná prodejna řidičáků. Mě to děsí, jak potom takoví jedinci hazardují se svým životem. Mám za to, že by se měl nad sebou každý s pokorou zamyslet, protože náš silniční provoz je dost náročný. Z toho důvodu bych uvítal takzvané řidičáky na zkoušku.

Foto: Michal Jirák

Nápis autoškola na střeše vozu neznamená, že jde o pojízdné prodejny řidičáků

Samozřejmě každá autoškola funguje jinak, nicméně v rámci moderní výuky je nutné jít s dobou, a to nejen vozovým parkem, ale i přístupem. A co vy? Myslíte si, že umíte řídit, nebo cítíte, že máte rezervy? Těšíme se na Vaše názory v komentářích a anketě pod článkem.

Načítám